Name ship: HADA II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1957
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5139454
Nat. Official Number: 3256 Z DORD 1957
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & van Vliet, Slikkerveer, Netherlands
Yardnumber: 319
Date Laid Down:
Launch Date: 1957-05-29
Delivery Date: 1957-07-26
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 8
Power: 600
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type 8D7HDN (305x460)
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 499.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 295.00 Net tonnage
Deadweight: 850.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 37000 Cubic Feet
Bale: 35000 Cubic Feet
 
Length 1: 56.63 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 54.16 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 4.09 Meters Depth, moulded
Draught: 3.56 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1969-07-00: Door Scheepswerf en Reparatiebedrijf De Groot & Van Vliet, Slikkerveer met de 'Hermes' (bakboord casco) (1956, R. Kunst) samengebouwd met een tussensectie tot zwaar transport-catamaran 'Gloria Siderum' van Gloria Navigation Line Co., Monrovia, Liberia (C. Holscher, Rotterdam). Brt 1.024, tdw 1.679, rpk 1.200, 10 mijl. De midden sectie begint vanaf het vlak tot aan het hoofddek. Bediening van motoren en roeren vanaf het SB gedeelte van het schip. De motoren van beide schepen werden voor de voortstuwing gebruikt.

1983-00-00: 1983 omgebouwd tot diving maintenance supports voor offshore installations.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1957-07-26 HADA II
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Netherlands
Owner: Johannes Sint, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEMJ
Additional info:

Date/Name Ship 1963-08-00 HADA II
Manager: N.V. Handel & Scheepvaart Maatschappij Pioneer, Amsterdam, Netherlands
Owner: Wed. K.E.M. Sint-Andersson, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PEMJ
Additional info:

Date/Name Ship 1969-06-00 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Gloria Navigation Line Co., Monrovia, Liberia
Shareholder:
Homeport / Flag: Monrovia / Liberia
Callsign: 5LEN
Additional info: Nieuw IMO nr. 7006754

Date/Name Ship 1970-00-00 GLORIA SIDERUM
Manager: C. Holscher's Scheepvaartbedrijf (Holscher Shipping) N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Gloria Navigation Line Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834
Additional info:

Date/Name Ship 1983-00-00 MULTI SERVICE 300
Manager: Atlantic Inc. Offshore Service & Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Owner: Atlantic Inc. Offshore Service & Shipping Co., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834
Additional info:

Date/Name Ship 1989-00-00 MULTI SERVICE 300
Manager: Multi Service Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Owner: Multi Service Shipping Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO4834
Additional info:

Ship Events Data

1961-12-01: Coastal Shipping, december 1961. De 'Hada II' heeft op 1 december acht uur vastgezeten op een bank in de monding van de rivier de Ribble (Engeland). Uiteindelijk slaagde men erin het schip vlot te trekken. Een reddingboot, die in de buurt was gebleven, sleepte het schip, waarvan het roer ernstig was beschadigd, naar een dok te Preston. (LJ)

1963-01-19: De Volkskrant 19-01-1963: Drie Nederlandse schepen in nood. (Van onze correspondent) Rotterdam, 19 jan. Twee Nederlandse schepen zijn vrijdag in moeilijkheden gekomen tijdens stormweer in de Golf van Biskaje. De Nederlandse kustvaarder Parklaan, 500 ton groot en eigen- dom van de rederij N.V.Nannah te Rotterdam, heeft vrijdagavond omstreeks zes uur gemeld, dat het schip in de Golf van Biskaje met 40 graden slagzij ronddreef, 60 mijl ten zuid-westen van het Franse eiland Ouessant. De Nederlandse zeesleepboten Tyne en Friesland voeren uit om assistentie te verlenen. Ken man van de Parklaan was overboord geslagen, maar de bemanning was erin geslaagd om deze opvarende weer op te pikken. De motor van het schip draait nog langzaam. Het 500 ton metende Nederlandse schip Hada 2 dreef vrijdag ongeveer veertig mijl ten noorden van Ouessant met een gebroken roer rond; een der reddingboten bleek onklaar te zijn gemaakt. De Nederlandse sleepboot Utrecht, die in Brest lag, voer uit om hulp te bieden. Later deelde de Utrecht mee het schip nog niet te hebben gevonden. Een Brits en een Fins schip waren ook op weg naar de laatste door Hada 2 opgegeven positie. De thuishaven Hada 2 is Rotterdam; de rederij J. Sint's scheepvaartbedrijf. Een Britse reddingboot is vrijdag uitgevaren om hulp te verlenen aan de Nederlandse kustvaarder Whitsun, die gevaar liep naar de kust van Kent te drijven in een felle zuidooster storm. De kustwacht deelde mee, dat de Whitsun voor de kust van Deal voor anker ging, klaarblijkelijk met machineschade. Toen de wind ging opsteken, sleepte het schip zijn anker mee en dreef het tot nog geen 200 meter uit de kust. De reddingboot van Walmer hield zich gereed. Het was niet bekend hoeveel man zich aan boord van de kustvaarder bevindt.

1982-10-20: Aan de grond gelopen ten zuiden van Valencia nadat het anker was gaan krabben. Het beschadigde schip werd in gestrande toestand verkocht, door de nieuwe eigenaren op 8 november 1982 vlotgebracht, wegens lekken aan de grond gezet. Op 16 november weer vlotgebracht, te Valencia in het droogdok dichtgemaakt en naar Cartagena gebracht alwaar zij op 6 december arriveerde. Hersteld, verdoopt en in 1983 weer in de vaart. Holscher ging overigens in 1982 failliet.

1993-07-01: Final Fate: Te Amsterdam aangekomen en gesloopt op het oude ADM terrein.

Ship Masters Data

Images


Description: Hada II 1957
Image type: Photo

Description: Hada II 1957
Image type: Photo

Description: Hada II 1957
Image type: Photo

Description: Gloria Siderum 1969 ( Hada II 1957 & Hermes 1956)
Image type: Photo

Description: Gloria Siderum 1969 ( Hada II 1957 & Hermes 1956)
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: Multi Service 300 1957 (ex Hada II)
Image type: Photo
Sources