Name ship: GEULBORG

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1966
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6610546
Nat. Official Number: 4107 Z GRON 1966
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 231
Date Laid Down:
Launch Date: 1966-04-07
Delivery Date: 1966-07-27
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM nr. 15154/011 Type RH435SU (250x350)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 399.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 251.00 Net tonnage
Deadweight: 529.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 29050 Cubic Feet
Bale: 27000 Cubic Feet
 
Length 1: 53.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 50.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.15 Meters Depth, moulded
Draught: 2.78 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

2000-00-00: Gehermotoriseerd: 4tew 6 cil 450 Pk Caterpillar Type (x)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-07-27 GEULBORG
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEIK
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-02 GEULBORG
Manager: Wagenborg Shipping B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wagenborg Scheepvaart B.V., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEIK
Additional info:

Date/Name Ship 1977-10-11 MIRANDA
Manager: Taylor Corp. Ltd., Nassau, Bahamas
Owner: Taylor Corp. Ltd., Nassau, Bahamas
Shareholder:
Homeport / Flag: Nassau / Bahamas
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1996-00-00 PARADIE EXPRESS
Manager: Compania Naviera Nautilus S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Owner: Compania Naviera Nautilus S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQSZ6
Additional info:

Date/Name Ship 1999-04-00 EL COMPA
Manager: Joel Ponce Ordonez, San Lorenzo, Honduras
Owner: Joel Ponce Ordonez, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQSZ6
Additional info:

Date/Name Ship 1999-08-00 GILBERT SEA
Manager: Gilbert Shipping Corp. S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Owner: Gilbert Shipping Corp. S. de R.L., San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQSZ6
Additional info:

Date/Name Ship 2001-06-00 GILBERT SEA
Manager: CH Shipping, Miami, U.S.A.
Owner: CH Shipping, Miami, U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: La Paz / Bolivia
Callsign: CPA459
Additional info:

Ship Events Data

1966-04-09: NvhN 09-04-1966: GEULBORG te water. Bij de N.V. Scheepsbouw- en Reparatiebedrijf Gebr. Sander te Delfzijl is met goed gevolg het casco van het nieuwe motorkustvaartuig GEULBORG te water gelaten, dat wordt gebouwd in opdracht van de N.V. E. Wagenborg's Scheepvaart- en Expeditiebedrijf te Delfzijl. De GEULBORG is een zusterschip van onlangs bij de N.V. Scheepswerf Appingedam te water gelaten ROERBORG. De rederij heeft dit schip in samenwerking met de beide werven en met het scheepsbouwkundig Bureau Goedkoop te Delfzijl ontwikkeld om te komen tot een scheepstype dat door de in verhouding tot zijn draagvermogen geringe beladen diepgang en de in ballastvaart lage kruiplijn de mogelijkheid heeft om ver het binnenland in te varen. De GEULBORG (400 b.r.t.) behoort tot het gladdektype en heeft een draagvermogen van ongeveer 550 ton. De voornaamste afmetingen zijn: Lengte over alles 53,55 m, lengte tussen de loodlijnen 48.00 m, br. op de spanten 8.50 m, holte 3.15 m en een beladen diepgang van 2,77 m. De voortstuwing zal geschieden met een MWM 325 pk dieselmotor. De bouw geschiedt onder toezicht van hoogste klasse Bureau Veritas en de Scheepvaartinspectie voor de onbeperkte vaart. De constructie voldoet aan de eisen Finse ijsklasse I-B. Op de vrijgekomen helling wordt de kiel gelegd voor een motorbeunschip (draagvermogen 750 ton) dat wordt gebouwd voor Nederlandse rekening.

1976-02-00: In 02-1976 opgelegd in Delfzijl.

2001-06-07: Door de US Coast Guard kotter 'Maui' op zee aangehouden. Er bleek zich cocaine aan boord te bevinden verstopt in verfblikken en oliedrums met dubbele bodem. Het schip werd naar de Coast Guard Base Miami Beach gebracht. De 9 bemanningsleden werden gearresteerd en het schip in beslag genomen en opgelegd.

2002-03-12: Final Fate: Nadat het schip van alle olieresten en losse onderdelen was ontdaan werd het op 12 maart 2002 afgezonken nabij South Lake Worth Inlet (Zuidf-Florida) om als kunstmatig rif te dienen. Positie: 2645' NB en 8000' WL op een diepte van 27 meter.


Ship Masters Data

Images


Description: Geulborg 1966
Image type: Photo

Description: Geulborg 1966.
Image type: Photo

Description: Miranda 1966 ex Geulborg.
Image type: Photo

Description: Gilbert Sea 1966 ex El Compa ex Paradie Express ex Miranda ex Geulborg scuttled on 12-03-2002.
Image type: Photo
Sources