Name ship: GEMS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1940
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 1992 Z GRON 1941
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf Barkmeyer N.V., Vierverlaten, Netherlands
Yardnumber: 135
Date Laid Down:
Launch Date: 1940-04-24
Delivery Date: 1940-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (250x350)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 117.00 Net tonnage
Deadweight: 225.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 37.70 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.75 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.50 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 2.3 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1940-00-00 GEMS
Manager: Geert van der Veen KGzn., Gasselternijveen, Netherlands
Owner: Geert van der Veen KGzn., Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PEHN
Additional info: Fl. 44.400

Ship Events Data

1939-00-00: In 1939 begonnen met de bouw van het schip op de werf van Gebr. Barkmeijer te Vierverlaten , prijs ƒ 44.000,-

1940-00-00: De helft wordt verkocht aan Johannes Rikstinus Salomons.

1940-04-27: NPGC 27-04-1940: Kustvaarder verlaat Hoogkerker werf. Gistermiddag is op de werf van Gebr. Barkmeijer te Vierverlaten met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip „GEMS", voor rekening van den heer G. v. d. Veen te Gasselternijveen. De voornaamste afmetingen van het schip zijn lengte over alles 37.70 M., lengte tusschen L.L. 33.75 M., breedte 6.50 M., holte 2.45 M., Het schip wordt uitgerust met een 4 tact Industrie Dieselmotor.

1940-06-00: Final Fate: In 05.1940, tijdens de afbouw, al door de Duitsers gevorderd. Het voer na de proefvaart op 14.06.1940 met een Duitse bemanning naar Bremen. Het deed dienst op de dienst Bremen-Noorwegen v.v. Ook gevaren als bevoorradingsschip van de “Prins Eugen”, “Hipper” en de “Bismarck”. Na 1944 bevoorradingsschip vanuit Bremen en Wilhelmshaven naar de eilanden Helgoland, Wangeroog, Spiekeroog en Langeoog. Na de oorlog in tweeën gebroken en onherstelbaar teruggevonden in Wilhelmshafen. In 09.1945 gelicht en gesloopt. Geert v.d. Veen heeft er dus nooit mee gevaren. Na de oorlog moest hij een ellenlange procedure voeren om iets van zijn geïnvesteerd geld terug te krijgen. Hij hing zijn kapiteinspet aan de wilgen en ging aan de wal werken.


1941-01-10: Op 10-01-1941 bij het Kadaster teboekgesteld als GEMS, zijnde een motorvrachtschip, hebbende 1 dek, 1 mast, 1 schoorsteen, voor volkslogies en voorpiektank, verder 1 laadruim, 1 machinekamer w/i een 120 P.K. 3 cyl. 4 tact, Industrie Dieselmotor, achterpiektank met verhoogd achterdek w/i verblijven met stuurhuis o/h dek. Eigendom van Geert van der Veen KGzn, scheepskapitein te Gasselternijveen en Johannes Rikstienus Salomons, scheepskapitein te Stadskanaal, ieder voor 1/2 deel.

1941-01-13: Op 13-01-1941 als GEMS, zijnde een motorvrachtschip, metende 566.55 m3 bruto inhoud, volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 6263 d.d. 13-12-1940, liggende te Vierverlaten, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1992 Z GRON 1941 op het achterschip aan S.B. zijde in het achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.75 m. uit hekplaat, 0.55 m. uit lengteas en 1.50 m. boven het dek.

Ship Masters Data

Images


Description: Gems 1940.
Image type: Photo

Description: Gems 1940
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources