Name ship: GEORGIUS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1897
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 5220 GRON 1897
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Klipperaak
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf Firma J. Smit & Zoon, Foxhol, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1897-00-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 90.42 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.64 Net tonnage
Deadweight: 140.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 30.15 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Draught: 1.72 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1897-02-01 GEORGIUS
Manager: Marten Hendrik Martens, Zierikzee, Netherlands
Owner: Marten Hendrik Martens, Zierikzee, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1908-09-28 GEORGIUS
Manager: Lambertus van der Wal, Delfzijl, Netherlands
Owner: Lambertus van der Wal, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NTBD
Additional info: Aankoopprijs HFl. 6.000,--

Ship Events Data

1909-07-00: NRC 07.07.1909: Bremen, 6 juli.
De te Delfzijl thuisbehorende tjalk “Georgi”, kapt. V.d. Wall, is dwars van Lankenau, terwijl ze naast een baggermolen lag, in brand geraakt. Door de sleepboten “Hansa”, “Unterweser 6” en ”Planet” werd het schip naar het landhoofd gesleept. Het vuur, dat in het proviandruim uitbrak, sloeg naar de kajuit over en beide scheepsgedeelten brandden uit. De kooigoederen enz. waren niet verzekerd.
NRC 12.07.1909: Bremen, 9 juli.
De brand in het Nederlandse schip “Georgis” heeft ongeveer 4000 mark schade veroorzaakt.
NRC 20.07.1909: Bremen, 18 juli.
De Nederlandse tjalk “Georgios”, waarop brand is geweest, is met zandballast van Borkum naar Delfzijl vertrokken, waar de reparaties zullen worden verricht.

1910-04-00: NRC 08.04.1910: Delfzijl, 7 april:
Volgens alhier ontvangen bericht is het Nederlandse zeilschip “Georgius”, kapitein v.d. Wal, bestemd met een lading gerst naar Carolinensiel, bij Wangeroog gestrand. Volk gered. Er is accoord gemaakt om het schip te lichten en ter bestemmingsplaats te brengen.

1910-09-00: NRC 26.09.1910: Bremen, 24 september:
De Nederlandse aak “Georgius” met een lading gerst van Hamburg alhier aangekomen is door het losraken van een zwaardhout lek geworden. De lading is gedeeltelijk beschadigd.
NRC 30.09.1910: Bremen, 26 september:
Bij onderzoek is geblekendat de doorzeewater ontstane schade aan de lading van de Nederlandse aak “Georgius”gering is.

1922-10-00: NRC 30.10.1922:
Omtrent de stranding in de nacht van vrijdag op zaterdag van het Nederlandse tjalkschip “Georgius” bij Faxe wordt aan de Cour. gemeld: Hooge zeeën sloegen overboord en weldra geraakte het schip lek. Kapitein Geert Feenstra uit Delfzijl, twee Duitse matrozen en de eigenaresse van het schip, de weduwe L. v.d. Wal uit Delfzijl, die met haar vier kinderen, een meisje en drie jongens van 11,9 en 8 jaar aan boord was, moesten in het want redding zoeken. De stranding had ’s morgens tussen drie en vier uur plaats, doch werd aan de kust eerst omstreeks half acht ontdekt. Al die tijd hebben de opvarenden zich in de hevige kou aan de touwen moeten vastklemmen. Met gevaar voor eigen leven gingen om half acht de strandvoogd en twee van zijn helpers in een praam naar het wrak. Niet dan met de grootste moeite slaagden zij erin, de schipbreukelingen te redden, doch het bleek, dat de drie jongens van de weduwe v.d. Wal doodgevroren waren. Nog vele andere schepen zijn gestrand, waarbij echter geen mensenlevens te betreuren zijn.
NRC 19.11.1922: Hamburg, 18 november: Het wrak van de Nederlandse kof “Georgius”, dat na een aanvaring te Moen strandde, is voor 1010 kronen naar Bornholm verkocht.

Ship Masters Data

Images

Sources