Name ship: GRUTTO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1925
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 17028 ROTT 1925
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: N.V. C. van der Giessen & Zonen's Scheepswerven, Krimpen aan den IJssel, Netherlands
Yardnumber: 541
Date Laid Down: 1925-07-29
Launch Date: 1925-10-28
Delivery Date: 1925-12-23
Technical Data

Engine Manufacturer: Burgerhout's Machinefabriek & Scheepswerf N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19 11/16, 32 5/16 & 52-35 7/16
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 920.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 449.00 Net tonnage
Deadweight: 1260.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 107000 Cubic Feet
Bale: 98000 Cubic Feet
 
Length 1: 244.80 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 36.20 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 12.50 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-12-23 GRUTTO
Manager: Firma Smith & Van Ommeren, Rotterdam, Netherlands
Owner: Firma Smith & Van Ommeren, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVHS
Additional info:

Ship Events Data

1927-01-10: Op 10-01-1927 als GRUTTO, zijnde een schroefstoomschip, metende bruto 2605.04 m3, liggende te Rotterdam, door C. van Silfhout, scheepsmeter te Rotterdam, van een nieuw brandmerk voorzien door het inbeitelen van 571 Z ROTT 1926 op de verschansing aan het achterschip. (Opm.: De vroegere merken, zijnde 17028 ROTT 1925, zijn verwijderd.)

1940-03-05: Final Fate: Op 5 maart 1940 vertrok te ‘GRUTTO’ van Rotterdam met de bestemming naar London. Sindsdien is niets meer vernomen van schip of bemanning. Pas lang na de oorlog werd bekend, dat zij op 5 maart 1940 om 20.38 uur (Duitse tijd) op de Noordzee is positie 51°41’NB. en 02°47’OL. was getorpedeerd door de Duitse onderzeeboot ‘U.17’. De torpedo trof de ‘GRUTTO’ achter het middenschip; de romp brak direct in twee stukken, die onmiddellijk in de golven verdwenen. Alle 18 opvarenden van de ‘GRUTTO’ verloren bij deze ramp het leven.
Aan boord van het s.s."Grutto" bevonden zich:
Kapitein: B. Kuiper
1e stuurman: R. Teensma
2e stuurman: J. van Gessel
1e machinist: B. Vogelzang
2e machinist: J. van der Ster
ass-machinist: J. A. de Blecourt
kok-hofmeester: J. Tulling
messroombediende: R. M. Ludwig
bootsman: L. Beukelaar
matroos: M. J, van der Hoofd
matroos: B. van der Spek
matroos: B. Koetze
matroos o/g : L. Eerdmans
matroos o/g : A. W. Niesen
donkeyman: B. van Leusden
stokers: D.Klein
stoker: D. H. Allewelt
en stoker: W. Touw.

Ship Masters Data

Images


Description: Grutto 1925
Image type: Photo

Description: Grutto 1925
Image type: Photo
Sources