Name ship: GELDERLAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1900
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Blyth Dry Docks & Shipbuilding Company Ltd., Blyth, Great Britain
Yardnumber: 101
Date Laid Down:
Launch Date: 1899-12-05
Delivery Date: 1900-01-26
Technical Data

Engine Manufacturer: MacColl & Pollock, Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 750
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20 1/2, 33 & 54-36
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1539.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 962.00 Net tonnage
Deadweight:
 
Length 1: 249.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 36.70 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 16.10 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1900-01-26 GELDERLAND
Manager: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSWH
Additional info: Aanv. BATTENHALL

Date/Name Ship 1901-00-00 GELDERLAND
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederlandsche Lloyd', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NSWH
Additional info:

Date/Name Ship 1912-04-12 ERNA
Manager: Brajak & Arnerich, Unknown, Czech Republic
Owner: Dr. Julius Veselý, Unknown, Czech Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Austro-Hungary
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1900-01-20: AH 21.01.1900:Rotterdam 20 januari Door de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij, alhier, is aangekocht een nieuw door de Blyth Shipbuilding Co gebouwd stoomschip van 2250 ton waarvan de afmetingen zijn als volgt: lang 249’, breed 35½’ en diep 18½’. Het heeft machines van het triple expansiesysteem. Het schip zal in de vaart komen onder de naam GELDERLAND en gevoerd worden door kapt. Peters. Het schip is op stapel gezet voor Lombard Steamships Co te Londen.

1900-01-26: Op 5 december 1899 als ‘BATTENHALL’ voor de Lombard S.S. Co. Ltd. London, te water gelaten, maar op 22 januari 1900 verkocht aan de S.S.M. en op 26 januari 1900 als ‘GELDERLAND’ door de bouwwerf opgeleverd.

1900-01-29: DS 29.01.1900: Het stoomschip GELDERLAND heeft op 24 januari proef gestoomd. Het schip is voorzien van een triple expansie machine van het fabrikaat M’Coll & Pollock. De diameter van de cilinders is 20½, 33 en 54”; de slaglengte is 36”. Het schip is op 29 januari vertrokken van Shields naar Geestemünde onder bevel van kapitein O.F. Peters.

1907-12-06: Het vrachtschip ss. 'Gelderland' (1899) van de Stoomvaart Maatschappij Nederlandsche Lloyd, onder kapitein P. Piscaer, weet onder zware weersomstandigheden de bemanning van de Russische bark 'Fortune' te redden vlak voor het zinken van het schip voor de kust van New York . Bron: 'De Zee' jrg. 30 (1908)

1914-12-24: Final Fate: De ‘ERNA’ werd op 5 augustus 1914 door de Russen aangehouden en opgebracht naar Mariupol, daar prijsverklaard en aanvankelijk gebruikt als transportschip, later als blokschip. De ‘ERNA’ vertrok op 20 december 1914, samen met drie andere stoomschepen, alle beladen met cement en stenen, van Sevastopol in een poging om de Turkse Kolenhaven Zonguldak te blokkeren. Het was de bedoeling om de vier schepen vóór deze haven tot zinken te brengen. Twee schepen werden op 24 december 1914 bij de nadering van Zonguldak door de Turkse kruiser ‘MIDILLI’ tot zinken gebracht, en de ‘ERNA’ en het andere schip trokken zich daarop terug en werden, ook op 24 december 1914 door de eigen bemanning in diep water tot zinken gebracht en gingen verloren. Dit vond plaats in de Zwarte Zee, ten noorden van Zonguldak.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 231204. Londen, 21 december 1904. Het stoomschip GELDERLAND is bevracht van Bilbao naar Rotterdam met 2.000 ton (opm: ongetwijfeld erts) tot Sh.4/6. Verscheping prompt.