Name ship: GEZIENA HENDERIKA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1790 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 650
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-04-19
Delivery Date: 1937-05-25
Technical Data

Engine Manufacturer: Humboldt-Deutz Motoren A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (280x450)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 443.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 264.00 Net tonnage
Deadweight: 516.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Bale: 26000 Cubic Feet
 
Length 1: 44.81 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 43.76 Meters Registered
Beam: 8.08 Meters Registered
Depth: 2.95 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-05-25 GEZIENA HENDERIKA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Damhof Sr., Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PEIK
Additional info:

Date/Name Ship 1939-03-00 OSKAR
Manager: Ströms Bruks AB, Stocka, Sweden
Owner: Ströms Bruks AB, Stocka, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stocka / Sweden
Callsign: SGHW
Additional info:

Date/Name Ship 1939-10-02 GEZIENA HENDERIKA
Manager: Rederi AB Svea, Stockholm, Sweden
Owner: Rederi AB Svea, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1942-09-30 OSCAR
Manager: Pehr Erik Santesson, Grisslehamn, Sweden
Owner: Pehr Erik Santesson, Grisslehamn, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Grisslehamn / Sweden
Callsign: SGHW
Additional info:

Date/Name Ship 1942-10-12 INKA
Manager: Hansa Tankreederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Owner: Hansa Tankreederei G.m.b.H., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1943-12-18 INKA
Manager: Kriegsmarine, Marine Arsenal Gotenhafen, Hamburg, Germany
Owner: Kriegsmarine, Marine Arsenal Gotenhafen, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1937-04-20: Algemeen Handelsblad 20-04-1937: Scheepsbouw: Van de werf van de firma E. J. Smit en Zn. te Westerbroek is met goed gevolg te water gelaten een motorkustschip met de afm. 43.30 X 8.00 X 3.30 m., groot 300 ton, in aanbouw onder toezicht van Bureau-Veritas voor kap. Damhof te Hoogezand. Het schip heeft een lagen, dubbelen bodem, systeem-Niestern en wordt uitgerust met een 300 P.K. Deutz-Dieselmotor. Het wordt voorzien van een Oertz-roer.

1937-05-25: NvhN 26-05-19374: Proefvaart m.s. „GEZIENA HENDERIKA”. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Geziena Henderika. Dit schip is gebouwd op de werf van de fa. E. J. Smit en Zn. te Westerbroek, onder klasse Bureau Verltas en Scheepvaart-Inspectie, Atlantische vaart voor rekening van kapt. J. Damhof te Hoogezand. Het schip is gebouwd met bak en met kruiserhek en het is voorzien van een verlaagde dubbele bodem, volgens het patent van de fa. Niestern te Delfzijl. Op een dekhuis, midscheeps, is een Mannesmann mast geplaatst, die van twee Mannesmann laadboomen voorzien is. Verder staan hier twee motorlieren, die elk door een Lister motor van 14 P.K. aangedreven worden. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. De ankerlier wordt gedreven door een direct aangebouwde Lister motor van 7 P.K. De afmetingen van het schip zijn: lengte tusschen de loodlijnen 43 M., breedte 8 M. en holte in de zijde 3.30 M. Het D. W. bedraagt 550 ton. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een direct omkeerbare compressorlooze Deutz Diesel motor geplaatst. Deze motor is in 6 cylinder uitvoering met een vermogen van 300 P.K. bij 300 omwentelingen per minuut. Behalve deze hoofdmotor is hier verder nog een Lister motor van 14 P.K. geplaatst als hulpmotor, voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo, die echter ook door den hoofdmotor aangedreven kan worden. Wanneer beide motoren stilstaan wordt de verlichting gevoed door een accumulatorenbatterij, die geheel automatisch geladen wordt. Het schip is voorzien van een Oertz-roer, waarmede het zeer gemakkelijk te besturen bleek. Het behaalde in ballast een snelheid van 10 mijl. Het schip, dat keurig betimmerd is en dat een zeer fraaien indruk maakt, voldeed ruim aan alle gestelde eischen, zoodat het na de proefvaart zeer ten genoegen overgenomen werd.

1937-05-26: Op 26-05-1937 als GEZIENA HENDERIKA, zijnde een motorvrachtschip, metende 1253.59 m3 bruto inhoud, liggende te Delfzijl, door J. Frik, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Jan Damhof te Hoogezand, van haar brandmerk voorzien door het in beitelen van 1790 Z GRON 1937 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant lichtkap motorkamer.

1939-01-00: Eemsbode Januari 1939: M.S. GEZIENA HENDERIKA naar Zweden verkocht. Het te Hoogezand thuisbehoorende motorzeeschip 'Geziena Henderika' is naar Zweden verkocht. Dit schip werd in 1937 te Hoogezand gebouwd door de Scheepswerf E.J. Smit en Zn. en is van een 300 PK Deutz Dieselmotor voorzien. De 'Geziena Henderika' heeft een laadvermogen van 520 ton.

1939-02-00: Op haar eerste reis onder Zweedse vlag t.h.v. Gotenburg op een mijn gevaren, lichte kop schade. Opgelegd in Karlshamn.

1943-00-00: Final Fate: Bij Schiffswerft Scheel-Jahnk te Harburg omgebouwd tot tankschip. Het werd op 18 december 1943 in dienst gesteld als verzorgingstanker voor de Kriegsmarine, dienststelle Hamburg (KMD Hamburg) Op 10 dec. 1944 te Libau aangekomen met een lading olieproducten. Op 15 december werden de stad en de haven van Libau aangevallen door Russische vliegtuigen. De in de winterhaven liggende Duitse s.s. 'Minna Cords' raakte door een bominslag in brand. Op hetzelfde moment sloeg de 'Inka' van haar trossen, dreef naar de brandende 'Minna Cords', en raakte daardoor zelf in brand. Aan blussen viel niet te denken en door een aantal explosies zonk het schip de volgende ochtend. Bij deze ramp kwam een groot aantal Duitse Marinemensen en vluchtelingen om het leven. Een Duits Marine bergingsbedrijf uit Hamburg borg de vele wrakken welke in en bij de haven lagen. De 'Inka' werd op 9 jan. 1945 geborgen en bij een plaatselijke reparatiewerf afgeleverd. Door de oorlogsomstandigheden vond de reparatie niet plaats. Op 12 mei 1945 viel de stad en haven in handen van de Russische troepen en daarbij werd de 'Inka' nog verder beschadigd. Op 16 mei 1945 ingeschreven als oorlogsbuit in de Russische Marine Dienst. Het wrak bleef echter te Libau (Liepaja) liggen. Tot december 1947 werd het als opslagschip gebruikt. In november 1947 werd het ter plekke gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: Geziena Henderika 1937
Image type: Photo
Sources