Name ship: GEESTLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1960
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5127126
Nat. Official Number: 1710 Z 'S HAGE 1960
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo, refrigerated
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 2 winches
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Firma C. Amels Zoon, Scheepswerf & Machinefabriek 'Welgelegen', Makkum, Netherlands
Yardnumber: 238
Date Laid Down:
Launch Date: 1959-11-27
Delivery Date: 1960-04-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 3800
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Vrije zuiger gasgenerator-gasturbine installatie bestaande uit vier Werkspoor-Sigma gasgeneratoren type GS 34 en een Werkspoor BBC niet omkeerbare gas expansie turbine nr. 206 met een vermogen van 3800 PK.
Speed in knots: 17.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1937.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1001.00 Net tonnage
Deadweight: 2119.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 139157 Cubic Feet
Bale: 136837 Cubic Feet
 
Length 1: 308.70 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 43.70 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 15.80 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

1964-00-00: Voorjaar 1964 bij NDSM van nieuwe voortstuwingsinstallatie voorzien. Een 20 cilinder, 2-tact Smit-Bolnes, Type V320D Diesel nr. 7089 met een vermogen van 3400 PK bij 291 rpm. Snelheid 17 mijl.(Motorenfabriek Smit & Bolnes N.V., Zierikzee).

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1960-03-22 GEESTLAND
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Netherlands
Owner: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGW
Additional info:

Date/Name Ship 1971-05-11 BANANA PLANTER
Manager: Harvard Shipping Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Owner: Harvard Shipping Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EGG
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 BANANA PLANTER
Manager: Federal Transport Co. Inc., Panama, Panama R.P.
Owner: Del-Monte Banana Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: 3EGG
Additional info:

Ship Events Data

1959-11-27: NvhN 27-11-1959: Tewaterlating bananenboot Geestland. Bij de scheepswerf Welgelegen, firma C. Amels en Zoon te Makkum, werd te water gelaten de nieuwe bananenboot Geestland, die gebouwd wordt voor rekening van Waling van Geest en Zn. N.V. te 's-Gravenzande. De Geestland is het grootste schip dat tot dusver dwarsscheeps te water werd gelaten. De Geestland is van het shelterdecktype en heeft een koeling van 140.000 m 3. cft. Met het schip kunnen 1100 ton bananen worden vervoerd. De voortstuwing geschiedt door een vrije zuiger-gasturbine-installatie van 4000 pk met verstelbare schroef. De lengte van het schip bedraagt over alles 100 meter en de breedte 13.50 meter. Het schip heeft een accommodatie voor 5 personen. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een 2500 tons vrachtschip voor E. Wagenborg's Scheepvaart, en Expeditiebedrijf te Delfzijl.

1960-03-28: Op 28-03-1960 als "GEESTLAND", zijnde een vracht- en passagiersschip, metende 5488.49 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 11702 d.d. 16-03-1960, liggende te Harlingen, door C.J.A. Matthijssen, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 1710 Z 'S HAGE 1960 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis op brug, 6.65 m. uit hekplaat, 0.90 m. uit de lengteas en 1.40 m. uit dek.

1960-03-30: NvhN 30-03-1960: Proefvaart bananenboot Geestland. Op de Waddenzee heeft het eerste deel van de proefvaart plaats gevonden van de nieuwe bananenboot Geestland, die bij de Scheepswerf Welgelegen, firma C. Amels en Zn. te Makkum (Fr.) werd gebouwd voor rekening van Waling van Geest en Zn. N.V. te 's-Gravenzande. De Geestland is het grootste schip, dat tot dusver dwarsscheeps te water werd gelaten. Het is van het shelterdektype en heeft een koelruimte van 140.000 cft. Met het schip kan 1100 ton bananen worden vervoerd. De voortstuwing geschiedt door een vrije-zuiger-gasturbineinstallatie van 4000 p.k. met verstelbare schroef, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van ca. 17 knoop. Het schip heeft accommodatie voor vijf passagiers. De uitrusting bestaat o.m. uit bulb-steven. radar en automatische piloot.
Leeuwarder Courant 30-03-1960: Bananenboot maakte proefvaart. Kapitein M. Hubbeling is dik tevreden over „Geestland". (Van een onzer redakteuren) Er waren gisteren heel wat kritische mannen aan boord van de „Geestland", de grote bananenboot, die de scheepswerf en machinefabriek C. Amels en Zonen te Makkum heeft gebouwd in opdracht van de rederij Waling van Geest en Zn. N.V. te 's Gravenzande. Die kritische instelling was vanzelfsprekend, want de „Geestland" moest de technische proefvaart maken en tevens kompasseren. Na afloop van de reis bleken de deskundigen aan boord zeer tevreden te zijn over de gang van zaken. Een van de firmanten van de scheepswerf, de heer Douwe Amels, die meevoer, kreeg heel wat complimentjes. Niet alleen over de magnifieke lijn van de bananenboot doch tevens over de lichte bestuurbaarheid (zoals we zelf hebben kunnen zien: met duim en wijsvinger). de gang. de buitengewoon mooie inrichting en afwerking, de gezellige salon, de technische snufjes en al zo meer. Kapitein M Hubbeling uit Heiloo toonde zich met recht trots op zijn nieuwe schip. ..Wat we er aan en er op wilden hebben, hebben we gekregen," zei hij. „Ik ben er dik mee tevreden. Het is een schip, waarmee we voor de dag kunnen komen." Daaraan behoeft niets meer te worden toegevoegd. Trouwens, we hebben reeds vaker over dit zeeschip geschreven en behoeven dus nu niet in herhalingen te treden. Toch waren er nog wel een paar moeilijkheden tijdens de proefvaart, die gistermorgen kwart voor tien begon van de haven van Harlingen uit. Bij het buiten de pieren brengen van het schip — een karwei, dat werd verricht door de sleepboten „Watergeus" en „Golfbreker" van Wagenborg uit Delfzijl — brak tot twee maal toe een kabel, Iedereen vreesde, dat het nieuwe schip op een van de pieren zou lopen, doch de zeelui speelden het klaar het gevaar af te wenden. Uiterlijk bleven de kapitein, zijn stuurlui en de loods kalm, maar de spanning op de brug was voelbaar. Later, onder de rook van Terschelling, bleek het onmogeliik het kompenseren volledig klaar to kriigen. omdat de beide sleepboten de hiuzenhoge (onbeladen) "Geestland" niet helemaal „om" konden trekken omdatl de wlndvang veel te krachtig was. Dat bleek trouwens geen bezweaar te zijn, wand een dezer dagen is er nog veel verdere gelegenheid tot kompasseren en bovendien zal het schip dan nog andere tests ondergaan, zoals snelheidsproef, waarbij het zeventien mijl moet halen. De meest economische snelheid ligt echter bij de vijftien of zestien mijl. De bananenboot is dus een snel schip. Nadat de machines waren beproefd, onder meer met een directe overgang van volle kracht vooruit op volle kracht achteruit, de ankerproef goed was verlopen en na allerlei technische „folteringen", die, zoals gezegd, een goede uitslag hadden, zocht de "Geestland" de haven van Harlingen weer op. waar de opvarenden na een koude, winderige reis van ruim zes uren arriveerden. Vandaag gaat het schip naar IJmuiden. morgen naar Rotterdam, waar het op 5 april zal worden overgedragen aan de reders. Diezelfde dag of de volgende begint de eerste reis naar de West. En wie over een dikke maand bananen eet, wel, die heeft de kans. dal die vruchten zijn aangevoerd met de "Geestland" die er 1100 ton kan vervoeren in de daarvoor speciaal ingerichte
ruimen.

1964-03-24: 24.03.1964 op het Noordzeekanaal in aanvaring gekomen met de sleepboot IKA GOEDKOOP, deze zonk waarbij 1 opvarende om het leven kwam, de sleepboot is dezelfde dag gelicht.
Leeuwarder Courant 24-03-1964: In het Noordzeekanaal te Amsterdam is vanochtend nabij de Hembrugpont de sleepboot „Ika-Goedkoop" van de NV Reederij Goedkoop door haar eigen sleep de zeegaande „Geestland" zodanig aangevaren dat zij water maakte en kort daarna zonk. De kapitein van de gezonken sleepboot, de heer C. Wortel uit IJmuiden wordt vermist. De machinist en de matroos zijn gered. Een grote bok is vanmiddag begonnen het wrak te lichten.

1972-03-24: 24-3-1972 tijdens een reis van Port Limon naar Morehead City brand in de machinekamer, later weer gerepareerd.

1984-03-00: Final Fate: 26-3-1984 gearriveerd voor de sloop te Pusan, Zuid-Korea, gesloopt door Tae Won Enterprise Co. Ltd., Pusan, sloop begon 11-4-1984.

Ship Masters Data

Images


Description: GEESTLAND op de werf bij Amels
Image type: Photo

Description: Geestland 1960
Image type: Photo

Description: Gestland 1960
Image type: Photo

Description: Geestland 1960
Image type: Photo

Description: Geestland 1960
Image type: Photo
Sources