Name ship: GRETA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5135965
Nat. Official Number: 3484 Z GRON 1956
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each.
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf Kerstholt, Groningen, Netherlands
Yardnumber: 188
Date Laid Down:
Launch Date: 1956-12-22
Delivery Date: 1957-03-12
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15793 Type MSU423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 377.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 169.00 Net tonnage
Deadweight: 507.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 25000 Cubic Feet
Bale: 23250 Cubic Feet
 
Length 1: 48.18 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.03 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.90 Meters Depth, moulded
Draught: 3.15 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-03-12 GRETA
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Groningen, Netherlands
Owner: Jurjen Schokkenbroek, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PEKL
Additional info:

Date/Name Ship 1964-10-09 HILLSWICK
Manager: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Owner: Enid Shipping Co. Ltd., Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: GPGU
Additional info:

Date/Name Ship 1969-01-19 GRAYBANK
Manager: G.E. Gray & Sons (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Owner: G.E. Gray & Sons (Shipping) Ltd., Rochester, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rochester / Great Britain
Callsign: GPGU
Additional info:

Date/Name Ship 1975-00-00 JUDERT II
Manager: Boston Offshore Maintenance Co. Ltd., Boston, Great Britain
Owner: Boston Offshore Maintenance Co. Ltd., Boston, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Boston / Great Britain
Callsign: GPGU
Additional info:

Ship Events Data

1956-12-22: Op 22-12-1956 als schip in aanbouw bij het Kadaster teboekgestelt als GRETA. Eigendom van Jurjen Schokkenbroek, scheepskapitein en reder te Groningen. Voltooid op 09-03-1957.

1963-02-21: Brand ontstaan in de pantry, waarbij kapitein W. Lambeck (50) en zijn 45 jarige Deense vrouw om het leven kwamen. Het schip kwam met een lading melkpoeder uit Antwerpen en lag te lossen in Dungarvan (zuidoostkust van Ierland). Eigenaar Schokkenbroek reisde naar Dungarvan en bracht het schip, met de overledenen, naar Delfzijl ter reparatie.

1976-11-09: Final Fate: Onderweg van Rotterdam naar Mistley gezonken na een aanvaring met de Russische trawler 'Omul' ten noordoosten van lichtschip Outer Gabbard in pos. 52.05. N - 02.11 E.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart
Image type: Photo

Description: 'Greta'
Image type: Photo

Description: Hillswick 1957 ex Greta
Image type: Photo

Description: 'Graybank' (ex 'Greta')
Image type: Photo

Description: Judert.II 1957 ex Graybank ex Hillswick ex Greta
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NvhN 130357
Proefvaart m.s. GRETA.
Op de Eems heeft de geslaagde proefvaart plaats gevonden van het nieuwe motorkustvaartuig GRETA, dat bij de N.V. Scheepswerf Kerstholt te Groningen werd gebouwd voor rekening van de heer J. Schokkenbroek te Groningen. Dit is het eerste kustvaartuig, dat bij deze werf werd gebouwd. De GRETA is van het gladdek type, meet 500 ton dwt. en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 47 m, lengte tussen de loodlijnen 44m, breedte op de spanten 8 m en holte 3,40 m. De beladen diepgang bedraagt 3,12 m. De voortstuwing geschiedt door een 390 pk. motor, waarmede het schip tijdens de proefvaart een snelheid behaalde van 10½ knoop. De ruiminhoud bedraagt 25.000 cft. grainspace en 22.400 cft. balespace. De bunkercapaciteit is totaal 170 ton. De bouw geschiedde onder toezicht van Klasse Bureau Veritas en Scheepvaart Inspectie voor de onbeperkte vaart met speciaal houtvaartcertificaat.