Name ship: GOOILAND

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1904
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Spar deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Russell & Co., Port Glasgow, Great Britain
Yardnumber: 516
Date Laid Down:
Launch Date: 1904-00-00
Delivery Date: 1904-01-00
Technical Data

Engine Manufacturer: David Rowan & Co., Port Glasgow, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1675
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 41 & 67-45
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3898.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2486.00 Net tonnage
Deadweight: 6600.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 342000 Cubic Feet
Bale: 330000 Cubic Feet
 
Length 1: 344.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 49.70 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 25.90 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-00-00 KING ROBERT
Manager: J.A. Walker & Co., Glasgow, Great Britain
Owner: Glasgow King Shipping Company Ltd, Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Glasgow / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1912-12-08 GOOILAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-00-00 GOOILAND
Manager: Emergency Fleet Corporation, U.S.A.
Owner: United States Shipping Board, Portland (Ore.),
Shareholder:
Homeport / Flag: U.S.A.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1919-05-15 GOOILAND
Manager: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1923-03-16 HARALD
Manager: Emder Reederei A.G., Emden, Germany
Owner: Alfred Petersen & Co, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1925-11-07 TOTILA
Manager: Seereederei GmbH, Hamburg, Germany
Owner: Seereederei GmbH, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1926-07-23 TOTILA
Manager: Hermann Kimme, Bremen, Germany
Owner: Hermann Kimme, Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1915-07-12: Het vrachtschip ss. GOOILAND (1904) van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (KHL) komt op 12.07.1915 bij de Grote Sluis in IJmuiden in aanvaring met het Zweedse ss. 'Jarl', dat met ernstige schade aan de grond moet worden gezet.

1918-03-21: De ‘GOOILAND’ werd op 21 maart 1918 te New York door de Amerikaanse regering ingevolge het ‘Droit D’angarie’ in beslag genomen. Op 15 mei 1919 te Amsterdam teruggegeven aan de rederij.

1926-12-01: Final Fate: Op reis van Rotterdam naar Montreal is de ‘TOTILA’ op 1 december 1926 bij de kust van Miquelon (St. Lawrence) in mist en door de stroming uit de koers geraakt, aan de grond gelopen en totaal verloren gegaan. De ‘TOTILA’ voer in ballast, toen zij bij Langlade (kust van Miquelon) aan de grond liep.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

NRC 051112
Rotterdam, 5 november. Wij vernemen dat het op 18 oktober van Wilmington naar Bremen vertrokken Engelse stoomschip KING ROBERT, behoudens bodemonderzoek, aan de Hollandsche Lloyd (Zuid Amerika Lijn) is verkocht. Dit in 1904 te Port Glasgow gebouwde stoomschip, groot bruto 3.886 en netto 2.514 reg. ton, behoort aan de Glasgow King Shipping Co. Ltd. (J.A. Walker & Co.) te Glasgow. De hoofdafmetingen zijn: Lang 344.8, breed 49.8 en hol 17 voet 9 duim. De machine is van het triple expansie systeem, waarvan de cilinders 25, 41 en 67 Eng. duim diameter hebben. De slag is 45 Eng. duim. Verder heeft het stoomschip een dubbele bodem en vaart waterballast. (opm.: dit schip is herdoopt in GOOILAND)