Name ship: GEERVLIET

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1921
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Haan & Oerlemans, Heusden, Netherlands
Yardnumber: 57
Date Laid Down:
Launch Date: 1920-12-02
Delivery Date: 1921-02-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 650
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 15 3/4, 25 5/8 & 41 1/4 - 27 5/8
Speed in knots: 9.0
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1012.74 Gross tonnage
Net Tonnage: 571.90 Net tonnage
Deadweight: 1600.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 79000 Cubic Feet
Bale: 72000 Cubic Feet
 
Length 1: 216.6 Feet (British) Registered
Beam: 34.6 Feet (British) Registered
Depth: 13.4 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1921-02-21 GEERVLIET
Manager: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Nationale Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1922-00-00 PORTOFINO
Manager: Robert M. Sloman Jr., Hamburg, Germany
Owner: Robert M. Sloman Jr., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1927-00-00 PENMARCH
Manager: Services des Messageries de l'Ouest, Nantes, France
Owner: Compagnie Nantaise de Navigation à Vapeur, Nantes, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Nantes / France
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1920-12-02: NRC 031220. Heusden, 2 december. Van de werf der firma De Haan & Oerlemans alhier werd heden met goed gevolg te water gelaten het stalen schroefstoomschip GEERVLIET, in aanbouw voor de Nationale Stoomvaart Maatschappij, directie de heren Soetermeer, Fekkes & Co. te Rotterdam.
Het schip is van het raised-quarterdecktype, groot 1.600 tons DW, hoofdafmetingen 215’0” x 34’4” x 13’6”, en wordt voorzien van een machine-installatie van 650 IPK. Het schip wordt geheel electrisch verlicht. De verblijven voor kapitein en officieren zijn midscheeps en zeer comfortabel ingericht; de verblijven voor de bemanning bevinden zich voor onder de bak. Voor het laden en lossen worden twee stalen paalmasten aan dek geplaatst, benevens 5 stoomlieren. Verder is aanwezig stoomankerspil en stoomstuurmachine.
Schip en machine zijn gebouwd volgens hoogste klasse Bureau Veritas, special survey, en krijgt bovendien een certificaat voor de houtvaart.
De doopplechtigheid werd verricht door Mevr. Soetermeer.

1929-07-21: Final Fate: Op reis met een lading stukgoederen van Nantes naar London is de ‘PENMARCH’ op 21 juli 1929 gezonken en verloren gegaan op 20 mijl ten zuid-zuid-oosten van St. Catherine’s Point na een aanvaring met het Duitse SS ‘PALERMO’.

Ship Masters Data

Images


Description: De tewaterlating van de GEERVLIET op 2 december 1920. Geheel rechts ziet men nog een stukje van het stoomschip ORPHEUS, in afbouw voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De bemanning van de GEERVLIET(1921). Zesde van rechts is machinist F. de Jong.
Image type: Photo

Description: NSM-vlag op briefpapier.
Image type: Photo

Description: De Geervliet als Portofino
Image type: Photo
Sources


Year: 2001-02-00
Source: Book
Description: Soetermeer, Fekkes' Cargadoorskantoor 1916 - 2001 by G.J. Mulder - ISBN 90.805380.1.9 - Uitg. Pirola.