Name ship: ALJA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5368079
Nat. Official Number: 2611 Z GRON 1951
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 3 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepsbouw Unie N.V., Groningen, Netherlands
Yardnumber: 251
Date Laid Down:
Launch Date: 1951-02-06
Delivery Date: 1951-04-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power: 360
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK nr. 15065 Type MSU 423 (290x420)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 459.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 306.00 Net tonnage
Deadweight: 575.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 32000 Cubic Feet
Bale: 30000 Cubic Feet
 
Length 1: 49.51 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 45.76 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.75 Meters Depth, moulded
Draught: 3.10 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-03-24 ALJA
Manager: Jantje Buisman - van der Laan, Groningen, Netherlands
Owner: Jantje Buisman - van der Laan, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCMF
Additional info: Weduwe van Jan Buisman.

Date/Name Ship 1957-11-23 ALJA
Manager: Jan & Aldert Buisman en Jantien Trijntje Hesseling-Buisman, Groningen, Netherlands
Owner: Jan & Aldert Buisman en Jantien Trijntje Hesseling-Buisman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCMF
Additional info:

Date/Name Ship 1958-10-30 TRENTONIA
Manager: Trent Lighterage Ltd., Goole, Great Britain
Owner: Trent Lighterage Ltd., Goole, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Goole / Great Britain
Callsign: GBVH
Additional info:

Date/Name Ship 1964-00-00 TRENTONIA II
Manager: Trent Lighterage Ltd., Goole, Great Britain
Owner: Trent Lighterage Ltd., Goole, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Goole / Great Britain
Callsign: GBVH
Additional info:

Date/Name Ship 1966-00-00 CHALYPS
Manager: Stavros Skordalakis & G. Tsironis & Co., Piraeus, Greece
Owner: Stavros Skordalakis & G. Tsironis & Co., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXAJ
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 STELLA E
Manager: Emm. Efstathiou, Piraeus, Greece
Owner: Emm. Efstathiou, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SXAJ
Additional info:

Date/Name Ship 1982-00-00 STELLA E
Manager: Unity Shipping Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Owner: Unity Shipping Co. Ltd., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO2543
Additional info:

Ship Events Data

1951-02-07: Het Vrije Volk 07-02-1951: Nieuwe Kustvaarder. Bij de „Scheepsbouwunie" te Gideon bij Groningen is Dinsdag te water gelaten de motorkustvaarder „Alja", metende 575 ton d.w. Het schip werd gebouwd voor rekening van de familie Buisman te Groningen. Op de werf zal nu de kiel gelegd worden voor een 580 ton metende kustvaarder, voor rekening van H. Fokkens te Naarden.

1951-03-29: Op 29-03-1951 als "Alja", zijnde een stalen motorschip, metende 1299.73 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no 8391 d.d. 20-03-1951, liggende te Groningen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, van brandmerk 2611 Z GRON 1951 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek 2.40 m. uit hekplaat, 1.35 m. uit de lengteas en 1.57 m. boven dek.

1951-04-03: NvhN 03-04-1951: Proeftocht Alja. Het nieuwgebouwde motorschip Alja heeft heden een geslaagde proeftocht gehouden op de Eems. Dit raisedquarterdeck type schip werd onder klasse Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas (Atlantische vaart) voor rekening van de heer J. Buisman te Groningen gebouwd bij de Scheepsbouw Unie te Groningen. De afmetingen zijn 45.76 x 8.19 x 2.75 meter. Het schip heeft twee stalen masten, waarbij twee dekmotoren, terwijl bij de ankerlier een 15 P.K. motor is opgesteld. De Alja heeft een laadvermogen van 560 ton en is voorzien van een 360 PK 6 cylinder, 4 tact motor, welke het vaartuig een snelheid gaf van 10 ˝ mijl. Het schip is modern gebouwd en uitgerust heeft een peiltoestel en kan het ruim electrisch ventileren.

1952-03-12: Het Vrije Volk 12-03-1952: Alja — Terwijl het Nederlandse m.s. Alja bij Royal Sovereign VS geankerd lag wegens mist, is het door het Panamese ss Parita Sun aangevaren en kreeg lichte schade. De Parita Sun vervolgde de reis zonder zich iets van de Alja aan te trekken. De Alja was op reis van Hamburg naar Cork.

1953-05-21: De waarheid 21-05-1953: Schip voer op steiger in. Amsterdam, 21 Mei. — Vanmiddag is het Nederlandse ms „Alja" in de Amsterdamse haven op steiger 6 van de De Ruyterkade ingevaren. Een nieuwe meerpaal werd vernield. Het schip kreeg een flinke deuk. De „Alja" voer in de richting van de Oranjesluizen en passeerde het zeegaande Israëlische ms „Elath". Dit schip gaf volle kracht achteruit. Hierop reageerde de „Alja” met een vermoedelijk verkeerde manoeuvre.

1954-09-13: Algemeen Handelsblad 13-09-1954: Verschoven deklast. Schip drie dagen met slagzij op Noordzee. In Grimsby (Eng.) is Zondag het 459 ton metende vrachtschip Alja, afkomstig uit Groningen, met een bemanning van acht uitgeputte en hongerige zeelieden na een driedaagse reis met 35 graden slagzij binnengelopen. De deklast van de Alja was, zoals kapitein Willem Bos vertelde, gaan werken toen het schip Donderdag na het vertrek uit Kiel in een storm verzeild raakte; het voerde 500 ton hout. Drie dagen heeft de bemanning op water en brood geleefd; door de zware helling van het schip was het onmogelijk geweest te koken of te slapen. De machinekamer van de Alja stond onder water.
NvhN 13-09-1954: De Alja maakte slagzij. De te Groningen thuishorende kustvaarder Alja is gisteren de haven van Grimsby te Engeland binnengekomen met een slagzij van 35 graden, zo meldt Reuter. De kapitein, de heer W. Bos, zei dat de slagzij was ontstaan doordat de deklading drie dagen geleden bij het verlaten van het Kielerkanaal in een storm verschoven was. De machinekamer, zo weet Reuter verder te melden, stond onder water en door de slagzij had men niet kunnen koken, wassen of slapen. Men had op brood en water moeten leven. De fa. Onnes te Groningen, die de bevrachting verzorgt, vernam vanmorgen van de kapitein dat aan boord van de Alja alles in orde was. Men had slecht weer gehad, doch er zijn geen ongelukken voorgevallen. Ook is geen van de opvarenden gewond.
Het Vrije Volk 13-09-1954: Acht zeelieden 72 uur in een nachtmerrie. Acht uitgeputte en hongerige zeelieden zijn Zondag in de Engelse haven Grimsby aangekomen na een driedaagse reis als een nachtmerrie op het Nederlandse schip „Alja" uit Groningen. De 580 ton grote kustvaarder kwam aan met een slagzij van 35 graden naar stuurboord. Verder stond de machinekamer blank. Kapitein Willem Bos verteldei dat de deklast van de „Alja", bestaande uit hout, was gaan werken, toen het schip Donderdag enige uren na het vertrek uit Kiel in een storm verzeild geraakte. De „Alja" had Kiel aangedaan om de machines te laten repareren. „De bemanning heeft drie dagen op water en brood geleefd, omdat het onmogelijk was iets op het fornuis in de kombuis te houden," zo vertelde hij. „Wij hebben in 72 uur niet geslapen en wij waren allen uitgeput. Dolf Stem, een 27-jarige kok uit Groningen, vertelde, dat hij een ketel een uur op het fornuis had, gehouden om thee te zetten. De „Alja" vertrok twee weken geleden uit Kotka in Finland met 500 ton hout aan boord.
Het Vrije Volk 20-09-1954: Alja-verhaal: 'Danig overdreven'. (Van een onzer verslaggevers) De krantenmensen hebben alles danig overdreven," beweerde de 23-jarige kapitein Willem Bos, nadat hij Zaterdagavond zijn kustvaarder „Alja" veilig in Rotterdam aan de kade had gemeerd. Maar de foto (een opname uit Londen) laat zien, dat het toch allemaal niet zo eenvoudig is geweest. De afgelopen week kreeg de „Alja", met hout op weg naar Londen, met zwaar weer te kampen. De lading ging schuiven. Het 485 ton metende schip, een notedopje op het wijde water, maakte slagzij tot 32 graden. Toch kwam het schip, na twee etmalen ploeteren, behouden aan de Engelse wal. „Natuurlijk, het was niet lollig," zei de jeugdige kapitein. „De kompassen werkten niet meer en we kregen last van buiswater. Maar gevaar was er niet. Dan had ik wel om assistentie gevraagd." Voorlopig is het de laatste reis van Willem Bos. In Rotterdam stapte hij van de „Alja" om weer naar school te gaan. Voor het behalen van zijn laatste diploma.

1957-03-06: Leeuwarder courant 06-03-1957: Zeeman had angst voor operatie. In een ziekenhuis te Harlingen kwam een Duitse zeeman, de heer H. W van de kustvaarder „Alja", een dokter consulteren. Hij moest, zo bleek het de arts, een blindedarmoperatie ondergaan. De zeeman vroeg even uitstel om zijn piama van boord te halen. Hij is niet weer teruggekomen en vermoedelijk naar Duitsland vertrokken.
NvhN 06-03-1957: Géén blinde darm voor Harlingen. Matroos ging „even” zijn pyjama halen. In één der ziekenhuizen te Harlingen kwam een opvarende van de Nederlandse kustvaarder Alja, de Duitser L. Warren, voor consult bij een medicus. Diens oordeel was — wellicht tot ontsteltenis van W. — dat de zeeman onmiddellijk een blindedarmoperatie diende te ondergaan. W. verzocht nog even zijn pyjama te mogen halen, een gelegenheid welke hij kennelijk heeft aangegrepen om naar Duitsland af te reizen. De zeeman moet tenminste nog komen.

1957-07-30: NvhN 30-07-1957:Groninger kustvaarder aan de ketting. De kustvaarder Alja, 459 b.rt., eigendom van de familie B. te Groningen, is vanmorgen bij het passeren van de rede van Vlissingen aan de ketting gelegd. Dit geschiedde op verzoek van de hypotheekhouders. Het schip is overgebracht naar de binnenhaven van Vlissingen. De Alja was onderweg van Shoreham naar Antwerpen, waar zij geladen zou worden. Men verwacht overigens niet dat het schip lang aan de ketting zal liggen.
NvhN 31-07-1957: Beslag Alja opgeheven. De kustvaarder Alja, die zoals wij meldden, gisteren in Vlissingen aan de ketting werd gelegd, is gisteravond weer vrijgegeven. Het schip was aan de ketting gelegd op verzoek van de hypotheekhouders als gevolg van een geschil tussen hen en de eigenaars, de familie B. te Groningen. Nadat het beslag was opgeheven is de Alja gisteravond nog naar Antwerpen gevaren om te laden.

1959-11-05: Het Vrije Volk 05-11-1959: Schepen botsen; flinke schade. (Van een onzer verslaggevers) - Op de Nieuwe Maas te Rotterdam is woensdagvond het Engelse kustvaartuig Trentonia (459 ton), dat uit de Maashaven kwam, in aanvaring gekomen met het Duitse motorschip Express 270 (911 ton). De Trentonia liep een groot gat aan bakboordzijde op en moest aan de Lloydkade worden afgemeerd waar een pompboot het schip drijvende hield. De Express kreeg een gat aan de voorpiek en werd afgemeerd aan de Westerkade.
NvhN 05-11-1959: Scheepsbotsing op Nieuwe Maas.Gisteravond heeft te Rotterdam op de Nieuwe Maas, ter hoogte van de Maashaven, een aanvaring plaats gehad tussen het Engelse kustvaartuig Trentonia en het Duitse Rijnschip Express 270. Het Rijnschip stak de rivier over, maar had geen vaart genoeg om de uit zee, komende Trentonia te ontwijken. De steven van de Trentonia trof de Express 270 midscheeps, waardoor daar een groot gat ontstond en het Rijnschip snel water maakte. Men is er echter in geslaagd het schip voor zinken te behoeden. De Trentonia liep schade aan de steven op.
Algemeen Handelsblad 05-11-1959:Aanvaring op Nieuwe Maas had geen ernstige gevolgen. (Van onze correspondent) Rotterdam, 5 november Gisteravond om elf uur is er op de Nieuwe Maas ter hoogte van de Rijnhaven een aanvaring geschied tussen de 490 brt. metende Engelse coaster Trentonia, die met klei was geladen en het 811 ton metende Rijnmotorschip Expres 270. De coaster die van zee kwam, voer in oostelijke richting toen het Rijnschip uit de Maashaven komend plotseling voor de coaster de rivier overstak. Een aanvaring was niet meer te vermijden. De Trentonia boorde zijn voorsteven in de zijwand van het Rijnschip tussen ruim 7 en 8. Het grote schip begon te zinken. De schipper heeft echter nog kans gezien naar de Lloydkade te varen, waar een te hulp gesneld bergingsvaartuig het schip met behulp van pompen drijvende heeft gehouden. Vanmorgen is men met het lossen van de lading, bestaande uit een partij enpellers, begonnen. De coaster, die een groot gat gedeeltelijk onder en boven de waterlijn in de voorsteven had opgelopen, is naar de Westerkade gevaren.

1998-00-00: Lloyds' 1998 laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: Proefvaart Alja, 2 april 1951.
Image type: Photo

Description: 'Alja'
Image type: Photo

Description: 'Alja'
Image type: Photo

Description: 'Trentonia' (ex 'Alja')
Image type: Photo
Sources