Name ship: GRUNDA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1934
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5014848
Nat. Official Number: 77 Z APPING 1934
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 137
Date Laid Down:
Launch Date: 1934-10-24
Delivery Date: 1934-12-20
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5259 Type T (240x360)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 265.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 135.00 Net tonnage
Deadweight: 370.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18152 Cubic Feet
Bale: 17000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 37.68 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.19 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.63 Meters Depth, moulded
Draught: 2.60 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1964-11-00: Verlengd bij Scheepswerf Schlömer te Oldersum (Duitsland): Brt 298 Nrt 177 Dwat 415. Loa 45,22 Ll 43,16.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1934-12-20 GRUNDA
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: David Davids, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PELF
Additional info:

Date/Name Ship 1940-03-14 AMIGO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Auke van Dijk, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PCOY
Additional info:

Date/Name Ship 1963-11-06 META
Manager: 'Maritima' Scheepvaart- en Handelmaatschappij N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Hayeltjo Oldenburger & Anne Bekkema, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFYX
Additional info: Elk 1/2 deel.

Ship Events Data

1934-12-21: NVhN 21-12-1934: Proefvaart m.s. „GRUNDA”. Op de Eems te Delfzijl vond gisteren de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Grunda. Dit schip is gebouwd bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl, onder klasse Bureau Verltas en Scheepvaart-Inspectie voor de groote kustvaart, voor rekening van kapt. D. Davids te Delfzijl. Het is gedeeltelijk voorzien van een dubbelen bodem, alsmede van een groote voorpiek en een achterpiek, die dienst doen voor waterballast en die een gezamenlijke capaciteit hebben van 60 ton. Het heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 40.— m. breedte op het grootspant 7.15 M. en holte in de zijde 2.85 M. Het is groot netto 135 Reg. ton en bruto 265 Reg. ton. Het heeft een ruiminhoud van 18152 Engelsche kubieke voet, terwijl het D.W. 350 ton bedraagt. Het schip is uitgerust met twee masten en twee laadboomen. Bij elken mast is een motordeklier opgesteld. De voorste van deze motordeklieren wordt aangedreven door een twee-cylinder Lister Diesel motor van 10—12 p.k, terwijl deze motor tevens door as-overbrenging de ankerlier kan aandrijven. De aandrijving van de achterste motordeklier geschiedt door een Lister Diesel motor van 18 pk., die in de motorkamer is opgesteld en die tevens dienst doet als hulpmotor voor het aandrijven van de lenspomp, de ballastpomp, de compressor en de dynamo. Het geheele laad- en losgerei is vervaardigd volgens de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Behalve de hulpmotor is in de motorkamer tevens nog de hoofdmotor, een twee-tact Brons motor, opgesteld. Deze motor is in vier-cylinder uitvoering met een vermogen van 200 pk. De geheele verlichting geschiedt electrisch. Het schip is voorzien van een stroomlijnbalansroer en bleek op de proefvaart uiterst gemakkelijk bestuurbaar; ook bleek het schip in alle opzichten uitstekende manoeuvreereigenschappen te bezitten. Het behaalde in ballast een snelheid van 9 mijl. Het schip is verder zeer modern en gerieflijk ingericht, terwijl de betimmering en de afwerking ook niets te wenschen overlaten. Zelfs centrale verwarming is aangebracht. Na de proefvaart werd het dan ook zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.

1934-12-28: Op 28-12-1934 als GRUNDA, zijnde een motorschip, groot 750.17 m3 (bruto), liggende te Delfzijl, door Hendrik Christerus, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van David Davids, schipper, gedom. te Delfzijl, van brandmerk 77 Z APPING 1934 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan stuurboordzijde in de achterzijde schacht machinekamer.

1935-11-12: NvhN 12-11-1935: Het motorschip GRUNDA kapt. Davids. beladen met carton van Groningen met bestemming Grangemouth wordt alhier met lichte motorschade opgehouden. De schade zal alhier worden hersteld.

1936-04-04: NvhN 04-04-1936: Het motorschip GRUNDA, kapt. Davids, kwam hier heden met verlies van een gedeelte van de deklast binnen. Het schip is beladen met cokes van Seaham met bestemming Emden, waarheen het schip later vertrok.

1936-11-15: NvhN 16-11-1936: Delfzijl, 15 Nov. Het motorschip GRUNDA, kapt. Davids, dat van hier naar Colchester vertrok, beladen met klei, en het motorschip Dollard, kapt. Dekker, dat van hier naar Londen vertrok met een lading carton, keerden heden weer naar hier terug.

1940-03-00: Eemsbode 08.03.1940:
Het motorschip 'GRUNDA', kapitein-eigenaar D. Davids te Delfzijl is door tussenkomst van Wagenborg’s Scheepvaart- en Expeditiebedrijf verkocht aan kapitein A. van Dijk te Rotterdam, die het schip zelf in de vaart zal brengen onder de nieuwe naam van 'Amigo'. De 'Grunda' werd in 1934 gebouwd bij de Scheepswerf 'Delfzijl' v.h. Gebr. Sander en is voorzien van een 200 PK Brons motor.

1940-05-16: Ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Op 1 juni 1945 weer terug aan A. van Dijk.

1965-11-29: Leeuwarder courant 29-11-1965: Uit de Ierse Zee meldde de Nederlandse kustvaarder “META”, dat de motor in orde was, maar de schroef stak door de wilde golven meer boven dan onder water. Het 298 ton metende schip, thuishaven Delfzijl, acht bemanningsleden, vroeg sleepbootassistentie.

1971-12-00: Final Fate: In december 1971 verkocht en op 27 dec. 1971 gesleept door de Deense sleepboot FRIGGA uit Delfzijl vertrokken en gesloopt te Masnedö, Denemarken door Poul Bergsoe & Son. (Aanvang 6 jan. 1972)


Ship Masters Data

Images


Description: Grunda 1934.
Image type: Photo

Description: Grunda 1934
Image type: Photo

Description: Amigo 1934 ex Grunda.
Image type: Photo

Description: 'Amigo' bj 1934 ( ex 'Grunda')
Image type: Photo

Description: Meta 1934 ex Amigo ex Grunda.
Image type: Photo

Description: Meta 1934 ex Amigo ex Grunda.
Image type: Photo
Sources