Name ship: GIRONDE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1955
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5131189
Nat. Official Number: 3303 Z GRON 1955
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo, Paris trade-low air draft
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks, 3 winches.
Lift Capacity: 3 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Firma J.G. Bröerken - Scheepswerf "Westerbroek", Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 147
Date Laid Down:
Launch Date: 1955-04-02
Delivery Date: 1955-06-03
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 300
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 400161 Type (285x420)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 236.00 Net tonnage
Deadweight: 472.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28100 Cubic Feet
Bale: 26150 Cubic Feet
 
Length 1: 50.40 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.49 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.77 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.37 Meters Depth, moulded
Draught: 3.09 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1955-06-03 GIRONDE
Manager: Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Kustvaartrederij 'Gironde', Rotterdam, Netherlands
Shareholder: Kamp's Scheepvaart- en Handel Mij. N.V. en mr. Johannes Sjouke Bijl (Den Haag, tot 16.7.1963), Groningen
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEIZ
Additional info:

Date/Name Ship 1965-09-30 GIRONDE
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Adriaan Jan Verbrugge, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEIZ
Additional info:

Date/Name Ship 1965-11-30 AIGLON
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Adriaan Jan Verbrugge, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCFQ
Additional info:

Date/Name Ship 1972-09-13 AIGLON
Manager: Beck's Scheepvaartkantoor N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Adriaan Jan Verbrugge, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2080
Additional info:

Date/Name Ship 1976-07-00 WILLY-B
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Evert Bays, Oudeschild (Texel), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oudeschild (Texel) / Netherlands
Callsign: PIQQ
Additional info:

Date/Name Ship 1978-01-00 WILLY-B
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Evert Bays, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO-2080
Additional info:

Date/Name Ship 1984-03-00 WILLY
Manager: Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Evert Bays, Oudeschild (Texel), Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oudeschild (Texel) / Netherlands
Callsign: PIQH
Additional info:

Date/Name Ship 1985-05-00 DAWN
Manager: Dawn Shipping Company Ltd., Valletta, Malta
Owner: Dawn Shipping Company Ltd., Valletta, Malta
Shareholder:
Homeport / Flag: Valletta / Malta
Callsign: 9H-2229
Additional info:

Date/Name Ship 1987-00-00 DAWN SKY
Manager: Ocean Wide Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Owner: Ocean Wide Ltd., Kingstown, St. Vincent (and Grenadines)
Shareholder:
Homeport / Flag: Kingstown / St. Vincent (and Grenadines)
Callsign: J8GH
Additional info:

Ship Events Data

1954-00-00: GIRONDE en N.V. Wm. H. Müller & Co. Op 29 juli 1954 passeerde bij notaris C.H. Lambert te Rotterdam de akte tot oprichting van Rederij Motorschip "GIRONDE" te Rotterdam door N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij, Groningen en Johannes Sjouke Bijl te 's-Gravenhage. Beide namen een belang in het schip, Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij nam 97 aandelen en dhr. Bijl 3 aandelen in de Gironde. De oprichting van de rederij had ten doel het in de vaart nemen en exploiteren van het motorschip GIRONDE dat N.V. Scheepswerf Westerbroek v/h J.G. Bröerken, Westerbroek in aanbouw had onder bouwnummer 147. De heer Johannes Sjouke Bijl, wonende te 's-Gravenhage, directeur Van N.V. Wm.H. Müller & Co., verklaarde bij de oprichting al zijn rechten te cederen aan Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij. De deelneming van dhr. Bijl droeg een formeel karakter daar de 3 aandelen door hem werden gehouden ten behoeve van de vennootschap Wm.H. Müller & Co. In oktober 1955 werd om fiscale redenen besloten de 3 aandelen van dhr. Bijl aan Kamp over te dragen met terugwerkende kracht tot 29 juli 1954. Door het overdragen van die 3 aandelen kwamen alle aandelen in handen van N.V. Kamp te staan, met het gevolg dat Rederij Motorschip "Gironde" ophield te bestaan, daar voor het bestaan van een rederij mede-eigendom vereist was. Bij het aanvragen van een nieuwe zeebrief in mei 1963 bleek dat N.V. Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij niet voor 100% eigenaar was van de GIRONDE en dat 3 aandelen op naam stonden van dhr. J.S. Bijl. Op 27 mei 1963 bleek dat niemand het ooit aan het schepenregister had doorgegeven. Pas in juni 1963 is dat door de juridische afdeling van Wm.H. Müller & Co. rechtgezet. In een brief aan N.V. Wm.H. Müller & Co. maakte Kamp bekend een koper gevonden te hebben voor de GIRONDE, een kapitein die met zijn 3 zoons en vrouw het schip zou bemannen als resp. stuurman, machinist, matroos en kok. Daarvoor voer het 25 jaar als kapitein bij International Shipbrokers, K.N.S.M. en Rederij Nautiek en vroeg het schip te mogen aankopen met ƒ 25.000 eigen geld, ƒ 200.000 als 1e hypotheek bij een bank en ƒ 200.000 als 2e hypotheek bij Kamp die ook de bevrachting zou gaan verzorgen. Wm. H. Müller & Co. achtte de inbreng van het eigen vermogen te gering en het geheel niet in de lijn van de bedrijfspolitiek van Kamp's Scheepvaart- en Handelmaatschappij.

1976-08-02: Op 02.08.1976 liggende te Vuren voorzien van een nieuw brandmerk: 4774 Z GRON 1976.

1984-03-05: Op 05.03.1984 liggende te Pernis voorzien van een nieuw brandmerk: 5385 Z GRON 1984

1987-12-20: Gearriveerd in Rotterdam van Keadby met machineschade. Opgelegd in Entrepothaven in Rotterdam omdat het betrokken was bij een smokkelaffaire. Verbeurd verklaard en aan de Staat der Nederlanden.

1990-05-02: Hernoemd in 'Aiglon' en naar Hendrik Ido Ambacht gesleept om gesloopt te worden door Stolk’s Handelsonderneming B.V..

1992-00-00: Mike Blohm en A.C.G. (Ton) Vergeer hebben het schip gekocht, naar Lekkerkerk gebracht en begonnen met de restauratie tot museumschip.

1999-00-00: Sinds 1999 ligt het schip in de Coolhaven in Rotterdam. Het werd op 28.04.1999 opnieuw gebrand: 6519 Z G 1999

2003-07-28: Final Fate: Het schip ligt bij sloopwerf 'Nederland' B.V. in ’s Gravendeel die vervolgens op 6 oktober 2003 met de sloop is begonnen.

Ship Masters Data

Images


Description: proefvaart en oplevering van de 'Gironde' op 3 juni 1955
Image type: Photo

Description: Gironde 1955.
Image type: Photo

Description: Aiglon 1955 ex Gironde
Image type: Photo

Description: 'Aiglon' (ex 'Gironde')
Image type: Photo

Description: Willy-B 1955 ex Aiglon ex Gironde
Image type: Photo

Description: Willy-B ex Aiglon ex Gironde 1978 Noordzee.
Made By: © Olinga, F.J. (Frits)
Image type: Photo

Description: Dawn 1955 ex Willy-B ex Aiglon ex Gironde
Image type: Photo

Description: Dawn Sky 1955 ex Dawn ex Willy-B ex Aiglon ex Gironde
Image type: Photo

Description: Aiglon 1955 ex Dawn Sky ex Dawn ex Willy-B ex Aiglon ex Gironde
Image type: Photo
Sources