Name ship: GRADA WESTERS

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1965
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 6505882
Nat. Official Number: 686 Z LEEUW 1964
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf 'Friesland' N.V., Lemmer, Netherlands
Yardnumber: 38 F
Date Laid Down: 1964-09-11
Launch Date: 1965-01-15
Delivery Date: 1965-03-26
Technical Data

Engine Manufacturer: Motoren Werke 'Mannheim' A.G. (MWM), Mannheim, Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 350
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MWM no. 15-129/004 Type RH435SU (250x350)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 400.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 233.00 Net tonnage
Deadweight: 548.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 28124 Cubic Feet
Bale: 26409 Cubic Feet
 
Length 1: 49.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 47.08 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.92 Meters Breadth, extreme
Depth: 3.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.97 Meters Draught, maximum
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1965-09-25 GRADA WESTERS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wilhelm & Pouwel Westers (V.o.f. Fa. Westers-Claus), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJW
Additional info: Pouwel Westers 1/8 en Wilhelm Westers 7/8 deel.

Date/Name Ship 1969-12-05 GRADA WESTERS
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Wilhelm Westers, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEJW
Additional info:

Date/Name Ship 1974-04-03 SIPAN
Manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Yugoslavia
Owner: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Yugoslavia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Yugoslavia
Callsign: YTCO
Additional info:

Date/Name Ship 1991-06-25 SIPAN
Manager: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Owner: Atlantska Plovidba, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Croatia
Callsign: 9A2124
Additional info:

Date/Name Ship 1995-00-00 SIPAN
Manager: Martin Prkacin, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Owner: Martin Prkacin, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Croatia
Callsign: 9A2124
Additional info:

Date/Name Ship 1997-00-00 SIPAN
Manager: Ilija Prkacin, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Owner: Ilija Prkacin, Dubrovnik (Ragusa), Croatia
Shareholder:
Homeport / Flag: Dubrovnik (Ragusa) / Croatia
Callsign: 9A2124
Additional info:

Ship Events Data

1964-09-29: Op 29-09-1964 als "GRADA WESTERS", bouwno. 283 van Fa. C. Amels en Zn, scheepswerf te Lemmer, zijnde een motorschip in aanbouw, nog niet gemeten, liggende te Lemmer, door A. Jonkers, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 686 Z LEEUW 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in de bovenkant van de dubbele bodem op spant 18, -- m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en -- m. uit dek.

1965-00-00: Het schip werd gebouwd in Lemmer in opdracht van Scheepswerf Amels te Makkum onder hun bouwnr. 283.

1965-01-15: Friese koerier 16-01-1965: Champagne en ijs voor kustvaarder „Grada Westers” in Lemmer te water gelaten. Lemmer — Gisteren was het ongetwijfeld een feestdag voor de heer VV. Westers uit Groningen. Hij zag op de Frieslandwerf in Lemmer zijn tweede schip van stapel lopen. Het is de 550 ton metende coaster „Grada Westers", speciaal gebouwd voor het vervoer van hout. Het weer zat de organisatoren niet mee. Het regende voortdurend en de gasten zochten tot vlak voor de doop hun heil binnenskamers. Het eerste vaarwater van de „Grada Westers" zat vol drijfijs. De dag tevoren was dit nog geheel schoon geweest, maar door de wind weer teruggedreven. Om half elf was het dan zover. Prominente gasten beklommen het „doopschavot" en mevrouw Westers smeet met een ferme klap de fles champagne tegen de romp. Na enige aarzeling gleed het schip toen achteruit het nat in. Sleepboten kwamen de coaster daar al spoedig vergezellen om hem naar de andere werf in Makkum te slepen voor voltooiing der werkzaamheden. De kiel van het schip werd op 11 september 1964 gelegd. De toekomstige kapitein is de heer J. Smit uit Delfzijl. Zijn bemanning zal bestaan uit 7 koppen. Het schip is vrij laag van constructie, om zodoende ver het binnenland in te kunnen varen.
NvhN 19-01-1965: Bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer heeft de tewaterlating plaats gehad van de nieuwe gladdekcoaster Grada Westers, die wordt gebouwd voor de heer W. Westers te Groningen. De Grada Westers meet 550 ton d.w. bij 399 brt. De voortstuwing zal geschieden door een M.W.M, dieselmotor van 350 pk. Op de vrijgekomen helling zal de kiel worden gelegd voor een motorvrachtschip van 1050 ton voor Oostduitse rekening.

1965-03-23: Op 23-03-1965 als "GRADA WESTERS", zijnde een motorschip, metende 1131.77 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 13522 d.d. 17-03-1965, liggende te Makkum, door K. den Besten, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, van brandmerk 686 Z LEEUW 1964 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in het achterschot van het dekhuis, 3.45 m. uit hekplaat, 1.85 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek.

1965-03-30: NvhN 30-03-1965: Proefvaart Grada Westers. Van Harlingen uit heeft op de Waddenzee de goed geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig „Grada Westers," dat bij de Scheepswerf Friesland N.V. te Lemmer werd gebouwd voor de heer W. Westers te Groningen. De Grada Westers is van het gladdektype en meet 550 ton d.w. De voortstuwing geschiedt door een M.W.M, dieselmotor van 350 pk., waarmee tijdens de proefvaart een snelheid werd behaald van circa 10 knoop.

1996-05-00: Opgelegd aan de Batahovina Quay, linkeroever van de rivier de Rijeka Dubrovacka. Sindsdien niet meer gevaren.

2004-05-00: Final Fate: To avoid sinking of abandoned ship Croatian Ministry of Sea & Transport ordered forced sale of 'SIPAN' to the breakers. In April she was purchased by messrs. Jadransirovina d.o.o. Ploce (not Jadranmetal). On May 3rd she was towed to Nauticki Centar d.o.o. at Mokosica, on the other bank of Rijeka Dubrovacka. Breaking up commenced on May 4th and was completed in a fortnight

Ship Masters Data

Images


Description: Grada Westers 1965
Image type: Photo

Description: Grada Westers
Image type: Photo

Description: Grada Westers 1965
Made By: © Wolters, A. (Bert)
Image type: Photo

Description: Grada Westers 1965
Image type: Photo

Description: Sipan 1965 ex Grada Westers, laid up on 12-05-1996 at Dubrovnic.
Made By: © Scholten, B.W. (Ben)
Image type: Photo

Description: Sipan 1965 ex Grada Westers laid up Batahovina Quay, left bank river Rijeka Dubrovacka.
Image type: Photo
Sources