Name ship: GEESTSTROOM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5127152
Nat. Official Number: 3261 Z GRON 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: C.V. Firma A. Apol. Scheepswerf, Wirdum, Netherlands
Yardnumber: 173
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-05-20
Delivery Date: 1954-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN Nr. 432496 Type (285x420)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 318.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 364.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 17900 Cubic Feet
Bale: 16100 Cubic Feet
 
Length 1: 43.90 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.61 Meters Breadth, moulded
Draught: 2.75 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1961-09-00: In de Nieuwe Waterweg gezonken na een aanvaring. Daarna gelicht en bij Scheepswerf en Reparatiebedrijf de Groot en van Vliet te Slikkerveer gerepareerd en van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 2tew 7 cil 400 Pk Bolnes Type 7KL Nr. 2057 Type (190x350) 10,5 Kn.

1968-00-00: Verbouwd tot containerschip voor het vervoer van speciale containers met groente.

1973-00-00: In gebruik als sportvisser. Het schip is in de loop der tijd verder verbouwd ten behoeve van de sportvisserij. Het luikhoofd is dichtgemaakt en het ruim is ingericht als zaal met horecamogelijkheid. De achtermast werd ingekort en verplaatst. De brugvleugels werden versmald en de luchtkokers verwijderd. In 1994 werd het schip aangepast voor rolstoelgebruikers.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-07-21 GEESTSTROOM
Manager: Maarten Johannes van Geest, 's Gravenzande, Netherlands
Owner: Maarten Johannes van Geest, 's Gravenzande, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGP
Additional info:

Date/Name Ship 1957-03-25 GEESTSTROOM
Manager: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Netherlands
Owner: N.V. Waling van Geest & Zonen, 's Gravenzande, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEGP
Additional info:

Date/Name Ship 1971-03-16 GEESTSTROOM
Manager: N.V. Schepenexploitatie Maatschappij, Krimpen aan de Lek, Netherlands
Owner: N.V. Schepenexploitatie Maatschappij, Krimpen aan de Lek, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Krimpen aan de Lek / Netherlands
Callsign: PEGP
Additional info:

Date/Name Ship 1971-12-29 FORTUNA
Manager: N.V. Schepenexploitatie en Handelsmaatschappij Zagri, N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Schepenexploitatie en Handelsmaatschappij Zagri, N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-05 FORTUNA
Manager: B.V. Zeesportvisserij Fortuna, Vlaardingen, Netherlands
Owner: B.V. Zeesportvisserij Fortuna, Vlaardingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlaardingen / Netherlands
Callsign:
Additional info: F. Winterswijk.

Date/Name Ship 2000-04-19 FORTUNA
Manager: Groen Beheer B.V., The Hague, Netherlands
Owner: Groen Beheer B.V., The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1954-05-20: NvhN 20-05-1954: Tewaterlating m.s. GEESTSTROOM. Bij de scheepswerf C. Apol te Wirdum werd met goed gevolg te water gelaten het nieuwe motorkustvaartuig Geeststroom, dat wordt gebouwd voor rekening van de firma Waling van Geest & Zonen te 's-Gravenzande. De Geeststroom is van het gladdektype, meet plm. 375 ton d.w. en zal worden uitgerust met een 380 p.k. motor. De uitrusting zal bestaan uit twee masten met twee laadbomen met een hijsvermogen van twee ton, drie hulpmotoren van 10—11 p.k., centrale verwarming, electrische lichtinstallatie van 110 volt, electrische ruimventilatie, radiotelefonie, echolood-installatie, enz. De bouw geschiedt onder Klasse Bureau Veritas met Certificaat Scheepvaartinspectie voor de Grote Kustvaart (F.). Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een coaster van het raised-quarterdektype, groot plm. 600 ton d.w., voor rekening van de firma Paul Albert Sturm te Hamburg. (Opm. Dit laatste is niet doorgegaan.)

1954-07-22: Op 22-07-1954 als GEESTSTROOM, zijnde een motorschip, metende 900.48 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 9544 d.d. 14-07-1954, liggende te Wirdum, door A. Pinkster, ambtenaar van de Scheepsmetingsdient te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 3261 Z GRON 1954 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.70 m. uit hekplaat, 1.50 m. uit lengteas en 1.64 m. uit dek.

1954-07-28: NvhN 28-07-1954: Proefvaart m.s. GEESTSTROOM. Op de Eems is de geslaagde proefvaart gehouden van het 375 ton metende kustvaartuig Geeststroom, dat bij de Scheepswerf A. Apol CV. te Wirdum (Gr.) werd gebouwd voor rekening van de firma Waling van Geest en Zonen te 's-Gravenzande. De voortstuwing geschiedt door een 380 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart pon snelheid behaalde van bijna elf mijl. Het schip is uitgerust met radar. De bouw geschiedde onder Klasse Bureau Veritas met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de Grote Kustvaart (letter F.)

1961-08-28: Op 28.08.1961 leeg onderweg van Maassluis naar Boston om 21.30 uur in de Nieuwe Waterweg gezonken na een aanvaring met het Noorse tankschip "Jaranda". Alle bemanningsleden werden gered door de Noorse tanker. Twee waren er overboord gesprongen en wisten zwemmend de wal te bereiken. De Hoekse reddingsboot verliet onmiddellijk de Berghaven op weg naar de Poortershaven voor assistentie. De Noorse tanker was op reis van Puerto Miranda naar Pernis. Door de aanvaring liep de Noor geen noemenswaardige schade op en vervolgde de reis naar Pernis. Op 04.09.1961 gelicht en bij Scheepswerf en Reparatiebedrijf de Groot en van Vliet te Slikkerveer gerepareerd en tevens van een nieuwe hoofdmotor voorzien: 2tew 7 cil 400 Pk Bolnes Type 7KL Nr. 2057 Type (190x350) 10,5 Kn.

1961-09-05: Leeuwarder Courant 05-09-1961: „GEESTSTROOM" gelicht. De kustvaarder „GEESTSTROOM", die vorige week maandagavond nabij Maassluis is gezonken, is gisteravond gelicht. Een bok van de bergingsmaatschappij Van den Tak heeft het wrak aan de zuidkant van de Nieuwe Waterweg aan de grond gezet.

1961-11-27: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart: Ramp met coaster behandeld. Straf gevraagd voor kapt. Geeststroom. De raadselachtige aanvaring tussen de kustvaarder 'Geeststroom' en de Noorse tanker 'Jaranda' op de Nieuwe Waterweg op 28 augustus j.l. werd vanmorgen te Amsterdam door de Raad voor de Scheepvaart behandeld. Hoe het mogelijk was, dat kapitein G.B. van de 'Geeststroom' bij prachtig weer en goed zicht zo maar onverhoeds zijn schip voor de tanker stuurde, werd niet helemaal opgehelderd. De hoofdinspecteur van de scheepvaart, de heer J.A. Metz, meende echter dat de jeugdige gezagvoerder (23 jaar) een ernstige beoordelingsfout heeft gemaakt. Hij stelde voor hem de bevoegdheid om als gezagvoerder te varen te ontnemen voor de duur van drie weken. De theorie, die de hoofdinspecteur over de toedracht van het ongeluk ontwikkelde, was dat kapitein B., die met zijn schip in de richting van de zee voer, in de bocht van de rivier angstig is geworden toen hij alsmaar het groen licht van de van zee komende tanker bleef zien. Naar de mening van de kapitein zat de tanker zo ver aan de noordoever van de Waterweg, dat er voor de 'Geeststroom' niet voldoende ruimte overbleef om (zoals voorgeschreven) aan stuurboord te passeren. Op het laatste moment, nauwelijks 300 meter voor de 'Jaranda', besloot hij bakboord uit te gaan, waardoor hij de koerslijn van deze tanker sneed. Toen hij zag dat het niet meer ging, heeft kapitein B. nog geprobeerd de ramp te voorkomen door achteruit te slaan, maar dit mocht niet baten. De 'Geeststroom' werd even voor het stuurhuis aangevaren en raakte in zinkende toestand. Dat zij niet direct zonk, was alleen te danken aan het feit dat zij nog 10 minuten aan de voorsteven van de tanker bleef vastzitten. Daardoor konden zeven van de negen opvarenden op de 'Jaranda' overklimmen. De twee anderen wisten zich zwemmend te redden. De heer Metz wilde niet de ramp zonder meer wijten aan de jeugdige onervarenheid van de kapitein van de 'Geeststroom', die al talrijke reizen naar Engeland heeft gemaakt en op de Waterweg goed bekend is. Hij vond het echter fout, dat de gezagvoerder van de kustvaarder het niet nodig had gevonden loodshulp te gebruiken. Op de manoeuvres van de 'Jaranda' had de hoofdinspecteur geen aanmerkingen. (FO)

1998-00-00: Voor ca. 6 maanden vercharterd geweest aan de offschore aan de oostkust van Schotland als tender voor goederen en personen.

Ship Masters Data

Images


Description: Geeststroom 1954
Image type: Photo

Description: Geeststroom 26.07.1954 on trials.
Image type: Photo

Description: Geeststroom 1954
Made By: © Lindenborn, M. (Marien)
Image type: Photo

Description: De 'Geeststroom' als containerschip na de verbouwing in 1968.
Image type: Photo

Description: Fortuna 1954 ex Geesstroom
Image type: Photo

Description: Fortuna 1954 ex Geeststroom
Image type: Photo

Description: Fortuna 1954 ex.Geeststroom on River Eems inward bound for the Port of Eemshaven on 27 February 2013.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Fortuna inbound Eemshaven on 11 September 2017.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Fortuna inbound Eemshaven on 11 September 2017.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources