Name ship: GAASTERLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1940
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 6315 Z ROTT 1940
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 668
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-12-25
Delivery Date: 1940-03-04
Technical Data

Engine Manufacturer: A/B Atlas-Diesel, Stockholm, Sweden
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 5
Power: 750
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Atlas Diesel Type (340x570)
Speed in knots: 11.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 378.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 194.00 Net tonnage
Deadweight: 593.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 44000 Cubic Feet
Bale: 38000 Cubic Feet
Refrigerated: 9000 Cubic Feet
 
Length 1: 63.20 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 61.05 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.45 Meters Depth, moulded
Draught: 4.25 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-03-04 GAASTERLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEFK
Additional info:

Date/Name Ship 1940-08-03 R. 17
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-02-10 RO 17
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1941-05-01 ADELE
Manager: Reederei Karl Gross, Bremen, Germany
Owner: Reichsverkehrsministerium, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign:
Additional info: Zou in ADELE OHLROGGE worden vernaamd.

Date/Name Ship 1941-11-05 ADELE
Manager: Vereinigte Flensburg-Ekensunder & Sonderburger Dampfschiffahrtsgesellschaft, Flensburg, Germany
Owner: Reichsverkehrsministerium, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Flensburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1944-08-03 ADELE
Manager: Kriegsmarine Dienststelle Hamburg, Hamburg, Germany
Owner: Kriegsmarine Dienststelle Hamburg, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-08-30 GAASTERLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEPK
Additional info:

Date/Name Ship 1966-03-00 STER
Manager: Compañía Bolama S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Compañía Bolama S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2420
Additional info:

Date/Name Ship 1967-11-27 STERN
Manager: Compañia de Navigación Giufra S.A., Panama, Panama R.P.
Owner: Compañia de Navigación Giufra S.A., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2420
Additional info:

Ship Events Data

1940-01-02: Rotterdamsch Nieuwsblad 02-01-1940: Bij N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven te Krimpen aan den IJssel is het voor rekening van de N.V. Scheepvaart en Steenkolen Mij. te Rotterdam in aanbouw zijnde vrachtmotorschip GAASTERLAND te water gelaten. In het schip, dat een laadvermogen heeft van 600 ton, zal een Polar Dieselmotor van 750 pk. worden geplaatst, die het schip een vaarsnelheld van 12 mijl per uur moet geven. Het schip is bestemd voor den geregelden dienst tusschen Nederlandsche en Engelsche havens. Amsterdam.

1940-03-11: Op 11-03-1940 als GAASTERLAND, zijnde een motorvrachtschip, metende 1125.94 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6164 d.d. 12-01-1940, liggende te Krimpen a/d IJssel, door G. Dansen, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 6315 Z ROTT 1940 op het achterschip in het achterschot van het achterste dekhuis, 8.05 m. uit hekplaat, 1.10 m. uit lengteas en 2.00 m. boven het dek.

1940-05-00: In de meidagen van 1940 te Rotterdam achtergebleven en op 23 juli door de Hafenuberwachungsstelle 'Rotterdam' in beslag genomen. Door de Duitsers in beslag genomen. Op 3 augustus voor operatie 'Seelöwe' als transportschip in dienst van de Kriegsmarine, eerst als 'R.17', daarna als 'RO 17'. Naar Antwerpen en daar op 1 mei 1941 aan Karl Gross overgedragen.

1942-05-08: Op reis met 500 ton stukgoed van Nejler naar Aarhus, bij Holtzerhage op een mijn gelopen en gezonken. Later geborgen en hersteld bij de Sonderburg-Werft. Van 7 juli tot 30 december 1942 inzet als U-Torpedotransporter na verbouwing door de Technische dienst van HAPAG tot torpedotransportschip voor 60 torpedo's. In 1943 naar de Kriegsmarine Werft in Wilhelmshaven. Op 3 augustus 1944 weer door de Kriegsmarine overgenomen en ingedeeld als T-Stoff Transporter bij het Torpedokommando t.b.v. transport in de Deense wateren. Het schip lag op 9 mei 1945 te Aarhus en voer via Kopenhagen naar Groot-Brittannië en vandaar naar Rotterdam, waar ze op 30 augustus weer aan de SSM werd overgedragen.

1955-11-07: Het Vrije Volk 07-11-1955: Kustvaarder ,GAASTERLAND' aan de grond. De coaster „Gaasterland" van de Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij te Rotterdam is Zondagmiddag ten gevolge van de dichte mist bij Terschelling aan de grond gelopen. De sleepboot „Holland" van de firma Doeksen op Terschelling heeft herhaaldelijk aangeboden assistentie te verlenen, maar de „Gaasterland" hoopte vannacht met hoog water op eigen kracht vlot te komen. De hele vaarroute buiten de Waddeneilanden, van Texel tot de monding van de Elbe, ligt al dagenlang vol met allerlei schepen, die door mist niet verder durven varen. Alleen de schepen, die radar aan boord hebben, kunnen hun weg ongehinderd vervolgen.

1968-03-30: Final Fate: Op niet bekende reis met onbekende lading op 80 mijl ten zuidwesten van Syracuse (Italië) uitgebrand. De haven binnengesleept, CTL verklaard en daarna opgelegd. In juni 1969 te La Spezia gesloopt.
Het schip was door de eigen bemanning in brand gestoken nadat Italiaanse patrouilleboten in de buurt waren gekomen. Men verdacht het schip namelijk van sigarettensmokkel.



Ship Masters Data

Images


Description: Gaasterland 1940.
Image type: Photo

Description: Gaasterland 1940.
Image type: Photo

Description: Gaasterland 1940.
Image type: Photo

Description: Ster 1940 (ex Gaasterland) - foto Harlingen 1966
Image type: Photo
Sources