Name ship: FRISIAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1975
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 7413866
Nat. Official Number: 4673 Z GRON 1975
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf & Machinefabriek Barkmeijer Stroobos B.V., Stroobos, Netherlands
Yardnumber: 201
Date Laid Down:
Launch Date: 1975-05-15
Delivery Date: 1975-07-04
Technical Data

Engine Manufacturer: Caterpillar Tractor Company Inc., Peoria (Illinois), U.S.A.
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 16
Power: 1100
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Caterpillar Type D399TA (159x203)
Speed in knots: 11.75
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 900.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 582.00 Net tonnage
Deadweight: 1425.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 65.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 59.90 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.80 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.91 Meters Depth, moulded
Draught: 4.12 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1992-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 12 cil 790 kW Caterpillar Type 3512TA ( 170x190) 13 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1975-00-00 FRISIAN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: Rederij Spray, Heerenveen, Netherlands
Shareholder: H. & P. Holwerda en Femme de Jong, Heerenveen
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEES
Additional info:

Date/Name Ship 1980-12-24 FRISIAN
Manager: Scheepvaartkantoor Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Owner: H(endrik) & P(iet) Holwerda, Heerenveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEES
Additional info:

Date/Name Ship 1986-12-24 FRISIAN
Manager: Scheepvaartmaatschappij Daan B.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Scheepvaartmaatschappij Daan B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heerenveen / Netherlands
Callsign: PEES
Additional info:

Date/Name Ship 1987-05-04 BLUE TOPAZ
Manager: Topaz Seal Shipping Co., Limassol, Cyprus
Owner: Topaz Seal Shipping Co., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3JJ2
Additional info:

Date/Name Ship 1996-07-00 BLUE TOPAZ
Manager: Alphacoast Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Alphacoast Shipping Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3JJ2
Additional info:

Date/Name Ship 1997-00-00 CARIBBEAN BLUE
Manager: Plunge Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Owner: Plunge Marine Ltd., Limassol, Cyprus
Shareholder:
Homeport / Flag: Limassol / Cyprus
Callsign: P3JJ2
Additional info:

Ship Events Data

1978-08-05: Leeuwarder Courant 05-08-1978: Dag vast in haven van Vardo, Noorse marine bracht Friese kustvaarder op. Leeuwarden: - De kustvaarder FRISIAN van rederij Frisian Shipping and Chartering BV in Heerenveen is vorige week opgebracht door de Noorse kanonneerboot Hvass. De kustvaarder bevond zich woensdag in de Tanafjord, nabij de Noordkaap, binnen de Noorse territoriale wateren. Kapitein John Posthumus uit Drachten had de beschutting van de kust gezocht wegens harde wind. Toen een Noorse visser de Frisian voor anker zag liggen waarschuwde hij de autoriteiten. Volgens het Noorse dagblad Aftenposten was vooral de politie-officier Thor Erik Johannesen actief met het alarmeren van andere autoriteiten. De kanonneerboot Hvass onder commando van Oyvind Overland voer vanuit Vardo naar de Frisian en bracht het schip naar deze haven. Volgens het blad werd de kapitein van de Frisian geruime tijd verhoord, maar om acht uur woensdagavond mocht de kustvaarder weer vertrekken. De bestemming is Mesane, in de Sovjet-Unie. De Frisian voer in ballast. De coaster met 1500 ton laadvermogen, laadt in de Russische haven hout. Volgens de directie van Frisian Shipping in Heerenveen is de houding van de Noorse autoriteiten onduidelijk. De redersvereniging in Nederland is inmiddels op de hoogte gesteld van de gebeurtenissen met de Frisian. ĄDeze zaak heeft wat ons betreft wel een staartje" aldus directielid Holwerda. Het ingrijpen van de Noren beschouwt hij als een inbreuk op de normale gang van zaken. Ook het ministerie van buitenlandse zaken is inmiddels ingeschakeld. De Heerenveense rederij heeft nog niet berekend hoeveel tijdverlies het opbrengen van de Frisian heeft gekost. Een kustvaarder van dit formaat kost een rederij al gauw É 4000 per dag aan vaste lasten. In de Noorse krant wordt de opmerkzaamheid van de Noorse visser geprezen. Politie-officier Johannesen laat weten dat een land zich geen betere kustwacht kan wensen dan een opmerkzame vissersvloot. In het zeegebied benoorden Noorwegen wordt intensief gespioneerd door de Sovjets. De Noorse kustbewaking staat daar op scherp ten aanzien van vreemde vaartuigen binnen de territoriale wateren.

2009-01-00: Lloyd's laat de registratie vervallen om dat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Frisian' op 4 juli 1975
Image type: Photo

Description: Frisian 1975
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources