Name ship: GRAMSBERGEN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1954
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number: 8930 Z ROTT 1954
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 929
Date Laid Down:
Launch Date: 1954-03-27
Delivery Date: 1954-05-22
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 650
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Nr. 1683 Type TMAS336 (330x600)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 498.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 317.00 Net tonnage
Deadweight: 860.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 60.05 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 55.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 3.68 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1954-05-22 GRAMSBERGEN
Manager: Furness' Scheepvaart- & Agentuur Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEJY
Additional info:

Ship Events Data

1954-05-24: NvhN 24-05-1954: Proefvaart m.s. GRAMSBERGEN. Op de Eems heeft een geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig Gramsbergen, dat werd gebouwd bij de N.V. Scheepswerven Gebr. Van Diepen te Waterhuizen voor rekening van de N.V. Zuid-Hollandse Scheepvaartmaatschappij te Rotterdam. De Gramsbergen is van het gladdektype, meet 860 ton d.w. en is uitgerust met een 650 P.K. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van bijna 12 mijl p. uur. De bouw geschiedde onder Klasse Lloyds met certificaat Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal certificaat voor de houtvaart.

1954-11-27: Final Fate: Onderweg in ballast van Silloth (25 november vertrokken) naar Swansea, terwijl ze voor slecht weer ten anker lag in de Fishguard Bay, tijdens een extreem zware storm op de rotsen van Penrhyn Head gelopen in pos. 52.09.N - 04.56 W bij Fishguard en wrakgeslagen. De bemanning werd gered.

1955-06-07: Leeuwarder Courant 07-06-1955: Het vergaan van de „GRAMSBERGEN". Tijdens het beruchte stormweekend van eind November van het vorig jaar, toen grote en kleine schepen op de wilde zeeën rond Europa als notendopjes heen en weer werden geslingerd, is het Nederlandse motorschip „Gramsbergen", een spiksplinternieuwe bijna 500 brt metende kustvaarder, op de rotsen bij Fishguard aan- de kust van Wales te pletter geslagen. De reddingboot van Fishguard door Scheveningen-radio, waar men de noodseinen had opgevangen, gealarmeerd — slaagde er in, de twaalf opvarenden behouden aan land te brengen. Het schip is inmiddels voor de sloop verkocht. Maandag diende deze zaak voor de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam. De inspecteur voor de scheepvaart, de heer J. Metz, achtte het besluit van de kapitein om naar bed te gaan en de stuurman niet op de brug dienst te laten doen, maar de wacht door twee matrozen te laten verrichten, in het algemeen af te keuren. De inspecteur verzocht de raad zijn kritiek te willen overnemen, doch te beslissen, dat de kapitein geen schuld heeft, omdat „hij en zijn bemanning niet tegen de majesteit van de natuur waren opgewassen." De raad zal later schriftelijk uitspraak doen.

1955-07-30: Het Vrije Volk 30-07-1955: Kapitein „GRAMSBERGEN" niet schuldig aan ramp. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft schriftelijk uitspraak gedaan inzake het op 27 November tijdens zwaar stormweer vergaan van de Rotterdamse kustvaarder „Gramsbergen" in de Fishquardbay. Bij de ramp vielen geen slachtoffers. De Raad is van oordeel dat, gezien de zware storm, de kapitein J. L. van Dulleman uit Rhoon, niet medeschuldig is aan het verlies van zijn schip en spreekt hem mitsdien vrij van schuld. De Raad acht het een juist besluit dat de kapitein naar Fishquardbay ging om beschutting te zoeken, aangezien de „Gramsbergen" in ballast voer en storm werd verwacht uit het Z.W., die in de nacht losbarstte. De Raad keurt het af, dat de kapitein de stuurman niet heeft laten roepen toen deze met op wacht kwam. Indien deze op de brug was geweest, zou waarschijnlijk eerder het sb-anker zijn gepresenteerd. De Raad is echter overtuigd, dat het geweld van de storm zo hevig was, dat het schip niet behouden zou zijn gebleven. Het schip behoorde aan de Zuid-Hollandsche Scheepvaart Maatschappij - N.V. te Rotterdam en was op weg van Suloth naar Swansea.

Ship Masters Data

Images


Description: Gramsbergen 1954.
Image type: Photo

Description: Gramsbergen 1954.
Image type: Photo

Description: Gramsbergen 1954 uitspraak RvdS
Image type: Photo

Description: Gramsbergen uit spraak 1954 RvdS a
Image type: Photo

Description: Gramsbergen 1954 uitspraak RvdS b
Image type: Photo

Description: Gramsbergen 1954 uitspraak RvdS c
Image type: Photo

Description: Gramsbergen 1954 uitspraak RvdS d
Image type: Photo
Sources