Name ship: ALIDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1922
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO number:
Nat. Official Number: 10475 GRON 1922
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw- & Reparatiewerf J. Vos & Zoon, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 31
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1922-07-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Deutz A.G., Gasmotoren-Fabrik, Cologne (Köln), German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 40
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (195x315)
Speed in knots: 5.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 110.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 73.00 Net tonnage
Deadweight: 153.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 9500 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 29.61 Meters Registered
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.01 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1928-05-21: Van de binnenvaart naar de kustvaart.

1931-00-00: 1931 verbouwd door Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander te Delfzijl.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1922-07-27 ALIDA
Manager: Hendrik Huizenga, Wildervank, Netherlands
Owner: Hendrik Huizenga, Wildervank, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: NCLW
Additional info: Tot 1928 binnenvaart. 1933 Groningen

Date/Name Ship 1938-03-25 PASSANT
Manager: Ludovicus Rustebiel, Groningen, Netherlands
Owner: Ludovicus Rustebiel, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGRI
Additional info:

Date/Name Ship 1952-08-27 PASSANT
Manager: H.P. Petersen, Middelfart, Denmark
Owner: H.P. Petersen, Middelfart, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelfart / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1959-00-00 PASSANT
Manager: H.P. Petersen, Denmark
Owner: H.P. Petersen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1965-07-00 PASSANT
Manager: Hans P. Andersen, Vejlby, Denmark
Owner: Hans P. Andersen, Vejlby, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Vejlby / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1966-00-00 PASSANT
Manager: Hans P. Andersen, Horsens, Denmark
Owner: Hans P. Andersen, Horsens, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 PASSANT
Manager: H.E. Albertsen, Copenhagen, Denmark
Owner: H.E. Albertsen, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1978-00-00 PASSANT
Manager: Finngerd ApS, Copenhagen, Denmark
Owner: Finngerd ApS, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 PASSANT
Manager: P. Kragh-Jacobsen, Bronshoj, Denmark
Owner: P. Kragh-Jacobsen, Bronshoj, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 PASSANT
Manager: V.F. Sorensen, Copenhagen, Denmark
Owner: V.F. Sorensen, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1928-05-21: Op 21-05-1928 als ALIDA, zijnde een motorschip, groot 316.12 m3, liggende te Groningen, door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Hendrik Huizinga, schipper te Wildervank, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbranden van 732 Z GRON 1928 op 't achterschip in de lijst van de lichtkap ingang roef. (Opm.: Brandmerk 10475 GRON 1922 is verwijderd.)

1928-09-00: NRC 19.09.1928: Delfzijl, 18 september: Het motorschip “ Alida”, kapitein J. Huizinga, met een lading ijzer op weg van Kopenhagen naar Duisburg, is hier met defecte motor en schroef voor reparatie binnengelopen.

1933-11-00: De Eemsbode 14.11.1933: Het te Groningen thuisbehorende motorschip “Alida”, kapitein Huizinga, kwam zondag j.l. te Delfzijl binnen met zwaar beschadigde stuurhuis. Het schip kwam op terugreis van Berlijn in aanvaring met een boogbrug, waardoor het stuurhuis gedeeltelijk werd afgerukt. De Eemsbode 01.1934: Het te Groningen thuisbehoorende motorschip “Alida”, kapitein Huizenga, werd te Delfzijl van een nieuw stuurhuis voorzien en wilde gisteren de reis naar Berlijn vervolgen doch moest thans met motorschade terugkeren.

1938-04-02: Op 02-04-1938 als PASSANT, zijnde een motorvrachtschip, groot 316.12 m3 bruto inhoud volgens meetbrief Groningen d.d. 05-08-1922 no. 2396, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, opnieuw voorzien van brandmerk 732 Z GRON 1928 door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant achtererft. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen andere merken van de teboekstelling ten hypotheekkantore of sporen daarvan gevonden.)

1941-06-00: 06.1941 in beslag genomen door de Duitsers terwijl ze in Delfzijl lag. Voer via Hamburg naar Hammerfest (Noorwegen) en voor de rest van de oorlog voer ze tussen Oslo (Noorwegen) en Hamburg met cement van een fabriek uit Hammerfest. Op de terugweg vervoerde ze voedsel en munitie voor de Duitse troepen die het noorden van Noorwegen bezetten. Tijdens de bevrijding van Hammerfest werd ze door het Noorse verzet in brand gestoken toen ze probeerde te ontsnappen. Enige Duitsers aan boord kwamen om en het schip werd beschadigd.

1946-01-00: Door een Noorse sleepboot van Hammerfest via Hamburg naar Delfzijl gesleept voor reparatie door Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander.

2003-00-00: In 2003 lag het nog als woonschip in Kopenhagen South Harbour maar in zeer slechte staat. ( Informatie: Jacob Fischer)

2006-03-00: Informatie van Teun van der Zee van maart 2006: “Ellen” is still afloat, but I am afraid in a rather poor condition. She is lying as a houseboat in Copenhagens southern area, in fact close to “Tyra”” ex “Voorlooper”, and “Vera Bagger”, the former “Seine”from Gideon in Groningen in 1926. Three Dutch ships lying a the same quay in their autumn of live and by the way on the opposite quay the””Passant” is lying (Blt. Vos and Zoon in 1922 as “Alida”.)

2009-08-00: Final Fate: In 08.2009 in Kopenhagen gesloopt. (Extra informatie van Ben Scholten: Deze Sjællandbroen verbindt Zuid-Kopenhagen met het eiland Amager. Er zijn 4 bruggen van Noord naar Zuid gezien is de 1e brug is de Knippelsbro en de 2e brug de Langebro. De 3e brug is deze Sjællandsbroen stamt uit de jaren `50 verder naar het Zuiden is er nog een 4e brug de nieuwe E20 brug die Amager met Zweden verbind. Tot ver in de jaren 80 lagen deze oude coasters c.q. woonschepen nog midden in de stad aan de Kalvebod Brygge bij de Langebro, waar sinds de conventionele scheepvaart overslag gestopt was de pakhuizen leeg stonden. Bij het opleuken van de bebouwing (stadsvernieuwing) zijn er glas torens gebouwd voor juppen aan de kades van het oude centrum. Mede hierdoor paste deze uitstraling niet meer in de huidige tijd en werden de woonschepen verbannen naar deze locatie bij de sluis, ver van de bewoonde wereld waar bij tijd en wijle zo`n oud casco op de wal word getakeld en tot schroot wordt verwerkt.)

Ship Masters Data

Images


Description: Passant 1922 ex Alida.
Image type: Photo

Description: Passant 1922 ex Alida te Copenhagen (Ved slusen bij de Sjællandbroen.)
Made By: © Scholten, B.W. (Ben)
Image type: Photo

Description: Passant 1922 ex Alida on 16-04-2008 at Copenhagen.
Made By: © Mikkelsen, Bent
Image type: Photo

Description: Passant 1922 ex Alida on 15-05-2008 at Copenhagen.
Made By: © Mikkelsen, Bent
Image type: Photo
Sources