Name ship: GESINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5079006
Nat. Official Number: 2536 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma Worst & Dutmer, Meppel, Netherlands
Yardnumber: 100
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-05-13
Delivery Date: 1950-08-09
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 6249 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 279.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 130.00 Net tonnage
Deadweight: 322.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 16170 Cubic Feet
 
Length 1: 41.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 38.21 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.51 Meters Depth, moulded
Draught: 2.75 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1971-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 225 Pk English Electric Diesels(Kelvin) Type TVAN (165x184) 8,5 Kn.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-00-00 GESINA
Manager: Willem Fortuin Jr., Zwartsluis, Netherlands
Owner: Willem Fortuin Jr., Zwartsluis, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zwartsluis / Netherlands
Callsign: PEIG
Additional info:

Date/Name Ship 1952-12-00 CONTACT
Manager: Willem Boll, Delfzijl, Netherlands
Owner: Rederij ms 'Contact', Delfzijl, Netherlands
Shareholder: Willem Boll, Delfzijl
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDLN
Additional info:

Date/Name Ship 1970-03-00 HOOTACT
Manager: R. Lapthorn & Company Ltd, Rochester, Great Britain
Owner: R. Lapthorn & Company Ltd, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GONK
Additional info:

Date/Name Ship 1979-00-00 HOOTACT
Manager: B.T. Cuckow, Rochester, Great Britain
Owner: B.T. Cuckow, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GONK
Additional info:

Date/Name Ship 1979-12-00 CONTACT
Manager: B.T. Cuckow, Rochester, Great Britain
Owner: B.T. Cuckow, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GONK
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 CONTACT
Manager: Reginald George Mullett, Rochester, Great Britain
Owner: Reginald George Mullett, Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GONK
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 CONTACT
Manager: Irongable Ltd., Rochester, Great Britain
Owner: Irongable Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GONK
Additional info:

Date/Name Ship 1986-00-00 CONTACT
Manager: Caribbean Island Shipping Line N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Owner: Caribbean Island Shipping Line N.V., Willemstad (NA), Netherlands Antilles
Shareholder:
Homeport / Flag: Willemstad (NA) / Netherlands Antilles
Callsign: PJDE
Additional info:

Date/Name Ship 1997-00-00 CONTACT
Manager: Unknown, Venezuela
Owner: Unknown, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: Venezuela
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1950-05-02: Op 02-05-1950 als GESINA, zijnde een stalen motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Meppel, door J.K. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2536 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 5.30 m. uit hekplaat, 1.40 m. uit lengteas en 1.75 m. boven dek.

1955-11-22: 22.11.1955: De moeilijkheden op de “Contact”: De eigenaar van de Nederlandse kustvaarder “Contact”, waarop moeilijkheden zijn gerezen tussen de kapitein en de bemanning heeft desgevraagd meegedeeld helemaal niets van deze zaak te weten. De havenpolitie van Brunbuttelkoog heeft gisteren de volgende lezing van het gebeuren gegeven. Zondagavond om acht uur werd politiehulp ingeroepen door de “Contact”, omdat drie leden van de bemanning wensten af te monsteren, het geen kapitein Brouwer weigerde. De drie zeelieden verlangden daarop dat het schip in Brunsbuttel zou blijven tot er een consultaire ambtenaar uit Hamburg zou zijn gekomen. Ook dit weigerde de kapitein. Vervolgens vroegen de zeelieden een schriftelijke verklaring, dat de kapitein had geweigerd hen af te monsteren. Door bemiddeling van de Havenpolitie kwam deze verklaring tot stand, waarna de “Contact” zee koos. De drie bemanningsleden weigerden te werken. Een hunner liet zijn bagage in de haven achter. De havenpolitie zegt dat er niet is gevochten en dat er voor haar geen aanleiding was in te grijpen, daar de kwestie haars inziens alleen door de Nederlandse autoriteiten behoort te worden behandeld.

1967-01-29: Op 29.01.1967 bij de Shetlandeilanden, onderweg van Knarrevik naar Zwolle, wordt tijdens een zware storm het achterschip zwaar beschadigd, verlaat de bemanning op 30.01.1967 het schip, nadat het door een tweede breker zwaar was getroffen. Ze worden opgepikt door het Britse m.s." Souta". Op 01.02.1967 wordt de "Contact" door het Russische visserijhulpschip "Slavny" op sleeptouw genomen en naar Stavanger gebracht. Het wordt gerepareerd en komt weer in de vaart.
Op de avond van de 30e januari 1967 zond Wick radio om 19.02 uur het volgende mayday bericht uit: "vessel sending S.O.S. by lamp sighted 3 or 4 miles south of Decca position 59'40 "N 1' 35"E, all vessels in the area keep a sharp lookout".
Het Engelse m.s. SOUTRA zette direkt koers naar de opgegeven positie en drie mijl N.W. daarvan vond zij na enig zoeken de Nederlandse coaster CONTACT die in grote moeilijkheden verkeerde. Er stond een zuidooster storm; ruwe zee en zware buien. Het 322 ton metende schip voer op eigen kracht maar op het achterschip was een enorme ravage te zien. Het houten stuurhuis was gekraakt en de reddingsboot was uit de kamelen geslagen. De bemanning maakte duidelijk dat zij van boord wilde gaan. De SOUTRA manouvreerde voorzichtig aan loef van de CONTACT maar de poging om een lijnverbinding tot stand te brengen mislukte. Door de hoge zee werd de coaster tegen de Engelsman gesmeten waardoor aan beide schepen schade ontstond. Inmiddels was er een derde schip op het toneel verschenen, de houten viskotter E 648 LADY BIRD uit Esbjerg. De mannen van de CONTACT gingen nu vanaf het achterschip over op een reddingsvlot. De SOUTRA maakte lij en de kleine kotter kon de bemanning van het vlot halen. De CONTACT liet men aan zijn droevig lot over. Ieder verwachtte dat het schip in de storm ten onder zou gaan. Hoe had het zover kunnen komen? Op de 28e januari was de CONTACT met 290 ton microdol in zakken aan boord uit het Noorse Knarrevik vertrokken met bestemming Zwolle. De volgende ochtend legde men de koers op Terschellingerbank. Er woei een stijve zuidooster die toenam tot kracht zeven à acht. Rond tien uur 's avonds had deze zich ontwikkeld tot een zware storm. Toen kwam plotseling een zware breker over. De stuurhut werd zeer zwaar beschadigd en de stalen voorkant van de salon werd ingedrukt. De radiozender was onklaar geraakt en de ravage was enorm. Men moest gaan lenzen. Maar ondanks dat bleef er zoveel water over komen dat de bovenste presenning van luik twee scheurde. Tevens werd de boot versplinterd door overkomend water. Tegen de avond van de 30e werden de eerste noodsignalen gegeven. Op de middag van de eerste februari, ongeveer 40 uur na de redding van de opvarenden van de CONTACT, kreeg kapitein Pshenov van het Russische visserijhulpscbip en sleepboot SLAVNY het bericht door dat een eveneens Russische trawler een stuurloos ronddrijvend schip had gezien. Het voerde geen enkel licht en met de invallende duisternis zou het een gevaar voor de vissende trawlervloot zijn. De SLAVNY begaf zich direkt naar de opgegeven positie en daar aangekomen zag men een zwaar rollende en gehavende CONTACT. Tegen de verwachting in was de coaster blijven drijven en in de loop van anderhalf etmaal was hij flink naar het noordwesten verdaagd. De SLAVNY bracht de CONTACT allereerst naar de Shetlands en van daar naar Stavanger. Daar zag kapitein T. Sluman zijn verloren gewaande schip terug en in overleg met "Oranje" werden de herstelwerkzaamheden ter hand genomen. Na een wel heel barre reis bereikte de 5800 zakken microdol op 22 februari alsnog Zwolle. De kapitein van de Contact ken ik en toen die golf overkwam was hij in het stuurhuis en raakte even buiten bewustzijn en had glas in zijn gezicht toen die breker overkwam. De presenningen waren er af maar de luiken waren zo sluitend dat er praktisch geen water in het ruim is gekomen.

2006-11-00: nog in Equasis.

2009-10-00: Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Gesina 1950
Image type: Photo

Description: Contact 1950 ex Gesina
Image type: Photo

Description: 'Contact' (ex 'Gesina')
Image type: Photo

Description: 'Hootact' (ex 'Contact' ex 'Gesina')
Image type: Photo
Sources