Name ship: GRUNO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1916
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 9786 ROTT 1916
Category: Cargo vessel
Propulsion: Aux. Sailing Vessel
Type: Schooner
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Wigcher Hooites Meursing, Hoogezand, Netherlands
Yardnumber: 410
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1916-08-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 90
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout gloeikop Type (x)
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 171.13 Gross tonnage
Net Tonnage: 118.37 Net tonnage
Deadweight: 285.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.60 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.44 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.70 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1916-08-16 GRUNO
Manager: Wichger Hooites Meursing, Hoogezand, Netherlands
Owner: Wichger Hooites Meursing, Hoogezand, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogezand / Netherlands
Callsign: NVHF
Additional info:

Date/Name Ship 1917-00-00 GRUNO
Manager: H. van Krieken & Co., Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Scheepvaart Maatschappij Njord, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVHF
Additional info:

Ship Events Data

1916-08-11: Dagregister deel 21 nummer 131, 16 Augustus 1900 zestien. Ik ondergeteekende Wichger Hooite Meursing-Botjes-zoon, reeder wonende te Hoogezand, verklaar dat het stalen motor schoenerschip genaamd “Gruno”, hebbende een dek, twee masten, en een schoorsteen, gemeten op een inhoud van bruto 484.81 kubieke meter of 171 en 13/100 tonnen van 2.83 kubieke meter, en van netto 335.34 kubieke meter of 118.37 tonnen van 2.83 kubieke meter, en gevoerd wordende door J.C. Ampach als gezagvoerder, aan mij in eigendom toebehoort, dat ik Nederlander bent, hier te lande woonachtig, dat het bestuur van hetgeen tot het onderhoud van het schip, de uitrusting, het victualieeren of bevrachten van hetzelve vereischt wordt te Hoogezand wordt gevoerd, dat genoemd schip niet op voet van oorlog is uitgerust, noch door mijn toedoen of gedoogen, in strijd met de onzijdigheid van den Staat, op voet van oorlog uitgerust zal worden en dat gemeld vaartuig nog niet aan eenig kantoor van hypotheeken en den scheepsbewijzen is te boek gesteld, noch in of overgeschreven. Hoogezand, den 11 Augustus 1916. Geteekend Meursing. In de kantlijn staat geschreven: Nevens staand schip “Gruno” is den 18 Aug. 1916 gebrand met 9786 ROTT 1916 door den scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand.

1917-05-10: Final Fate: Op weg van Rotterdam naar Londen met stukgoed, op 7 mijl zuidzuidwest van lichtschip Noordhinder door de 'UC 63' met tijdbommen tot zinken gebracht. Ze was onderweg van Rotterdam naar Londen. De bemanning werd gered door het bevoorradingsschip 'Vlissingen'.

Ship Masters Data

Images

Sources