Name ship: GERDINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 590 Z ZWOLLE 1935
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks.
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 816
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-10-23
Delivery Date: 1935-11-21
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 253.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 115.00 Net tonnage
Deadweight: 310.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10500 Cubic Feet
Bale: 9600 Cubic Feet
 
Length 1: 36.12 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.95 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.25 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.27 Meters Depth, moulded
Draught: 2.24 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-11-15 GERDINA
Manager: Jetze Fortuin Sr., Stavoren, Netherlands
Owner: Jetze Fortuin Sr., Stavoren, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavoren / Netherlands
Callsign: PEIA
Additional info:

Ship Events Data

1935-10-23: De Telegraaf 24-10-1935: Te water gelaten schepen: - Waterhuizen (Gron), 23 Oct. — Van de werf van de firma Gebr. Van Diepen, alhier is voor rekening van kapitein J. Fortuin te Stavoren met goed gevolg te water gelaten het motorschip "GERDINA", metende 37.50 X 6.65 X 2.71 M. Het schip is gebouwd volgens klasse Bureau-Veritas en wordt voorzien van een Deutz-motor. Verder is in aanbouw voor kapitein E. Eerkes te Groningen een motorvrachtschip met de afmetingen 37.no X 6.73 X 2.S0 M . terwijl in opdracht is genomen een motorvrachtschip voor rekening van kapitein J. van Dijk te Groningen.

1935-11-21: NvhN 22-11-1935: Proefvaart m.s. „GERDINA”. Gisteren vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip „Gerdina". Dit schip is gebouwd op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen voor rekening van kapt. J. Fortuin te Stavoren, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, voor de groote kustvaart. Het schip heeft afmetingen van 37.50 X 6.65 x 270 M. met een D.W. van 260 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld. Deze motor is in zes cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. Behalve deze hoofdmotor bevindt zich hier verder nog een 8 P.K. compressorlooze Deutz Diesel motor als hulpmotor. De hulpmotor drijft de ballastpomp, de lenspomp en een twee-trappige hulpcompressor aan De geheele verlichting van het schip geschiedt electrisch. De dynamo van het fabrikaat Heemaf is in de motorkamer zoo geplaatst, dat deze zoowel door de hoofdmotor als door de hulpmotor kan worden aangedreven. Wanneer beide motoren stilstaan zorgt een accumulator van het nieuwe grootoppervlakplaat-type, die aan dek in een waterdichte kast staat opgesteld, voor de verlichting. Deze accumulator wordt geheel automatisch geladen. De electrische installatie werd uitgevoerd door het Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Op het middendek is een motordeklier geplaatst, die van een 14 P.K. motor is voorzien. Het schip is voorzien van een stalen mast en stalen laadboomen, waarmede veilig een last van 2 ton kan worden geheschen. Voor het heffen der ankers is een 8 P.K. compressorlooze Deutz Diesel motor opgesteld Het schip is van 't kruiserhek type en het behaalde een snelheid van 11 mijl. Het voldeed ruim aan alle eisenen en werd dan ook na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein overgenomen.

1942-10-30: Final Fate: Op 29.09.1942, tijdens de reis van Delfzijl naar Gevle met een lading chloorcalcium, in de namiddag ten anker gegaan t.h.v. Borkum. De volgende dag zette de Duitse Kriegsmarine 2 matrozen als geleide aan boord en men zette koers naar de Elbe. De 2e motordrijver en een der Duitse matrozen bleven aan dek, de zes overige bemanningsleden bevonden zich op de brug. Na door het Huibertgat te zijn gevaren, werd het schip door een explosie in tweeën gescheurd. Het voorschip stak ongeveer 2 ½ meter boven water, het achterschip dreef circa vijftig meter verder vrijwel onder water. Stuurman W. Fortuin, die samen met de motordrijver de ramp overleefde, werd in de stuurhut mee onder water gezogen, maar wist zich uit deze cabine te werken en op een stuk drijfhout te klauteren. Inmiddels was een andere Nederlands schip, de “HARSYL”, naderbij gekomen. Beide overlevenden werden opgepikt , de overige werden nooit meer gezien waaronder kapitein H. Fortuin. (H. en W. Fortuin waren zonen van de eigenaar Jetze Fortuin.)

Ship Masters Data

Images


Description: Gerdina 1935.
Image type: Photo
Sources