Name ship: GEZIENA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1902
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number:
Nat. Official Number: 5875 GRON 1902
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Koff-tjalk
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: One mast
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma H. Kroese, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1902-04-00
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 98.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 47.00 Net tonnage
Deadweight: 142.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1:
Length 2: 25.31 Meters Registered
Beam: 5.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.13 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1926-00-00: Verbouwd en gemotoriseerd: 2tew 2 cil 60 Pk Climax gloeikop (Schiffswerft 'Linz').

1927-12-10: Op 10-12-1927 als GEZIENA, zijnde een stalen motorkoftjalk, groot 277.66 m3, liggende te Vlissingen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Jurjen Swiers, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 542 Z GRON 1927 op den bovenkant van de reeling van het achterschip aan stuurboordzijde. (Opm.: Merken van vorige branding zijnde 5875 GRON 1902 onvindbaar.)

1957-00-00: Verbouwd tot stenenvisser.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-04-11 GEZIENA
Manager: Jacob Koopman, Groningen, Netherlands
Owner: Jacob Koopman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTGH
Additional info:

Date/Name Ship 1920-05-01 GEZIENA
Manager: Andries Koopman, Groningen, Netherlands
Owner: Andries Koopman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTGH
Additional info: Aankoopprijs HFl. 27.000,--

Date/Name Ship 1922-02-23 GEZIENA
Manager: Jan Koopman, Groningen, Netherlands
Owner: Jan Koopman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTGH
Additional info: Gerechtelijke verkoping.

Date/Name Ship 1922-03-13 GEZIENA
Manager: Jurjen Swiers, Groningen, Netherlands
Owner: Jurjen Swiers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTGH
Additional info: Aankoopprijs HFl. 13.000,-- / 1934 call sign: PEIG

Date/Name Ship 1936-01-20 GEZIENA
Manager: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Owner: Scheepswerf J. Koster Hzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEIG
Additional info:

Date/Name Ship 1936-07-27 GEZIENA
Manager: Kapt. J. Ohlsen, Graasten, Denmark
Owner: Kapt. J. Ohlsen, Graasten, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Egernsund / Denmark
Callsign: OYPJ
Additional info:

Date/Name Ship 1936-12-00 ANTJE
Manager: Kapt. J. Ohlsen, Graasten, Denmark
Owner: Kapt. J. Ohlsen, Graasten, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Graasten / Denmark
Callsign: OYPJ
Additional info:

Date/Name Ship 1948-00-00 ANTJE
Manager: Partrederiet Henningsen & Carstensen, Graasten, Denmark
Owner: Partrederiet Henningsen & Carstensen, Graasten, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Egernsund / Denmark
Callsign: OYPJ
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 ANTJE
Manager: N.A. Carstensen, Graasten, Denmark
Owner: N.A. Carstensen, Graasten, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Egernsund / Denmark
Callsign: OYPJ
Additional info:

Ship Events Data

1902-04-08: Op 08-04-1902 eerste meting te Hoogezand. Meetnummer: Hz309N. Lengte: 25 m 36 cm, breedte: 5 m 32 cm , waterverplaatsing: 176,885 ton. Eigenaar: J. Koopman, domicilie: Groningen.

1902-04-14: Dagregister deel 15 nummer 459, den veertienden April 1900 twee. Eigendomsverklaring. Ik ondergeteekende Jacob Koopman, schipper gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het te stalen tjalkschip genaamd “Geziena”, gebouwd te Hoogezand, hebbende een dek en een mast, zijnde groot netto 217 61/100 kubieke meter of 76 81/100 tonnen van 2 83/100 kubieke meter thans liggende te Hoogezand en gevoerd wordende door mij schipper. Hoogezand, den 11 April 1900 en twee. J. Koopman. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 5875 en opnieuw geboekt 2/542.)

1906-09-00: PGC 28-09-1906: Kopenhagen, 24 september. Het hier thuisbehorende s.s. 'Kai' kwam hedenmorgen in aanvaring met de Nederlandse koftjalk 'GEZIENA', kapt. J. Koopman uit Groningen, welke op het punt was de vrijhaven te verlaten met een lading oud ijzer en aanzienlijke schade boven de waterlijn opliep. Ze kon echter zonder te repareren de reis naar Hamburg voortzetten. Het stoomschip bleef onbeschadigd.
DS 29-09-1906 : Kopenhagen, 24 September. Het Deense s.s. 'Kai' is hedenmorgen in aanvaring geweest met de Nederl. Tjalk 'Geziena' uit Groningen, die juist de vrijhaven zou verlaten met een lading oud ijzer. De tjalk verkreeg enige schade boven het dek, doch zette de reis voort zonder te repareren.
DS 03-10-1906:(Opm: geen plaats vermeld), 1 oktober. De Ned. kof 'Geziena', schipper Koopmans die te Kopenhagen in aanvaring is geweest, is hier aangekomen en zal na lossing repareren.
NRC 09-10-1906: Hamburg, 9 oktober. De in aanvaring geweest zijnde Nederlandse tjalk 'Geziena' wordt op de ladingsplaats gerepareerd en neemt onderwijl lading in.
NRC 13-10-1906: Hamburg, 11 oktober. De Nederlandse tjalk 'Geziena' is gerepareerd en naar de Oostzee vertrokken.

1916-00-00: NRC 18-10-1916: De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan betreffende het stranden van de koftjalk GEZIENA. De Raad is van oordeel dat de GEZIENA op de Noorderhaaks Gronden gestrand is, doordat men aan boord niet heeft bemerkt dat het schip veel oostelijker stond dan waar men volgens de gestuurde koers meende te zijn. Dat men dit niet bemerkt heeft schrijft de Raad toe aan grove achteloosheid van de schipper, die ongeveer alles heeft nagelaten wat hij doen moest om zijn plaats te bepalen. Hij heeft geen rekening gehouden met de stroom die het schip ongeveer 12 mijl heeft lngezet. Het getij was hem onbekend zodat hij niet wist, toen hij de Haaksgronden naderde en hij te 12 uur loodde, dat het 2 uur voor laag water was. Toen hij te 8 uur ‘s avonds IJmuiden peilde, heeft hij de afstand slechts gegist en deze niet door een loding gecontroleerd. Ook heeft hij slechts eenmaal gelood en er niet op gelet dat hij, volgens deze loding, dichter bij de wal was dan hij meende te zijn. Daarna heeft hij de wacht overgelaten aan de stuurman en is te kooi gegaan, terwijl hij, toen hij de Haaksgronden naderde, aan dek had behoren te blijven en door herhaaldelijk te loden zijn koers had moeten controleren. Te meer was dit zijn plicht geweest nu, door het niet branden van de lichten, verkenning moeilijk is. Daarom straft de Raad de betrokkene, door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper en als stuurman te varen op een schip als bedoeld bij artikel 3 van de Schepenwet, voor de tijd van zes maanden. Voorts deed de Raad uitspraak betreffende de klacht tegen Jan Koopman, schipper van de koftjalk GEZIENA. De Raad is van oordeel dat door overtreding van het voorschrift van art. 4 h, van de Schepenwet, juncto art. 4650 van het Kon. Besl. van 20 november 1913 (St.blad. 419), schipper Koopman zich aan misdraging ten opzichte van de schepelingen heeft schuldig gemaakt, hij heeft schip en opvarenden aan gevaar kunnen blootstellen door de stuurman dienst te laten doen zonder dat hij wist dat deze in het bezit was van de vereiste verklaringen omtrent gehoor- en gezichtsscherpte en kleurenonderscheidingsvermogen. Daarom straft de Raad de beklaagde door het uitspreken van een berisping.

1921-11-06: Op 06-11-1921 is de “GEZIENA” op de Thames tegen de pier van Southend gestoten. Het schip was op 29 oktober vertrokken van Perry’s Wharf, Millwall, London met bestemming Plymouth geladen met lijnkoeken. Te Southend werd geankerd wegens ongunstige wind. Op 6 november om 6.30 uur toen het schip op ongeveer 800 mtr boven de pier voor ong. 20 vaam ketting met B.B. ten anker lag, stak er plotseling 6.00 vm een hevige storm uit het ZW op. De grote boom welke los lag, waaide opzij en terwijl men deze bezig was vast te maken, bemerkte de schipper dat het anker krabde. Direct werd ketting gestoken tot 45 vadem, dit hielp niet, het SB anker dat zwaarder was (250kg-het B.B. anker woog 175 kg) lag geborgd met de stok buitenboord, het duurde wel 10 minuten voordat het te water lag. Inmiddels dreef het schip dat dwars was komen te liggen door de stroom (eb) en wind naar de pier. Waar het tegenaan stootte, toen er slechts 6 vadem ketting gestoken was. Bij de 1e aanraking brak de boegspriet, daarna stootte het achterschip dat bovenwater schade beliep, terwijl enige ijzeren palen van de pier braken. Toen het schip tegen de pier lag ging de bemanning aan wal. Het schip lag er niet goed bij, en werd door een groot aantal personen met een touw, de bemanning was weer aanboord gegaan, tegen de voorzijde van de pier met de kop op de wind gelegd De schipper seinde vervolgens naar Gravesend om een sleepboot, die dezelfde dag nog kwam en de “Geziena” naar deze plaats sleepte, waarna de lading welke enige schade had gelost en in een stoomschip geladen. De “Geziena“i s naar Nederland gesleept ter reparatie. Toen het B.B. anker werd opgehaald bleek het dat er een slag van de ketting om de stok zat.

1936-00-00: Door Swiers bij Scheepswerf Koster ingeruild op het nieuw te bouwen schip 'Jura'.

1936-07-00: De Eemsbode, 24-07-1936: De motorzeetjalk 'Gesiena', vroeger bevaren door kapitein J. Swiers van Groningen, welk schip geruime tijd aan de werf 'Gideon' te Groningen lag opgelegd, is naar Egernsund (Denemarken) verkocht. Het schip is in 1902 te Hoogezand bij de scheepswerf Kroeze gebouwd. De 'Gesiena' vertrok in ballast naar zijn bestemming.

1957-00-00: Verbouwd tot stenenvisser 'Visti Mathiesen' (OYPJ) van P.V. Mathiesen, Aalbćck, 1961 A/S Frederikshavn Sten- & Grusvaerk, P.V. Mathiesen, mgr). In 1964 verkocht aan A.J. Nielsen, Havnsř, herdoopt in 'Anne Bente'. In 1965 eigenaar T.J. Brunes te Havnsř.

1972-00-00: Final Fate: De "Anne Bente" werd in 1972 verkocht aan Paul Bergsoe & Son A/S te Havnsř. Aangezien deze als slopers bekend zijn en het schip in de officiële Deense lijst per 1 januari 1974 niet meer voorkomt, staat wel vast dat het schip in 1973 is gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Geziena 1902
Image type: Photo

Description: Links de motortjalk GEZIENA van Jurjen Swiers, opgelegd in het Reitdiep, november 1935. Rechts ligt de ZEEMEEUW (opm: het is niet bekend, of deze ZEEMEEUW het schip van A. Bakker uit 1904 of dat van K. Westers uit 1907 is)
Image type: Photo
Sources