Name ship: HANNAH

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1913
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Tyne Iron Shipbuilding Company Ltd, Newcastle on Tyne, Great Britain
Yardnumber: 186
Date Laid Down:
Launch Date: 1913-00-00
Delivery Date: 1913-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton (Cal.), Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 2000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 25, 42 & 68-45
Speed in knots: 10.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3730.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2311.00 Net tonnage
Deadweight: 6300.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 350.10 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 50.10 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 23.80 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 0
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1913-00-00 HANNAH
Manager: Rahtkens Shipping Company Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Owner: Rahtkens Shipping Company Ltd, Middlesbrough on Tees, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Middlesbrough on Tees / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1933-01-00 HANNAH
Manager: F.W. Uittenbogaart, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Colon (Panama) / Panama R.P.
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1934-00-00 HANNAH
Manager: F.W. Uittenbogaart, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Stoomschip 'Hannah', Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1935-02-26: Op 26.02.1935 liggende te Rotterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 5624 Z ROTT 1935

1938-01-11: Final Fate: De HANNAH vertrok op 1 januari 1938 van Antwerpen met een lading graan en bonen, bestemd voor Valencia. Na te hebben gebunkerd vertrok zij op 9 januari 1938 van Gibraltar naar Valencia, goed verlicht en met alle kenmerken van een Nederlands schip. Op 11 januari 1938 des morgen om 8.30 uur, toen men ter hoogte van Cabo San Antonio voer, zag men een bellenbaan van een torpedo op het schip afkomen, en even daarna werd de HANNAH getroffen aan de achterkant van ruim II. Een hevige ontploffing vond plaats. Ruim II en de dwarsbunker barstten open en het schip helde over naar stuurboord en begon te zinken. De bemanning verliet het schip en bereikte veilig de kustplaats Javea. Des middags keerden de gezagvoerder en enige bemanningsleden terug naar het schip, doch het gelukte niet haar naar de kust te brengen. Om 15.30 uur op 11 januari 1938 zag men de HANNAH eerst met het voorschip, wegzinken in de golven. Het schip was verloren. Alle 32 opvarenden konden zich redden. De ramp vond plaats op 7 mijl ten oosten van Cabo San Antonio. Later bleek, dat de HANNAH was getorpedeerd door de Nationalistisch Spaanse onderzeeboot ‘General Mola’.

Ship Masters Data

Images


Description: Photograph taken 12th July, 1936 - neg.no. 11426
Image type: Photo
Sources