Name ship: GLOBE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1938
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO number:
Nat. Official Number: 1828 Z GRON 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 151
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-12-16
Delivery Date: 1938-02-14
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 240
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5303 Type T (270x340)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 314.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 151.00 Net tonnage
Deadweight: 390.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 20450 Cubic Feet
Bale: 19500 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 39.20 Meters Registered
Beam: 7.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.54 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1938-02-14 GLOBE
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Owner: Johannes Beck, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJC
Additional info:

Date/Name Ship 1939-00-00 GLOBE
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Johannes Beck, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJC
Additional info:

Date/Name Ship 1941-00-00 SAT 12
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1937-12-16: NvhN 16-12-1937: Delfzijl. Heden werd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" v. h. Gebr. Sander te Delfzijl met goed gevolg een motorschip te water gelaten. Dit schip, gebouwd onder klasse Bureau Ventas en scheepvaart-inspectie, groote kustvaart, voor rekening van kapt. J. Beck te Groningen, heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 41 M. breedte 7.30 M. en holte tot vrijboorddek 2.85 M. tot het verhoogde dek 3.70 M. De D.W. bedraagt plm. 400 ton. Het schip zal worden voorzien van een Bronsmotor van 240 P.K. Daar bovengenoemde scheepswerf thans verplaatst zal worden naar het terrein van de voormalige scheepswerf van de fa. Berg te Farmsum aan het Afwateringskanaal, welke terreinen door de N.V. Scheepswerf „Delfzijl" werden aangekocht is met het vaartuig dat heden te water werd gelaten het laatste schip van de oude werf te water gelaten. Op de werf aan het Afwateringskanaal zal de kiel gelegd worden voor eenzelfde motorschip, te bouwen voor rekening van kapt. J. Pronk te Groningen.

1938-02-08: Op 08-02-1938 als GLOBE, zijnde een motorvrachtschip, groot 890.47 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 27-01-1938 no. 5566, liggende te Delfzijl, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1828 Z GRON 1938 op het achterschip aan bakboord zijde in achterkant lichtkap motorkamer.

1938-02-14: NvhN 15-02-1938: Delfzijl. Gisteren vond op de Eems de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip GLOBE. Dit schip werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerf “Delfzijl” v/h Gebr. Sander te Delfzijl voor rekening van kapt. J. Beck te Groningen, onder klasse British Corporation en Scheepvaart-Inspectie groote kustvaart. Het schip is van het raised-quarterdeck type met de mast midscheeps en het werd gebouwd met plaatsteven en met kruiserhek, terwijl het voorzien is van een dubbele bodem. Het heeft twee stalen laadboomen voor lasten van twee ton en twee motordeklieren die elk door een Lister motor van 8 tot 10 p.k. aangedreven worden. Het laad- en losgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Het ankerspil wordt aangedreven door een direct aangekoppelde Lister motor van 6 p.k. In de motorkamer is voor de voortstuwing een Brons motor van 240 p.k. geplaatst, terwijl hier verder voor de aandrijving van de hulpwerktuigen een Lister motor van 12 p.k. geplaatst is. Deze motor kan tevens de dynamo aandrijven. De verlichting is geheel electrisch. Het schip heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 41 M., breedte op het grootspant 7.30 M. en holte in de zijde 2.85 M. tot het vrijboorddek en 3.70 M. tot het verhoogde dek. Het schip meet bruto 314.34 Reg. ton of 890.47 kub M. en netto 151.04 Reg. ton of 427.87 kub. M., terwijl het D.W. 405 ton bedraagt. In ballasttoestand behaalde het schip een snelheid van ruim 9½ mijl. Het voldeed op de proefvaart ruim aan alle gestelde eischen, zoodat na de proefvaart het schip met volle tevredenheid door den kapitein werd overgenomen.

1941-09-15: Final Fate: Te Delfzijl in beslag genomen door de Duitsers en in dienst bij de Kriegsmarine. Bij Scheepswerf Sietas (andere bron noemt Mercantile Mar., Antwerpen) verbouwd tot Schwere Artillerie Träger. 4 augustus 1944 tengevolge van een geallieerde aanval gezonken in pos. 51.43.N. - 03.37.O. Ze was onderweg van Antwerpen naar Bremen. De Duitse bemanning wist met de scheepsboot aan land te komen. In maart 1948 is het wrak door een Britse firma opgeblazen.
- 07.04.1941 Gemäß Fahrzeugliste KMD Rotterdam vom OKM als für Umbau zum SAT mit zwei 10,5-cm Geschützen brauchbar an KMD Wilhelmshaven gemeldet.[4]
- 25.09.1941 erfaßt.[4] - 02.02.1943 SAT Globe für die 11. Landungsflottille in Dienst gestellt.[1] - 20.05.1943 SAT GLOBE bei der 1. Gruppe der 11. Landungsflottille gemeldet.[3] - 20.08.1943 bei der 11. Landungsflottille gemeldet.[4] - 04.08.1944 SAT GLOBE vor Walcheren durch Jabos versenkt.[3] - 04.08.1944 zwischen 11.00 und 12.00 Uhr Angriff von 6 Typhon mit Bomben und Bordwaffen auf SAT GLOBE. Raketenbombentreffer im Maschinenraum und in achtere Munitionslast, wodurch Brände entstehen und die Munition explodierte. Nachmittags auf 51° 36,6' Nord und 3° 42,2 Ost gesunken. Verluste: Kommandant gefallen, 14 Vermißte, 14 Schwer- und 6 Leichtverwundete.[2] [1] A.d.S.-Tagesbefehl Nr. 10/1943 [2] KTB des Kommandierenden Admirals in den Niederlanden [3] Kugler: Chronik der amphibischen Verbände [4] Archiv Theodor Dorgeist. Bron: Historisches MarineArchiv, Duitsland

2010-01-00: PZC: 20.01.2010: Wrakduikstichting De Roompot (WDSR) heeft de identiteit kunnen achterhalen van het wrak voor de kust bij Kamperland in de Oosterschelde. Het gaat om de sinds 1944 vermiste Groningse kustvaarder Globe. Het schip werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers gevorderd, omgebouwd tot Voorpostenboot en zwaarbewapend met luchtafweergeschut. In 1944 zonk het schip na een aanval door Engelse vliegtuigen naar 37 meter diepte. Daarbij kwamen zes opvarenden om het leven.


Ship Masters Data

Images


Description: Globe 1938
Image type: Photo

Description: Globe 1938
Image type: Photo
Sources