Name ship: FROUKE JAGER

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1883
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Wood
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: M. Kroese, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1883-05-00
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 61.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 59.00 Net tonnage
Deadweight: 105.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.31 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.75 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.98 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1883-00-00 FROUKE JAGER
Manager:
Owner: F. W. Kunst, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NSCW
Additional info:

Ship Events Data

1905-12-13: Final Fate: Algemeen Handelsblad 15-12-1905: Holtenau, 13 december 1905 . De houten tjalk "FROUKE JAGER", schipper T.W. Kunst, uit Groningen met gerst van Bandholm naar Hamburg bestemd, werd door de stoomtrawler "Bussard" ter hoogte van Falkenberg zwaar lek aangetroffen. De trawler gaf eerst een tros over om het schip in een haven binnen te slepen. Daar de tjalk echter te snel zonk werd het schip verlaten en alleen de bemanning en een deel der papieren konden gered worden. De bemanning is hier geland en heeft zich tot de Nederlandse Consul gewend.

1906-02-27: ALgemeen Handelsblad 27-02-1906: Door den Raad van Tucht werd commissoriaal onderzocht de zaak van W. Kunst, schipper en eigenaar der tjalk „FROUKE JAGER", thuisbehoorende te Groningen. Dit vaartuig, beladen met gerst op de reis van Bandholm naar Altona, sprong op 13 December j.l. bij Fakkelberg lek en ging verloren. Schipper Kunst en de kok H. Bruno Mulder werden door een commissie uit den Raad gehoord. Blijkens de scheepsverklaring was de „Frouke Jager" met goed weer vertrokken. 's Avonds kreeg men veel wind en zeegang, & 't werd stormweer, waardoor de grootzeil-boom middendoor brak, de dubbele schoothaken van de slagfok en blokken braken en alles van 't dek werd geslagen. 's Morgens vier uur sprong het schip onder water lek. Uit alle macht werd gepompt, maar dit was niet vol te houden. Noodsignalen werden geheschen. De opvarenden gingen op een stoomschip over en kort daarna zonk het schip. Drie en een half jaar geleden was het schip te Groningen nagezien. In deze zaak volgt de uitspraak ook in een latere zitting.

1906-03-03: De Telegraaf 13-03-1906: Raad van Tucht. FROUKE JAGER. Evenzoo werd vrijgesproken de schipper Kunst van het houten tjalkschip „Frouke Jager" dat op 6 December verongelukte in de Deense wateren. Het is den Raad gebleken dat het verlies van dit vaartuig is te wijten aan het zware weder en met den wrakken toestand, waarin én schip én tuigage verkeerden, het was beslist onzeewaardig. Een certificaat van de Germanische Lloyd, benoodigd voor de verzekering, bestond wel, doch was verloopen, zoodat het vaartuig niet verzekerd was.

Ship Masters Data

Date from: 1883
Captain: Kunst, F. W.
College:
Flagnumber: 0
Other information:

Images

Sources