Name ship: GEESTSTROOM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1972
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 7125407
Nat. Official Number: 2008 Z RIJSW 1972
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 381
Date Laid Down: 1971-04-15
Launch Date: 1971-11-26
Delivery Date: 1971-02-17
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 10
Power: 1050
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes nr. 3038 Type 10DNL150/600 (190x350)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 300.00 Net tonnage
Deadweight: 994.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 68695 Cubic Feet
Bale: 65920 Cubic Feet
 
Length 1: 70.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 64.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 10.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 5.50 Meters Depth, moulded
Draught: 3.509 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1989-00-00: Omgebouwd tot cement-carrier met losse tanks in de ruimen.

2005-03-00: Verkocht naar Ghana. Bij de Oranjewerf in Amsterdam zijn de cementtanks weer verwijderd.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1972-02-17 GEESTSTROOM
Manager: Waling van Geest & Zn. N.V., 's Gravenzande, Netherlands
Owner: Waling van Geest & Zn. N.V., 's Gravenzande, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 's Gravenzande / Netherlands
Callsign: PEHB
Additional info: 27.10.1972 Waling van Geest & Zn B.V.

Date/Name Ship 1976-01-16 CARAVELLE
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Gebr. Antonie Johannes en Hinderikus Boeree & Wed. Anna Kwak, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDIF
Additional info: Elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1989-02-00 CARAVELLE
Manager: Cebo Marine B.V., Heemstede, Netherlands
Owner: Cebo Marine B.V., Heemstede, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Heemstede / Netherlands
Callsign: PDIF
Additional info:

Date/Name Ship 2005-03-00 CARAVELLE
Manager: Lygan Shipping S.A., Moroni, Comoros
Owner: Lygan Shipping S.A., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6CX8
Additional info:

Date/Name Ship 2005-06-00 CARAVELLE
Manager: Lemissoller Shipamanagement Ltd., Moroni, Comoros
Owner: Lemissoller Shipamanagement Ltd., Moroni, Comoros
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6CX8
Additional info:

Date/Name Ship 2006-06-00 CARAVELLE
Manager: Filiko Maritime S.A., Piraeus, Greece
Owner: Filiko Maritime S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6CX8
Additional info:

Date/Name Ship 2008-08-00 CARAVELLE
Manager: Extreme Limits Co. S.A., Piraeus, Greece
Owner: Extreme Limits Co. S.A., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Moroni / Comoros
Callsign: D6CX8
Additional info:

Ship Events Data

1989-02-00: Nieuw schip voor Cebo. 02.1989 Delfzijl: Het bedrijf Cebo Holland bv in Heemstede dat een vestiging heeft aan het Eemskanaal in Delfzijl heeft het m.s. CARAVELLE aangekocht. Het schip was eigendom van H. Boeree in Delfzijl. Het vervangt het m.s. NEPTUNUS dat door Cebo Holland voor de sloop is verkocht. Het m.s. Caravelle is gebouwd in 1972 en het vaart onder Nederlandse vlag. Het schip heeft een laadvermogen van 949 dw, meet 498 brt en heeft een overall lengte van 70,55 mtr. Cebo heeft ook een ander schip in de vaart, het m.s. Carina. Beide schepen hebben speciale ladingstanks in het ruim die geschikt ziijn voor het vervoer van de producten van Cebo, cement, doloniet en kwartsmeel. Deze zaken zijn bestemd voor de oliewinning op zee. Ze worden gebruikt in de boorputten van olieplatforms. De schepen meren gemiddeld een keer per week in Delfzijl af. Ze varen op de havens Aberdeen, Peterhead en Lerwick (Shetland eilanden) in Schotland. Voordat de Caravelle in de vaart genomen werd is het voor een check-up drooggezet op de werf van Niestern/Sander. Als agent voor de Cebo Holland treedt op de firma Wijnne & Barends b.v te Delfzijl.

1989-09-16: Duits jacht door coaster overvaren 16.09.1989 Delfzijl: Acht opvarenden van de Duitse kotter “Emsland “ zijn dinsdagochtend uit het water van de Eems gehaald door de bemanning van de Nederlandse coaster “CARAVELLE “. Het uit Papenburg afkomstige pleziervaartuig werd omstreeks half acht dinsdagochtend overvaren door de Nederlandse coaster, vlak buiten de haven van Delfzijl in het zogenaamde Oostfriese gaatje. Het jacht zonk en ligt nog op de bodem. Volgens de Rijkspolitie te water ontstond de aanvaring doordat het Duitse jacht probeerde de scheepvaartroute dwars over te steken. Bij het uitvoeren van de manoeuvre kreeg het jacht motorpech. De kapitein van de coaster had het pleziervaartuig wel gezien, maar kon een aanvaring niet voorkomen. De acht drenkelingen werden naar Delfzijl gebracht.

1990-01-01: Liggende te IJmuiden uitgebrand. Hersteld en weer in de vaart.

1998-12-05: Onderweg van Zeebrugge naar Aberdeen motorstoring in pos. 53.02. N. – 01.07. O. Ten anker gegaan. Op sleeptouw genomen en aankomst op 07.12. 1998 te IJmuiden voor reparatie. Op 25.01.1999 weer in de vaart.

2002-11-06: Op 06.11.2002, onderweg met 1000 ton cement van Bremen naar Truro, maakte het water in het voorruim. Het vroeg om extra pompmateriaal. Den Helder Rescue alarmeerde de Marine luchtvaartdienst. Van het vliegveld de Kooy bij Den Helder steeg een Lynx-helicopter met extra pompmateriaal op. Vanuit Scheveningen voer de reddingsboot Jan van Engelenburg met extra pompmateriaal naar de “CARAVELLE”. De helicopter zette het materiaal en een bemanningslid van de Jan van Engelenburg over. Met behulp van de extra pompmateriaal kon de bemanning het water de baas. De “Caravelle” koerste onder begeleiding van de kustwacht daarna naar IJmuiden.

2005-03-07: Door Dick van der Kamp Shipsales B.V. verkocht naar Ghana. Bij de Oranjewerf te Amsterdam werden de cementtank eruit gehaald en later geplaatst in de "Noblesse C". Op 07.03.2005, nog onder Nederlandse vlag, gesleept achter de Deense sleepboot “Thor”, vertrokken via Las Palmas naar Banjul.

2009-03-31: 31-03-2009 gearriveerd te Suez. Daarna niets meer bekend.

2014-02-00: Staat 02-2014 nog in Equasis als "In Service"

Ship Masters Data

Images


Description: Geeststroom 1972
Image type: Photo

Description: Geeststroom 1972
Image type: Photo

Description: Geeststroom 1972
Image type: Photo

Description: Geeststroom 1972
Image type: Photo

Description: Caravelle 1972 ex Geeststroom
Made By: © Kruidhof, E.A. (Bert)
Image type: Photo

Description: Caravelle on River Eems the 8th January 1986.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo
Sources