Name ship: GELRIA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1913
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Passenger-/cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Alexander Stephen & Sons Ltd., Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 454
Date Laid Down:
Launch Date: 1913-05-20
Delivery Date: 1913-10-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Alexander Stephen & Sons Ltd., Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Quadruple Expansion
Number of Cylinders: 8
Power: 11000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Twee 4-cyl. 28,40,57 & 82-54
Speed in knots: 01.00
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 13868.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 8121.00 Net tonnage
Deadweight: 8260.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 338000 Cubic Feet
Bale: 319000 Cubic Feet
 
Length 1: 541.10 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 65.80 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 35.30 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
235 224 135 850 0 1444
Configuration Changes

1928-00-00: Passagiersaccommodatie in de zomer van 1928 gemoderniseerd en ingericht voor stoken op olie. Pass. 235 I, 154 II, 890 III.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-10-08 GELRIA
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NSWM
Additional info:

Date/Name Ship 1935-08-29 GRADISCA
Manager: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione (tot 1937), Trieste, Italy
Owner: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione (tot 1937), Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1943-09-11 GRADISCA
Manager: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Owner: Deutsche Kriegsmarine, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-00-00 GRADISCA
Manager: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione, Trieste, Italy
Owner: Lloyd Triestino S.A. di Navigazione, Trieste, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Trieste / Italy
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1913-05-20: Tewaterlating van het passagiersschip s.s. GELRIA van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL) op de werf van Alexander Stephen & Sons Ltd. te Linthouse aan de Clyde (Schotland).

1913-10-08: Overdracht van en proefvaart met het mailschip ss. 'Gelria' van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL), gebouwd op de werf van Alexander Stephen & Son Ltd. te Linthouse aan de Clyde (Schotland). Aan boord bevinden zich 150 gasten van de rederij (waaronder de directeur J. Wilmink) en van de werf. De 'Gelria' krijgt in het Britse blad 'Syre and Shipping Illustrated' de eretitel van 'Schip van het jaar'.

1913-11-05: Vertrek vanuit Amsterdam van het nieuwe passagiersschip ss. 'Gelria' van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL) voor haar eerste reis naar Buenos Aires.

1927-03-15: Op 15.03.1927 liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 400 Z AMST 1927

1943-09-11: De ‘GRACISCA’, in 1935/36 als troepentransportschip in de oorlog met Ethiopië gebruikt, werd sinds 1940 door de Italianen als hospitaalschip gebruikt. Bij de overgang van Italië naar Geallieerde zijde is het schip op 11 september 1943 door de Duitsers in beslag genomen en opgebracht naar Préveza. Ook de Duitsers gebruikten haar als hospitaalschip, met name in Griekenland. (Préveza is West-Griekenland).

1944-10-28: Op 28 october 1944 door de Britse torpedojager HMS. ’KIMBERLEY’ in de Aegeische Zee aangehouden en opgebracht. Op 20 januari 1945 weer vrijgegeven wegens haar status als hospitaalschip. Op 20 maart 1945 door de Duitsers te Venetië uit dienst gesteld. Na de capitulatie weer door Italië overgenomen, op 12 augustus 1945 van Venetië naar Triest, daar hersteld en najaar 1945 weer in dienst.

1944-10-28: Opm.: Toen zij op 28 october 1944 door HMS. ‘KIMBERLEY’ werd aangehouden, had de ‘GRADISCA’ juist de haven van Salonki verlaten. Zij werd opgebracht naar Alexandria.

1947-00-00: Op reis van Port Said naar Malta is de ‘GRADISCA’ op 23 januari 1946 aan de grond gelopen op het eiland Gávdhos (ten zuiden van Kreta) en moest worden geabandonneerd. Eerst in juni 1947 slaagde men er in om haar vlot te krijgen. Het zwaar beschadigde schip werd naar Venetië gesleept en daar opgelegd in afwachting van een beslissing over haar lot. Eerst in 1949 werd de ‘GRADISCA’ was op haar laatste commerciële reis onderweg met troepen van Port Said naar Malta en Toulon. Zij werd op 9 juli 1947 vlotgebracht van de standingsplaats, de oostkust van Gávdhos.

Ship Masters Data

Images


Description: De GELRIA, liggende in de Amsterdamse haven
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Gelria in de Amsterdamse haven.
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources