Name ship: FRISO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5121809
Nat. Official Number: 3856 Z GRON 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 5 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 221
Date Laid Down:
Launch Date: 1962-05-31
Delivery Date: 1962-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 15410 Type 8GV (220x380)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 314.00 Net tonnage
Deadweight: 763.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 34000 Cubic Feet
 
Length 1: 56.86 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 53.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.94 Meters Registered
Depth: 3.71 Meters Depth, moulded
Draught: 3.37 Meters Other
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-07-20 FRISO
Manager: Neptune Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Owner: Jan Klugkist, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Huizum / Netherlands
Callsign: PEEV
Additional info:

Date/Name Ship 1967-11-14 FRISO
Manager: Neptune Shipping Co. Ltd., Dublin, Irish Republic
Owner: Jan Klugkist, Dublin, Irish Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2554
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 FRISO
Manager: Pescadora Alfemar del Pacifico, Panama, Panama R.P.
Owner: Pescadora Alfemar del Pacifico, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2554
Additional info:

Date/Name Ship 1988-00-00 CONTRAMAR II
Manager: Contratos Marítimos-Contramar Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Owner: Contratos Marítimos-Contramar Ltda., Isla de San Andres, Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Isla de San Andres / Colombia
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1962-05-29: Leeuwarder courant 29-05-1962: Nieuwe „Friso" gaat morgen te water. Bij de NV Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf gebroeders Sander te Delfzijl zal morgen het casco van het nieuwe kustvaartuig „Friso" te water worden gelaten. Het schip is gebouwd in opdracht van de heer J. Klugkist te Dublin (lerland), vroeger wonende te Huizum; het zal Huizum als thuishaven krijgen. Het nieuwe schip was al in bestelling toen in oktober 1960 de kustvaarder „Friso" van de heer Klugkist tijdens een zware storm bij de westkust van Jutland verging. Daarbij kwamen toen zes van de zeven opvarenden om; alleen de machinist Joh. Dijkstra uit Franeker werd gered. Het nu in aanbouw zijnde schip is de derde „Friso", die de werf Sander voor de heer Klugkist bouwt: voor de oorlog een kleine, die daarna werd verkocht, in 1955 de bij Jutland verongelukte en nu deze. De tweede „Friso" was 399 ton deze wordt 775 ton. De nieuwe „Friso" hoort tot het gladdek type. Zij wordt 56.70 meter lang, krijgt een Brons-motor van 600 pk en wordt uitgerust met de modernste navigatie-apparatuur zoals radio-telefonie, echolood, richtingzoeker en radar. De bouw vindt plaats onder toezicht van hoogste Klasse Lloyd's Register of Shipping 100 A—l en de Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart.

1962-06-02: NvhN 02-06-1962: Friso te water gelaten. Bij de N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander te Delfzijl werd met goed gevolg te water gelaten het casco van het nieuwe motorkustvaartuig Friso, dat wordt gebouwd in opdracht van de heer J. Klugkist te Huizen (Friesland). De Friso behoort tot het gladdek type en heeft een draagvermogen van 775 ton. In de machinekamer zal een 600 p-k motor worden opgesteld benevens een 35 p.k. hulpmotor, terwijl tevens voor in de bak een 35 p.k. hulpmotor zal worden opgesteld. Het schip zal van de modernste navigatie-apparatuur worden voorzien. Op de vrijgekomen helling zal de kiel' worden gelegd voor een Dortmund-Ems-kanaalschip met een draagvermogen van 1000 ton. Dit schip zal worden voorzien van tanks voor het vervoer van olie. In de machinekamer zal een 650 pk motor worden opgesteld.

1962-07-23: Op 23-07-1962 als "FRISO", zijnde een motorschip, metende 1415.47 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 12593 d.d. 13-07-1962, liggende te Delfzijl, door J. Spakman, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 3856 Z GRON 1962 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in het achterschot van het dekhuis op de kampanje, 3.00 m. uit hekplaat, 1.60 m. uit de lengteas en 1.33 m. uit dek.

1976-05-10: Op 4 mijl van Hoek van Holland aan de grond gelopen. Twee dagen later vlotgebracht en naar Rotterdam gesleept.
Verslag uit de Reddingsboot 1976 Dienst No: 5111 'Friso' gezonken.
10 mei 1976. Scheveningen Radio berichtte om ca. 02.45 uur dat de coaster 'Friso' bij rustig weer en helder zicht was gestrand en water maakte. De positie van het schip was niet bekend, maar volgens radiopeilingen zou het zich ergens ter hoogte van Noordwijk moeten bevinden. De 'Bernard van Leer' (Scheveningen) startte om 03.00 uur haar zoekactie. Tussen de haven en Noordwijk was geen schip te bekennen. Ook antwoordde de 'Friso' niet op oproepen via de radio. Van de sleepboot 'Indusbank' vernam schipper Pronk, dat de 'Friso' 4 mijl ten Noorden van Hoek van Holland zat. De 'Bernard van Leer' voer naar deze positie, toen zij daar aankwam had de 'Indusbank' reeds verbinding gemaakt met het schip. Op verzoek van de coasterkapitein bleef de reddingsboot standby. Dat was zeker niet overbodig, want bij het opkomen van de vloed kwam de coaster steeds dieper te liggen. Na enige tijd wist de sleepboot hem in een gunstiger positie te trekken, maar bij het vlotkomen kreeg hij slagzij. De kapitein verzocht schipper Pronk enige mensen over te nemen. Terwijl de reddingboot langzij lag, begon de 'Friso' plotseling te zinken. Na korte tijd stak alleen het achterschip nog boven water uit. Drie van de opvarenden werden overgenomen, waarna de kapitein liet weten dat verdere hulp niet nodig was. De 'Bernard van Leer' keerde daarop met drie mensen naar Scheveningen terug en arriveerde om 14.30 uur in de haven. Twee dagen later heeft men de 'Friso' weten te bergen.
Het Vrije Volk 13-05-1976: Monster - Het onderzoek van politie en douane naar eventuele smokkelwaar, aan boord van de Panamese kustvaarder Friso, die zondag bij Terheijden vastliep en dinsdagavond werd vlotgetrokken, heeft niets opgeleverd. Gisteren was in de Rotterdamse haven beslag, gelegd op de Friso om de lading te onderzoeken.

2005-10-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: De tewaterlating van de FRISO van 1962
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Friso 1962 on trials in 07.1962
Image type: Photo

Description: 'Friso' (bj 1962)
Image type: Photo

Description: Friso 1962 onder Panama vlag
Image type: Photo
Sources