Name ship: GERMAAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 5226398
Nat. Official Number: 1687 Z GRON 1935
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 1 winch
Lift Capacity: 1 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 162
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-03-21
Delivery Date: 1935-05-13
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 120
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 1675 Type C/D (270x340)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 177.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 103.00 Net tonnage
Deadweight: 225.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 11125 Cubic Feet
Bale: 10500 Cubic Feet
 
Length 1: 35.21 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.51 Meters Depth, moulded
Draught: 2.286 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1961-03-00: Jan./febr. 1961 verlengd door Scheepswerf 'Welgelegen', Harlingen. Brt 200, Nrt 112, Dwt 275. Loa 40,24, Ll 38,83, B 6,33.

1968-00-00: 1968 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 180 RPK Brons (nr. 14343), type 3 GB (220x380), 9 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-05-13 GERMAAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Rijkent Huizenga, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEID
Additional info:

Date/Name Ship 1943-06-22 JORDSAND
Manager: Partenreederei 'Jordsand', Harburg, Germany
Owner: Partenreederei 'Jordsand', Harburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Harburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1944-02-25 JORDSAND
Manager: Marinevermessungs-Abteilung Gotenhafen, Gotenhafen, Germany
Owner: Marinevermessungs-Abteilung Gotenhafen, Gotenhafen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Gotenhafen / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-00-00 JORDSAND
Manager: Deutsches Marine Institut, Hamburg, Germany
Owner: Deutsches Marine Institut, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-09-00 GERMAAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Rijkent Huizenga, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEID
Additional info:

Date/Name Ship 1950-01-04 ADARA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Arend van der Veen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCDF
Additional info:

Date/Name Ship 1953-01-28 GEERT
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Hebel Wiete Albert Nienhuis, Winschoten, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Winschoten / Netherlands
Callsign: PEGJ
Additional info:

Date/Name Ship 1956-01-27 MARS
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Geert van der Molen, Harlingen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Callsign: PFVS
Additional info:

Date/Name Ship 1974-07-30 MARS
Manager: Astro Marine Inc., U.S.A.
Owner: Astro Marine Inc., U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 MARS
Manager: Orman & Sons, Oranjestad (Aruba), Netherlands Antilles
Owner: Orman & Sons, Oranjestad (Aruba), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Oranjestad (Aruba) / Netherlands Antilles
Callsign:
Additional info: Geen roepletters dus waarschijnlijk geen zeeschip.

Ship Events Data

1935-05-04: Op 04-05-1935 als GERMAAN, zijnde een motorvrachtschip, metende 502.44 m3, liggende te Waterhuizen, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Rijkens Huizenga, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1687 Z GRON 1935 op het achterschip aan S.B. zijde in de beschermingskast van het stuurgerei.

1935-05-14: NvhN 14-05-1935: DELFZIJL, 13 Mei. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip GERMAAN, gebouwd op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen voor rekening van kapt. R. Huizinga te Groningen, onder klasse Germ. Lloyd + 100 A 4 Nordsee en Scheepvaart-Inspectie. Het schip is groot netto 103 Reg. ton en bruto 177 Reg. ton, terwijl het D.W. 225 ton bedraagt. De afmetingen zijn als volgt: lengte over alles 35.25 M., breedte op het grootspant 6.35 M. en holte in de zijde 2.40 M. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor met een vermogen van 120 P.K. opgesteld. Verder bevindt zich hier een Lister hulpmotor van 5-6 P.K. voor het aandrijven van de compressor en de lens-ballastpomp. Aan dek is een motordeklier opgesteld, die van een Lister motor van 5—6 P.K, is voorzien. Deze motor kan tevens bij het snelheffen van de ankers worden gebruikt. Het schip is voorzien van een stroomlijnroer en het behaalde in beladen toestand- een snelheid van 8 mijl. Na de proefvaart werd het schip, dat ruim aan de gestelde eischen voldeed, overgenomen.

1935-11-17: Leeuwarder Courant 19-11-1935: De „GERMAAN" gestrand en weer vlot gebracht. Het Nederlandsche motorschip „Germaan", kapitein Huizinga, geladen met rogge en op weg van Rotterdam naar Denemarken, dat Zondagnacht j.l. ter hoogte van het Lange Zand bij Vlieland is gestrand, is vanmorgen omstreeks vier uur door de sleepboot „Holland" van de reederij Doeksen op Terschelling vlot gebracht. Het schip, dat in de haven van Terschelling is binnengesleept, maakt geen water en heeft oogenschijnlijk geen schade bekomen.

1943-08-18: Overgedragen aan Partenreederei 'Jordsand' te Harburg-Hamburg. In dienst als Hilfspeilboot (hulppeilboot) op de Wadden, bewapend met twee mitrailleurs van 13 mm, in Hamburg-Neuenfelde verbouwd bij Schiffswerft J.J. Sietas GmbH & Co. KG. Voer hoofdzakelijk op Noorwegen voor de bevoorrading van de Duitse troepen. Nam op de terugreis cement mee voor de betonopstakels op de stranden van België en Frankrijk. Werd op 6 juni 1945 te Hamburg met nummer aangetroffen, dit verwijderd en op eigen kracht naar Delfzijl gevaren voor reparatie bij Niestern en weer herdoopt in 'Germaan'.

1974-11-02: Leeuwarder Courant 02-11-1974: Nieuw kustvaarder in Harlinger vloot. Harlingen — Rederij C. van der Molen te Harlingen en Delfzijl heeft de kustvaarder Mars, die Harlingen als thuishaven heeft, naar Aruba verkocht. Voor dit 250 ton dead weight metende en reeds in 1935 gebouwde schip komt een veel groter en nieuwer vaartuig in de vaart. De rederij heeft de Duitse kustvaarder Hansa van 1160 ton dead weight gekocht. Het schip, dat een motor van 800 paardekracht heeft, zal worden omgedoopt tot POOLSTER en krijgt Harlingen als thuishaven.

1975-11-01: Dienst doende als bevoorradingsschip, in de Golf van Suez zwaar beschadigd. Verkocht aan Orman en hersteld.

1980-12-10: Final Fate: Tijdens een ballastreis gezonken ten westen van Aruba in pos. 12.36 N.B. - 72.06.W.L. Het schip was op weg naar een jacht dat zinkende was. Men kreeg zelf lekkage in de voorpiek en zonk binnen een half uur. De bemanning van het jacht en van de 'Mars' werden gered door een vissersvaartuig.

Ship Masters Data

Images


Description: Germaan 1935
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Geert 1935 ex Adara ex Germaan
Image type: Photo

Description: Mars 1935 ex Geert ex Adara ex Germaan
Image type: Photo

Description: Mars 1935 ex Geert ex Adara ex Germaan
Image type: Photo
Sources