Name ship: H.A.S.T. 5

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1941
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5016509
Nat. Official Number: 92 Z GOR 1940
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Industrieële Maatschappij 'De Noord', Alblasserdam, Netherlands
Yardnumber: 581
Date Laid Down:
Launch Date: 1940-12-05
Delivery Date: 1941-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 450
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (300x400)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 489.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 268.00 Net tonnage
Deadweight: 650.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34681 Cubic Feet
Bale: 30655 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 52.07 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.06 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.16 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1964-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 4tew 6 cil 450 Pk Mak Type (290x420)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1941-02-00 H.A.S.T. 5
Manager: Hugo Stinnes Reederei A.G., Mülheim am Ruhr, Germany
Owner: N.V. Reederij 'Muron', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEOA
Additional info: Aanv. HERMINA (Hollandsche Zeereederij)

Date/Name Ship 1941-10-23 NORD 12
Manager: Kriegsmarine-Netzsperrgruppe Nord, Germany
Owner: Kriegsmarine-Netzsperrgruppe Nord, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1942-04-01 NT 12
Manager: Kriegsmarine-Netzsperrgruppe Nord, Germany
Owner: Kriegsmarine-Netzsperrgruppe Nord, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1947-03-00 H.A.S.T. 5
Manager: Firma F.A. Voigt & Co, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Reederij 'Muron', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEOA
Additional info:

Date/Name Ship 1959-06-00 MARGITTA J
Manager: Heyo Janssen, Elsfleth, German Federal Republic
Owner: Heyo Janssen, Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDLZ
Additional info: DM 255.000,--

Date/Name Ship 1962-11-00 ANDREA I
Manager: Wilhelm Oltmann Jr., Elsfleth, German Federal Republic
Owner: Wilhelm Oltmann Jr., Elsfleth, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Elsfleth / German Federal Republic
Callsign: DDLZ
Additional info:

Ship Events Data

1940-00-00: Was aanvankelijk op stapel gezet als 'Hermina' voor de Hollandsche Zeereederij.

1940-12-18: Op 18-12-1940 als H.A.S.T. 5, zijnde een motorschip, niet gemeten, liggende te Alblasserdam, door P. Overgaauw, scheepsmeter te Rotterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 92 Z GOR 1940 op het achterschip aan S.B. zijde in achterwand dekhuis, 4.35 m. uit hekplaat, 1.00 m. uit lengteas en 1.65 m. uit het dek.

1941-06-30: Omdat de Reederij 'Muron' Duits eigendom was werd de 'H.A.S.T. 5' niet in beslag genomen maar in 1941 door de Kriegsmarine te Delfzijl gevorderd. Na verbouwing bij Bodewes op 23 oktober 1941 als Netztender in dienst, eerst bij het Netzsperrverband I, sinds 1 april 1942 bij de Netzsperrgruppe Nord. Lag op 9 mei 1945 in Bergen (Noorw.) en werd op 10 december 1945 te Kiel aan Nederland overgedragen. Voer pas op 17 april 1946 van Kiel naar Rotterdam. Terug bij Reederij 'Muron' (als vijandelijk bezit toen eigendom van de Staat der Nederlanden) en na gerepareerd te zijn in maart 1947 weer in de vaart.

Informatie van Theo Dorgeist:
1940: In Auftrag gegeben als HERMINIA für die Hollandsche. Zeerederij in Rotterdam. Mai: Vermutlich schon mit den Bau begonnen. Nach Verkauf an die Mij. voor Handel, Agenturen, Scheepvaart en Transporten in Rotterdam als H.A.S.T V. umbenannt. 5.Dez.: Stapellauf als H.A.S.T V für die N.V. Reederij "Muron", Rotterdam.(Stinnes-Eigentum). 1941,13.Mai: Anweisung des OKM (OKM. A VI 3672-41 geh.v.13.5.41) zur Erfassung als Netztender. 29.Juni: Erfaßt von der KMD Rotterdam als Netztender für die Station Ost.30.Juni: Übernahme des Schiffes in Delzijl durch die KMD Rotterdam (tägliche Vergütung F 32,71) und Umbau zum Netztender bei Bodewes für den Netzspeerverband I. 23.Okt.: Durch Obertsteuermann Winfeld als Netztender NORD 12 für die Netzspeergruppe Nord. 1942,1.April: Kennung in NT 12 geändert. 1943,1.Aug. : Verband in Netzsperrflottille Nord geändert. 1945,9.Mai: Bei Kriegsende in Bergen. 10.Dez. : In Kiel an die niederländische Kommission abgeliefert. 1946,17.April: Von Kiel nach Rotterdam ausgelaufen. Dort an F. A. Voigt & Co., dem Verwalter der von niederländischen Regierung beschlagnahmten N.V. Rederij "Muron" übergeben.


1946-11-20: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart in zake de aanvaring van het motorschip H.A.S.T. 5, op reis van Horsens naar Aalborg, in het noordelijk deel van de Grote Belt nabij Seirö met het ten anker liggende Deense bergingsvaartuig Thor. Na de aanvaring is de H.A.S.T. 5 doorgevaren zonder zich te bekommeren om het aangevaren schip. Kapitein K.P. Kwak had 19 november de eerste wacht gelopen en werd om 0.00 uur van 20 november afgelost door stuurman J. Komdeur. Het schip bevond zich toen in de door boeien aangegeven route. De vaart was 8 mijl, het zicht was goed maar wel met regelmatige motregen. De stuurman verklaart dat reeds geruime tijd geen boei meer had gezien toen hij om 01.30 uur, de H.A.S.T. 5 bevond zich tussen Seirö en Sjaellands-Odde, enige lichten van ten anker liggende schepen vrijwel recht vooruit zag. Om deze vrij te varen gaf hij een weinig s.b. roer. Even later zag hij recht vooruit een roodachtig vuur en de roerganger opdracht dit vuur ruim aan bakboord te houden en ging in de kaart kijken die in het stuurhuis lag. Toen hij na ongeveer vijf minuten weer vooruit keek, zag hij het vuur waarvoor hij had uitgeweken, weer recht vooruit en nu zeer dichtbij. Hij gaf nog order “hard stuurboordsroer” maar een aanvaring met het voor anker liggende Deense bergingsvaartuig Thor kon niet voorkomen worden. De stuurman liet na direct de motor te stoppen en toen de kapitein boven kwam en hoorde dat de aanvaring slechts heel licht was geweest, dacht deze er ook niet aan om te stoppen en na te gaan of er wellicht hulp moest worden verleend. Later bleek dat de Thor met enige andere bergingsschepen ongeveer 1 mijl beoosten de voorgeschreven route lag. De stuurman moet dus sinds 0.30 uur minstens één mijl buiten zijn vaarwater zijn geraakt. Oordeel van de Raad is dat door stuurman J. Komdeur op de hondenwacht van 20 november onvoldoende veilig is gevaren en niet voldoende waakzaamheid heeft betoond. Ook het doorvaren na de aanvaring is zeer laakbaar en dat geldt ook voor de kapitein. De schuld van de aanvaring is geheel te wijten aan stuurman J. Komdeur wonende te Rotterdam en straft hem door hem de bevoegdheid te ontnemen om als kapitein of stuurman te varen voor de tijd van één maand. De Raad heeft geen bevoegdheid om de kapitein K.P. Kwak te straffen voor het verzuim om niet te stoppen, doch acht het nodig om artikel 47 van de Schepenwet toe te passen en de officier van justitie van de arrondissements rechtbank te Rotterdam in kennis te stellen met het gepleegde strafbare feit. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 15 oktober 1947.

1969-11-14: Final Fate: Opgelegd in Kiel en met schade openbaar verkocht aan H. Tiessen en vervolgens aan August Runge, Kiel-Kronshagen voor de sloop.

Ship Masters Data

Images


Description: During WW-II in German service somewhere in Norway
Image type: Photo

Description: 'H.A.S.T. 5'
Image type: Photo

Description: H.A.S.T. 5 1940
Image type: Photo

Description: 'Margitta J.' (ex 'H.A.S.T. 5')
Image type: Photo
Sources