Name ship: GEZIENA HENDERIKA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5130317
Nat. Official Number: 2523 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks, 2 winches.
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 122
Date Laid Down:
Launch Date: 1949-10-08
Delivery Date: 1950-01-25
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 10057 Type 6ED (290x450)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 494.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 247.00 Net tonnage
Deadweight: 600.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 33200 Cubic Feet
Bale: 31200 Cubic Feet
 
Length 1: 50.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.22 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.36 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.92 Meters Depth, moulded
Draught: 3.37 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-01-20 GEZIENA HENDERIKA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Gebr. Jan Damhof Jr. en Hendrik Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEIL
Additional info:

Date/Name Ship 1951-10-08 MAASSTROOM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Gebr. Jan Damhof Jr. en Hendrik Damhof, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFRO
Additional info: Charter voor de HSM

Date/Name Ship 1951-10-29 MAASSTROOM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Jan Damhof Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PFRO
Additional info:

Date/Name Ship 1952-01-09 GEZIENA HENDERIKA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Holland-Coasting', Amsterdam, Netherlands
Owner: Jan Damhof Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: PEIL
Additional info:

Date/Name Ship 1953-00-00 GEZIENA HENDERIKA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf Poseidon, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Damhof Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PEIL
Additional info:

Date/Name Ship 1966-02-25 ANHOLT
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Hendrik van Urk, Beilen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Beilen / Netherlands
Callsign: PCQS
Additional info:

Date/Name Ship 1970-11-10 COSTAS
Manager: Aravani Brothers, Piraeus, Greece
Owner: Aravani Brothers, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYWL
Additional info:

Date/Name Ship 1973-07-00 COSTAS
Manager: Dionisios Gousetis & Co., Piraeus, Greece
Owner: Dionisios Gousetis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SYWL
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 COASTAS
Manager: A. Panagiotidis & Co. Shipping Enterprises Ltd, Piraeus, Greece
Owner: Dionisios Gousetis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3496
Additional info:

Date/Name Ship 1984-04-00 COSTAS
Manager: F. Palmon & P. Argyris Morena Naviera Company, San Lorenzo, Honduras
Owner: F. Palmon & P. Argyris Morena Naviera Company, San Lorenzo, Honduras
Shareholder:
Homeport / Flag: San Lorenzo / Honduras
Callsign: HQKL
Additional info:

Ship Events Data

1949-10-08: N.v.h.N. 08-10-1949: Kustvaarder te water gelaten. Vanmorgen om ruim tien uur is de „GEZIENA HENDERIKA" van de werf „Volharding" der Gebroeders Bodewes te Foxhol te water gelaten. Het schip, een coaster van 630 ton d.w. is gebouwd voor rekening van Gebroeders J. H. Damhof te Delfzijl. Op de werf werd direct na deze tewaterlating de kiel gelegd voor een even groot-schip, bestemd voorde firma Kunst, te Groningen.

1950-01-20: Op 20-01-1950 als GEZIENA HENDERIKA, zijnde een stalen motorschip, groot 1399.69 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 18-01-1950 no. 7954, liggende te Foxhol, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2523 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in achterschot dekhuis op verhoogd achterdek, 3.15 m. uit hekplaat, 0.70 m. uit lengteas en 1.58 m. boven dek.

1950-01-26: N.v.h.N. 26-01-1950: Proefvaart GEZIENA HENDERIKA. Gisteren had op de Eems de geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Geziena Henderika, dat bij de scheepswerf Volharding van de Gebr. Bodewes te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de Gebr. J. en H. Damhof te Delfzijl. De Geziena Henderika is van het raised quarter-deck type en meet 632 ton d.w. De afmetingen zijn als volgt: lengte 50.15 meter, hreedte 8.37 meter en holte 3.40—4.40 meter. Het schip is gebouwd onder klasse Lloyd's en Scheepvaart Inspectie voor de Atlantische vaart. De voortstuwing geschiedt door een 360 p.k. Brons-Dieselmotor, waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van 10 mijl. Het schip vertrekt vandaag in ballast naar Duinkerken, om daar te laden voor Esbjerg.

1953-05-20: De Volkskrant 26-08-1953: R.v.S. geeft een berisping. Kapitein voer op routine en liep aan de grond. Schuld royaal op zich genomen. Amsterdam, 24 Aug. — De Raad voor de Scheepvaart heeft vanochtend een onderzoek gedaan naar het aan de grond lopen van de kustvaarder „Geziena Henderika" op 20 Mei van dit jaar bij het aanlopen van de haven van Sonderburg. De „Geziena Henderika", een schip van bijna 500 ton met een bemanning van negen koppen, was met een lading kolen op weg van Engeland naar Sonderburg aan de Oostkust van Jutland. De kapitein van de Nederlandse kustvaarder was gaarne bereid de hele schuld van de stranding op zich te nemen, „Het was helemaal mijn fout", verklaarde hij. „Ik vertrouwde te veel op mezelf. Ik was namelijk al heel vaak in Sonderburg geweest en ik dacht, dat ik het met een kleine kaart wel af kon." Op het moment vlak voor de stranding bevond de kapitein zich in de kaartenkamer en gaf de stuurman geregeld de koers op. „Toen ik uit de kaartenkamer kwam", aldus de kapitein, „zag ik aan stuurboord een ,prik', een klein soort boei, zoals die geplaatst worden op ondiepe plaatsen. Deze ,prik' behoorden wij aan bakboord te hebben. Ik zette dus de telegraaf op volle kracht achteruit, om weer in het juiste vaarwater te komen, maar het was al te laat. Het schip liep aan de grond en bleef daar muurvast zitten." Enkele uren later was een lichter langszij gekomen, die een deel van de lading over had genomen. Het schip was toen vrij snel vlot gekomen en kon naar Sonderburg varen. De president van de Raad, professor J. Offerhaus, maakte een aanmerking op het feit, dat op advies van de kapitejn geen schade-expert aan boord is geweest. "Ik achtte dat niet nodig", vertelde de kapitein. "Een aantal nagels in de huidplaten was lek, maar met poetskatoen en vet weiden met behulp van enkele planken .stempels' gemaakt en op de terugreis was gebleken, dat deze voorzieningen voldoende waren geweest. Het schip had tijdens de reis vrijwel geen water gemaakt." De inspecteur van de Raad, de heer Metz, vond, dat de kapitein zich aan enkele formele fouten had schuldig gemaakt. Hij meende echter, dat deze fouten de kapitein niet zwaar konden worden aangerekend. Na raadkamer besliste de Raad de zaak met een berisping af te doen.
Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van de Geziena Henderika bij het aanlopen van de haven van Sonderborg. Het schip was op reis van Boston naar Sonderborg, beladen met kolen. Omdat kapitein Galenkamp ter plaatse goed bekend was, besloot hij geen loods te nemen. Hij beschikte niet over een grootbestek kaart of een havenplan van deze haven maar had alleen de Duitse kaart van de Kleine Belt aan boord. Het was mooi stil weer. Te 16.05 uur werd de uiterton aan stuurboord gepasseerd en daarna ging de kapitein even naar de kaartenkamer. De stuurman, die aan het roer stond, zag vooruit, even aan stuurboord, een zwart-witte prik die niet op de gebruikte kaart stond. Toen de kapitein uit de kaartenkamer kwam, was deze prik bijna dwars aan stuurboord. Omdat de kapitein wist dat deze prik aan bakboord moest worden gehouden, zette hij de motor volle kracht achteruit, maar het schip liep toch vast. Het gelukte niet het schip vlot te krijgen met motor- en roermanoeuvres. Nadat ongeveer 60 ton kolen in een lichter was gelost, lukte het de kapitein het schip om 22.30 uur vlot te krijgen. Oordeel van de Raad is dat de leiding van de navigatie bij de kapitein berustte en dat de stuurman volgde de door de kapitein opgegeven koers. De Raad meent dat de kapitein meer dan één fout heeft gemaakt. Hij had in dit gebied op een groot-bestekkaart moeten varen. Nu hij zonder zulk een kaart voer, had hij niet op zijn ervaring moeten vertrouwen en zou een stranding voorkomen zijn. De Raad is van oordeel, dat betrokkene ter zake van de stranding moet worden gecorrigeerd en mitsdien straft de Raad kapitein Paul Anthony Galenkamp, geboren 15 juli 1915, wonende te Zwolle, door het uitspreken van een berisping. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 21 september 1953.

1959-11-18: Op 5 mijl van Lossiemouth in nood geraakt door stuurproblemen. Door de bemanning het noodstuurgerei opgetuigd en op 19 november te anker gegaan nabij Inverness. 20 november te Inverness binnengelopen voor reparatie aan de stuurmachine. Het schip was op 14 november uit Skagen vertrokken en kwam ten Oosten van Wick in moeilijkheden. Te hulp geschoten door de Schotse treiler "Dunkity" die zou trachten vast te maken. Later meld de kustwacht dat de geassisteerde kustvaarder niet naar Portsoy maar naar Buckie gesleept zal worden (d.i. een grotere haven) Na reparatie passeert de Geziena Henderika op 23 november de Pentland Firth en arriveert op 25 november te Manchester.
N.v.h.N 18-11-1959: GEZIENA HENDERIKA stuurloos bij Engelse kust. Omstreeks half zes vanmorgen vroeg de Delfzijlster coaster Geziena Henderika van de rederij J. Damhof Jr., die bij het Engelse eiland Wight (Opm.: Niet correct, moet zijn Wick.) stuurloos ronddrijft, sleepboothulp. Het schip, groot ruim 494 lon en geladen met vismeel, drijft langzaam in de richting van de kust. Naar we vernemen is de stuurinrichting geheel defect. De Geziena Henderika was op weg van Skagen naar Manchester. Alles is wel aan boord.

1966-03-09: N.v.h.N. 09-03-1966: M.s. GEZIENA HENDERIKA verkocht. Het Delfzijlse motorkustvaartuig Geziena Henderika van de heer J. Damhof is verkocht aan de heer R. van Urk te Beilen die het schip onder de nieuwe naam ANHOLT in de vaart gaat brengen. De Geziena Henderika werd in 1950 gebouwd bij de Scheepswerf Volharding, Gebr. Bodewes te Foxhol en het behoort tot het raised-quarterdeck-type. het schip heeft een draagvermogen van ongeveer 600 ton en de voortstuwing geschiedt door middel van een 375 pk Brons-dieselmotor. Eerder heeft deze kustvaarder reeds gevaren onder de naam Maasstroom.

1975-07-04: Lloyds: Classed LR until 4/7/75, therafter HR (Hellenic Register of Shipping)

1998-00-00: Lloyd's 1998 twijfelt aan het nog bestaan van het schip en laat de registratie vervallen.

Ship Masters Data

Images


Description: Geziena Henderika 1950.
Image type: Photo

Description: Geziena Henderika (bj 1950)
Image type: Photo

Description: Anholt 1950 (ex Geziena Henderika ex Maasstroom ex Geziena Henderika)
Image type: Photo

Description: Anholt 1950 (ex Geziena Henderika ex Maasstroom ex Geziena Henderika)
Image type: Photo
Sources