Name ship: ABEL TASMAN

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1937
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 96 Z APPING 1937
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Delfzijl' v/h Gebr. Sander, Delfzijl, Netherlands
Yardnumber: 150
Date Laid Down:
Launch Date: 1937-09-28
Delivery Date: 1937-11-18
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Appingedammer Bronsmotorenfabriek, Appingedam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Brons Nr. 5711 Type T (240x360)
Speed in knots: 10.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 314.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 153.00 Net tonnage
Deadweight: 408.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 20760 Cubic Feet
 
Length 1: 38.61 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 35.65 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth:
Draught: 2.40 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1937-11-18 ABEL TASMAN
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Jannes Bonninga, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCBO
Additional info:

Ship Events Data

1937-09-29: NvhN 29-09-1937: Delfzijl. Bij de N. V. Scheepswerf „Delfzijl" v/h. Gebr. Sander te Delfzijl werd met goed gevolg te water gelaten het ms. ABEL TASMAN, dat wordt gebouwd voor rekening van kapt. J. Bonninga te Groningen. De kiel zal worden gelegd voor eenzelfde m.s. voor rekening van kapt. J. Beck te Groningen.
De Telegraaf 29-0961937: Te water gelaten. ABEL TASMAN. Delfzijl. 2S Sept. — Bij de N.V. Scheepswerf "Delfzijl" v.h. Gebr Sander te Delfzijl werd heden met goed gevolg het m.s. „Abel Tasman" te water gelaten. Dit schip, gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart inspectie, heeft afmetingen van 41.00x7.30x2.53 M met een D.W. van 400 ton. Het wordt gebouwd voor rekening van kapitein Bonninga te Groningen en voorzien van een Brons motor van 200 P.K. De kiel zal worden gelegd voor eenzelfde m.s. voor rekening van kapitein J. Beck te Groningen.

1937-09-30: Het Vaderland 30.09.1937: Het bij de Scheepswerf Delfzijl v/h Gebr. Sander te Delzijl, voor rekening van kapitein Bonninga te Groningen in aanbouw zijnde m.s. ABEL TASMAN, groot ca. 400 ton d.w. is met goed gevolg te water gelaten. Het schip wordt voorzien van een Brons motor, met een capaciteit van 200 PK.

1937-11-17: Op 17-11-1937 als ABEL TASMAN, zijnde een motorvrachtschip, groot 889.97 m3 volgens meetbrief 's Gravenhage no. 5511 d.d. 10-11-1937, liggende te Delfzijl, ten verzoeke van Jannes Bonninga, scheepskapitein, gedomicilieerd te Groningen, door J. Gerrits, scheepsmeter te Groningen van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 96 Z APPING 1937 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.

1937-11-18: NvhN 19-11-1937. Delfzijl. 18 Nov. Op de Eems vond heden de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. „ABEL TASMAN”, gebouwd bij de N.V. Scheepswerf „Delfzijl” v.h. Gebr. Sander te Delfzijl, voor rekening van kapt. J. Bonninga te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. Het schip is gebouwd met plaat voorsteven en is voorzien van een dubbelen bodem. Het is van het raised-quarterdek-type. De afmetingen zijn: 41 x 7.30 x 2.85 M. Holte tot verhoogd dek 3.70 M., groot bruto 314.16 en netto 152.75 Reg. ton, D.W. 410 ton. De voortstuwing geschiedt door een Brons-motor van 200 p.k. Hulpmotor is een Deutz-motor van 10—12 p.k. Twee motorlieren worden ieder door een Deutz-motor van 8-10 p.k. aangedreven. De ankerlier wordt door een Deutz-motor van 6 p.k. gedreven. Ballastvaart 9 mijl.

1938-03-00: NvhN 08-03-1938: Delfzijl, Het motorschip “ABEL TASMAN”, liep hier heden als bijlegger binnen met lichte motorschade. Het schip is beladen met sojameelkoeken op weg van Kopenhagen naar Avonmouth en zal de schade alhier herstellen.
NvhN 10-03-1938: Delfzijl. Het m.s.”ABEL TASMAN”, kapt. Wildeman, dat alhier op weg van Kopenhagen naar Avonmouth, beladen met sojameelkoeken, met lichte motorschade binnenliep, heeft de schade hersteld en zette de reis voort.

1938-10-00: NvhN 20-10-1938: Delfzijl. Het m.s.”ABEL TASMAN”, kapt. Wildeman, liep hier gisteren binnen met lichte schade aan de hoofdmotor, alsmede met schade aan de hulpmotor. Het schip is beladen met gezaagd hout van Raumö met bestemming Jersey. Alle schade zal alhier worden gerepareerd.
NvhN 22-10-1938: Delfzijl. Het m.s.”ABEL TASMAN”, kapt. Wildeman, dat alhier met schade aan de hoofdmotor en aan de hulpmotor binnenliep, heeft alhier deze schade hersteld en vervolgde heden de reis weer. Het schip is op weg van Raumö naar Jersey en het is beladen met gez.hout.

1940-05-16: 16 mei 1940 ingeschreven bij de Netherlands Shipping & Trading Committee, Londen, Engeland. Nam van 26 mei tot 3 juni 1940 deel aan de evacuatie van Duinkerken (Operatie Dynamo.) Zij redde 220 personen.

1940-06-13: Final Fate: Op 13 juni 1940 onderweg van Poole naar Londen bij het verlaten van de haven van Poole op een mijn gelopen in het Swash-vaarwater en in pos. 50.38 N - 1.35 W gezonken. Het schip voer met een Britse bemanning. De slachtoffers waren: CHERRY, Leonard A, Ordinary Seaman (vermist), CLOUGH, William, Engine Room Artificer 4c (vermist), COOK, Herbert J, Stoker 1c (vermist), CUMBERLAND, John A, Able Seaman (vermist), ELLIOTT, Ian G B, Ordinary Seaman (omgekomen), GOSLING, Eric J, Ordinary Seaman (omgekomen), GRANT, Ian R, Py/Ty/Sub Lieutenant (omgekomen), MITCHELL, Ronald H, Act/Leading Seaman (vermist), MUDIE, Edward T, Py/Lieutenant (omgekomen), SARGENT, Richard J, Ordinary Seaman (omgekomen), TELFER, John K S, Stoker 1c (vermist.) In juni 1947 is het wrak opgeblazen. (De teboekstelling werd op 01.06.1946 doorgehaald.)

Ship Masters Data

Images


Description: De proefvaart en oplevering van de 'Abel Tasman' op 18 nov. 1937.
Image type: Photo

Description: Abel Tasman 1937.
Image type: Photo
Sources