Name ship: GOODWILL MERCHANT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1962
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5133503
Nat. Official Number: 11394 Z ROTT 1962
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: E.J. Smit & Zoon's Scheepswerven N.V., Westerbroek, Netherlands
Yardnumber: 767
Date Laid Down:
Launch Date: 1962-09-07
Delivery Date: 1962-12-01
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg A.G., Augsburg, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 1165
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAN nr. 402757 Type 8CV30/45MA (300x450)
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 262.00 Net tonnage
Deadweight: 935.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 73015 Cubic Feet
Bale: 69205 Cubic Feet
 
Length 1: 59.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 57. Meters ***Unknown***
Beam:
Depth:
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1962-12-01 GOODWILL MERCHANT
Manager: Arnold Hoff, Rederij, Transport- & Handelsonderneming, Rotterdam, Netherlands
Owner: Arnoldus Cornelis Hoff, The Hague, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJP
Additional info:

Date/Name Ship 1973-08-20 GOODWILL MERCHANT
Manager: Arnold Hoff, Rederij, Transport- & Handelsonderneming, Rotterdam, Netherlands
Owner: Rederij Arnold Hoff N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJP
Additional info:

Ship Events Data

1962-12-04: NvhN 04-12-1962: Proefvaart van m.s. GOODWILL MERCHANT. Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorschip GOODWILL MERCHANT, dat werd gebouwd bij E. J. Smit en Zn.'s Scheepswerven N.V. te Westerbroek voor rekening van de fa. Arnold Hoff te Rotterdam. De GOODWILL MERCHANT is van het shelterdecktype en meet 980 ton d.w. De voortstuwing geschiedt met een motor van 1165 pk, waarmee het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van ca. 11 knoop. Het schip is speciaal gebouwd voor het vervoer van containers, een z.g. container-carrier.

1976-01-18: Final Fate: Onderweg met stukgoed van Grangemouth naar Lerwick aan de grond gelopen in pos. 60.00. N. - 01.21. W. bij Ness of Ireland op de Shetland Eilanden, gezonken en in tweeën gebroken. De bemanning o.a. kapitein T. Fekkes werd gered door een helicopter.

1976-01-19: De Telegraaf 19-10-1976: Nederlands schip bij Shetlands op rotsen. Van onze correspondent. Londen, maandag. Zes uren lang wachtten de acht bemanningsleden van de Nederlandse kustvaarder „GOODWILL MERCHANT" gistermorgen op redding, terwijl hun schip langzaam maar zeker op de rotsachtige kust van een der Shetlandeilanden tot stukken werd geslagen. Gisteravond, bevonden de mannen zich veilig en wel in het missiehuis. van Lerwick in Noord-Schotland, nadat een helikopter hen één voor één van boord had gehesen. Niemand was gewond en alleen kapitein Fekkers uit Groningen moest met een shock in het ziekenhuis opgenomen worden. De stuurman van de GOODWILL MERCHANT, de 34-jarige C. Veenstra uit Preston vertelde gisteravond, dat het schip vrijwel zeker verloren is. „Het achterschip ligt al volkomen onder water en we verwachten dat het spoedig zal breken".

Ship Masters Data

Images


Description: 'Goodwill Merchant' (bj 1962)
Image type: Photo

Description: Goodwill Merchant 1962
Image type: Photo

Description: 'Goodwill Merchant'
Image type: Photo

Description: Goodwill Merchant 1962.
Image type: Photo

Description: Goodwill Merchant 1962 (wrecked)
Image type: Photo
Sources