Name ship: GEMMA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1922
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 14144 ROTT 1922
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck closed
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 3
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw-Maatschappij 'Nieuwe Waterweg' N.V., Schiedam, Netherlands
Yardnumber: 110
Date Laid Down: 1921-01-12
Launch Date: 1921-10-29
Delivery Date: 1922-02-14
Technical Data

Engine Manufacturer: British Thomson Houston Company Ltd., Rugby, Great Britain
Engine Type: Steam, Turbine
Number of Cylinders:
Power: 4000
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Curtis stoomturbine
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 8420.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 5337.00 Net tonnage
Deadweight: 12510.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 626840 Cubic Feet
Bale: 594000 Cubic Feet
 
Length 1: 142.44 Meters Length registered (Lreg)
Beam: 18.30 Meters Breadth, moulded
Depth: 11.25 Meters ***Unknown***
Draught: 9.61 Meters ***Unknown***
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
12 0 0 0 0 12
Configuration Changes

1933-00-00: Eind 1933 met circa 5,50 meter verlengd bij Wilton-Feijenoord en voorzien van Maier-steven. Vermogen turbines opgevoerd. Van 1933 tot febr. 1937 open shelterdek. GRT 6611, NRT 4049, TDW 10370, L 485,6, H. 27,8. Grain 667000, Bale 606000. APK 5000, 14,5 mijl.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-02-14 GEMMA
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEHN
Additional info:

Date/Name Ship 1931-10-04 SEROOSKERK
Manager: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Owner: N.V. Vereenigde Nederlandsche Scheepvaartmaatschappij, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: The Hague / Netherlands
Callsign: PHLU
Additional info:

Ship Events Data

1922-12-17: Tijdens de reis van Hamburg naar Kopenhagen in het Kaiser Wilhelmkanaal uit het roer gelopen en met BB-voorschip aan de grond gezeten.

1926-00-00: Het gehele jaar in time-charter gevaren voor de Vereenigde Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij (VNS) in de Holland-Oost Azië dienst.

1927-03-14: Op 14.03.1927 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 219 Z ROTT 1926

1932-09-30: Vertrokken uit Rotterdam met bestemming Dairen.

1940-05-00: Door de Nederlansche Scheepvaart en Handelscommissie in London in beheer gegeven aan Phs. van Ommeren (London) Ltd.

1942-11-26: Vertrokken uit Loch Ewe onder gezagvoering van kapitein D. de Boer in het konvooi ON149 met bestemming Durban.

1942-12-05: Op de Atlantische Ocean moet het schip met 9 andere schepen, allen met bestemming in de South Atlantic, het konvooi verlaten en de reis op eigen gelegenheid voortzetten. Kreeg vervolgens de opdracht niet door te varen naar Durban maar naar Saldanhabaai op 100 km. ten noorden van Kaapstad. Verwachte aankomstdatum 30 december.

1942-12-06: Final Fate: In de avond getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot U-155 ten noordoosten van de Azoren in positie 49.05N en 23.40W. Niemand van de 84 opvarenden waaronder 15 personen van de Nederlandse état major en 69 Brits-Indiërs overleefde de ramp.
Er bestaat twijvel over de juistheid van de hiervoor opgegeven positie. Het logboek van de U-155 onder bevel van luitenant-ter-zee 1ste klasse Piening was de positie 40.52N en 41.04W van het zuidoost koersende en licht zigzaggend schip. Om 19.00 uur vuurde hij twee torpedo's af waarvan één midscheeps op dekhoogte doel trof maar geen waarneembare uitwerking had. Na 70 minuten werd een torpedo afgevuurd die het achterschip trof waardoor het schip dieper kwam te liggen maar wel bleef drijven. Na veertig minuten werd nogmaals een torpedo afgevuurd waarna het schip binnen twee minuten onder water was verdwenen. De afstand tussen de onderzeeboot en het schip bedroeg circa 1000 meter waardoor Piening niet in staat is geweest de naam van het schip te lezen. Weersomstandigeheden: windkracht 5 en géén hoge zee.

Ship Masters Data

Date from: 1942
Captain: Boer, D. de
College:
Flagnumber: 0
Other information: SEROOSKERK

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources


Year: 0000-00-00
Source: Book
Description: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.