Name ship: ALI-S

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5011145
Nat. Official Number: 2554 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Hoogezand' N.V. - Jac. Bodewes, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 60
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-08-21
Delivery Date: 1950-11-16
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3470 Type 6VD6A (280x400)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 361.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 172.00 Net tonnage
Deadweight: 450.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
Bale: 20900 Cubic Feet
 
Length 1: 47.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.41 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.40 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1952-00-00: Verbouwd bij de IJsselwerf, Kralingsche Veer. GRT 364, NRT 173, TDW 470

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-07-20 ALI S
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Jurjen Swiers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCME
Additional info:

Date/Name Ship 1961-00-00 ALI S
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: J. Swiers & Zoon (Jurjen en B.J. Swiers), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCME
Additional info:

Date/Name Ship 1963-00-00 ALI S
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: B.J. Swiers & Mevr. J. Swiers-Mooibroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCME
Additional info:

Ship Events Data

1950-07-17: Op 17-07-1950 als ALI-S (bournummer 60), zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Martenshoek, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2554 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op het verhoogd achterdek, 2.98 m. uit de hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas, 1.64 m. boven dek.

1950-08-22: NvhN 22-08-1950: Tewaterlating ALI S. Met goed gevolg is gisteren bij de scheepswerf Jac. Bodewes te Hoogezand te water gelaten de coaster Ali S, gebouwd voor rekening van de heer J. Swiers te Groningen, wiens echtgenote de doopplechtigheid verrichtte. Het schip meet tussen de loodlijnen 42.50, over de spanten 7.50. De holte bedraagt 2.90—2.91 x 3.7. Het schip is 460 ton dw groot. Het is van het raisedquarter-deck-type, een tweemaster met 2 laadgerei, Bodewes-lieren, een gecombineerde laad- en ankerlier. De kiel werd gelegd voor een zusterschip voor rekening van de heer D. R. Kajuiter te Groningen.

1950-11-17: NvhN 17-11-1950: Proefvaart m.s. ALI-S. Op de Eems had Donderdag de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorkustvaartuig Ali-S, dat bij de Scheepswerf „Hoogezand" van Jac. Bodewes te Hoogezand werd gebouwd voor rekening van de rederij J. Swiers te Groningen. Tijdens de proefvaart behaalde het schip, dat is uitgerust met een 300 p.k. motor, een snelheid van ruim 10 mijl. Zaterdagmiddag zal het schip met aardappelmeel naar Goole vertrekken.

1957-08-27: Buiten Hoek van Holland aanzienlijke motorschade; het schip werd door de sleepboot 'Ebro' naar Rotterdam gesleept.

1957-08-27: NvhN 27-08-1957: Groninger coaster met zware machineschade. Vanmorgen was het van Teignmouth komende Groninger kustvaartuig Ali-S, groot 364 brt, op 1˝ mijl afstand van het Noorderhoofd, wegens zware machineschade genoodzaakt voor de mond van de Nieuwe Waterweg voor anker te gaan. Inmiddels is de stoomsleepboot “Ebro”1931-250 brt. uitgevaren om de Ali-S, die eigendom is van J. Swiers te Groningen, binnen te slepen.

1958-12-02: Het Vrije Volk 03-12-1958: Deense politie arresteert kapitein en stuurman van Groningse coaster. Fredericia, (AP) De kapitein en de stuurman van de 450 ton metende Nederlandse coaster Ali S. uit Groningen, zijn gisteravond gevangen gezet onder beschuldiging geprobeerd te hebben een grote hoeveelheid sigaretten Denemarken binnen te smokkelen. De politie en de douane maken de namen niet bekend, maar zeggen dat de kapitein en de stuurman, die beiden zes dagen gevangenis- straf gekregen hebben, onmiddellijk hiertegen beroep aangetekend hebben. De politie deelde mee, dat ongeveer 80.000 sigaretten gevonden werden in een ballast tank toen de Ali S gisteren de haven binnenliep, nadat een douaneschip de coaster enige tijd geschaduwd had en de politie een wenk gekregen had van een bron uit Nederland dat de Ali S. bij smokkelarij betrokken was. In de tip, aldus de politie, werd gezegd, dat de kapitein en de stuurman kort voor hun vertrek uit Antwerpen recu's hadden getekend voor 180.000 sigaretten. Tot nu toe zijn slechts 80.000 sigaretten gevonden, maar de douane hoopt de resterende 100.000 sigaretten te vinden als het schip gelost wordt. Als er geen sigaretten meer gevonden worden nemen politie en douane aan dat de vermiste 100.000 stuks onderweg van Antwerpen naar Denemarken door het Kieler kanaal van de hand gedaan zijn. De politie heeft gisteravond meegedeeld, dat de sigarettensmokkel op grote schaal kort geleden verplaatst is van Kopenhagen naar andere havens en dat Ali S. ervan verdacht wordt bij de operatie betrokken te zijn.
De Telegraaf 04-12-1958: Officieren kustvaarder in arrest. Sigarettensmokkelaars lopen in Deense fuik. Nog 100.000 stuks zoek. (Van een onzer verslaggevers) Groningen, woensdag. De douane-recherche in de Deense havenstad Fredericia hoeft de 53-jarige kapitein B. M. uit Den Haag en zijn eveneens Nederlandse machinist en kok aangehouden. Zij worden ervan beschuldigd met de Groningse kustvaarder „Ali S." — 364 ton — te hebben getracht een grote partij sigaretten Denemarken binnen te smokkelen. Reeds 80.000 sigaretten zijn door de douane inbeslaggenomen. De „Ali S", met stukgoed onderweg van Antwerpen naar Fredericia en Odense, voer gistermiddag de haven van Fredericia binnen. De douane, die een tip had gekregen uit Nederland, lag toen al op de loer. Zij sloeg toe, toen het schip aan de kade meerde, en vond in de ballasttank in de voorpiek van het schip een partij van 80.000 sigaretten — Engelse en Amerikaanse. Volgens de gegevens van de douane zou de „Ali S" in Antwerpen 180.000 sigaretten aan boord hebben genomen. Een nader onderzoek op het schip leverde gisteravond niets op; daarom zal het vandaag onder strenge controle van de douane worden gelost. De kapitein en de machinist, die in de tip aan de douane de smokkelaars werden genoemd.,zijn in Frederiea gevangen gezet. De kok is later aangehouden. Als de resterende 100.000 sigaetien niet worden gevonden, zaldoor de Deense douane worden nagegaan, of die bij de vaart van het schip door het kieler Kanaal van de Noordzee naar de Oostzee van boord zijn gegaan. Daarvoor zullen zij de hulp inroepen van hun Duitse collega's. In Denemarken wordt sinds korte tijd sigarettensmokkel op grote schaal gedreven. De reder van de „Ali S", dc heer J. Swiers uit Groningen, was niet van de praktijken van zijn bemanning op de hoogte. „De kapitein vaart al 8 jaar bij mij — ik heb hem nog nooit op smokkelhandel betrapt", zei hij. De reder heeft zijn zoon per auto met een nieuwe kapitein, een andere machinist en een kok naar Frederica gezonden. Zij zullen daar vandaag aankomen. „Mijn zorg is in de eerste plaats, dat het schip, waarop nu beslag is gelegd, zal worden vrijgegeven", aldus de heer Swiers. „Mijn zoon zal daartoe vandaag bij de Deense autoriteiten een verzoek doen. Als het schip zijn reis naar Odense niet kan voortzetten, gaat het mij honderdduizenden kosten. ..."
NvhN 05-12-1958: Sigaretten op Ali-S gevonden. De Deense politie heeft gisteren in de machinekamer van het Nederlandse schip Ali-S de 100.000 Amerikaanse sigaretten ontdekt, die woensdag bij een eerste onderzoek naar een smokkel van 180.000 sigaretten onvindbaar waren. Het bewijs is geleverd dat enkele bemanningsleden de bedoeling hadden, deze het land binnen te smokkelen. De Nederlandse reder is woensdag in Fredericia aangekomen in gezelschap van een kapitein, een machinist en een kok, die hun drie gearresteerde collega's moeten vervangen. Na storting van een borg van 60.000 Deense kronen mocht de reder zijn schip naar Odense laten vertrekken.
NvhN 19-12-1958: Zware straffen, voor sigarettensmokkel, voor Groningers. De kapitein en de kok van de Groninger kustvaarder Ali S zijn op beschuldiging, dat zij gedurende de laatste jaren 600.000 sigaretten naar Denemarken hebben gesmokkeld, elk veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf maanden en een boete van 125.000 kronen (ongeveer 60.000 gulden), zijnde de waarde van de smokkelwaar. De machinist van het schip is op beschuldiging van illegale verkoop van 45.000 sigaretten in Denemarken en voor een poging nog 180.000 sigaretten Denemarken binnen te smokkelen veroordeeld tot 60 dagen hechtenis. Het drietal moet bovendien 10.000 kronen betalen wegens niet- betaalde invoerrechten en de rente daarover. De kapitein is van dit vonnis in hoger beroep gegaan, omdat hij, weliswaar kennis dragend van de smokkel, daaraan niet heeft meegewerkt en er ook geen profijt van getrokken heeft. Begin van deze maand werd de Ali S in volle zee opgewacht door een boot van de Deense douane, die een tip had gekregen, dat op het vaartuig 180.000 Amerikaanse sigaretten waren, die naar Denemarken gesmokkeld zouden worden.
Friese koerier 20-12-1958: Sigaretten voor Denemarken. Kapitein en kok elk tot vijf maanden veroordeeld. Kopenhagen (AFP) _ De kapitein en de kok van de Groninger kuslvaarder “Ali-S" zijn op beschuldiging, dat zij gedurende de laatste jaren 600.000 sigaret ten naar Denemarken hebben gesmokkeld, elk veroordeeld tot een gevangenisstraf van vijf maanden en een boete van 125.000 kronen (onge veer 60.000 gulden, zijnde de waarde van de smokkelwaar. De machinist van het schip is op beschuldiging van illegale verkoop van 45.000 sigaretten in Denemarken en voor een poging nog 180.000 sigaretten Denemarken binnen te smokkelen, veroordeeld tot 60 dagen hechtenis. Het drietal moet bovendien 10.000 kronen betalen wegens niet-betaalde invoerrechten en de rente daarover. De kapitein is van dit vonnis in hoger beroep gegaan, omdat hij weliswaar kennis dragend van de smokkel, daaraan niet heeft meegewerkt en er ook geen profijt van getrokken heeft. Begin van deze maand werd de “Ali S" in volle zee opgewacht door een boot van de Deense douane, die een tip had gekregen, dat op het vaartuig 180.000 Amerikaanse sigaretten waren, die naar Denemarken gesmokkeld zouden worden.

1960-07-20: NvhN 20-07-1960: Grote houtaanvoer in Harlingen. Het is de laatste maanden razend druk in de Harlinger haven met houtaanvoer. Deze grote drukte wordt mede veroorzaakt doordat men in Zaandam alle aanvoer niet meer kan verwerken en de schepen dan maar naar de Friese havenstad dirigeert. Terwijl men in Harlingen nog bezig was enige houtschepen te lossen kwamen gisteren alweer vier schepen binnen, namelijk de Ali S, Erebus, Harry en Esperance. Voor vandaag — woensdag — worden nog verwacht de Koenraad K en de Union; in de komende dagen zullen nog meer schepen volgen. Zaterdag wordt het grote Zweedse schip Hugin verwacht met niet minder dan 540 standaard hout ineens. De normale kustvaarders kunnen niet meer dan 200 a 250 standaard vervoeren. Ook voor de volgende weken staan diverse houtvaarders op het lijstje, zodat het einde van de drukte nog niet in zicht is. Vooral grotere schepen worden verwacht, die tot 800 standaard hout kunnen vervoeren.

1972-01-04: Final Fate: In december 1971 voor sloop verkocht. Op 4 januari 1972 te Gent (België) aangekomen en gesloopt door van Heyghen-Frčres.


Ship Masters Data

Images


Description: Alis-S 1950 on her launchingday 21.08.1950.
Image type: Photo

Description: Ali-S 1950 on her deliverday 16.11.1950.
Image type: Photo

Description: Ali-S 1950
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources