Name ship: ALKMAAR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1919
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion:
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck:
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks:
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1919-00-00
Delivery Date: 1919-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 3500
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 0
Speed in knots: 12.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 6944.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4417.00 Gross tonnage
Deadweight: 11645.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 136.35 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 142.04 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 19.13 Meters ***Unknown***
Depth: 9.20 Meters ***Unknown***
Draught:
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 12
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Ship Events Data

1927-05-17: Op 17.05.1927 liggende te Amsterdam van een nieuw brandmerk voorzien: 544 Z AMST 1927

1940-02-17: Final Fate: Het vrachtschip ss. 'ALKMAAR' (1919) van de KNSM, op weg van Amsterdam naar Buenos Aires, strandt op het eiland Cima (Kaapverdische eilanden) en breekt in stukken. De bemanning kan worden gered door een Portugees oorlogsschip en brengt deze aan boord van het ss. 'Farmsum'.


Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo

Description: De ALKMAAR op de rotsen
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

RN 170240
De gezagvoerder van het Nederlandse stoomschip ALKMAAR, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, metende 6.982 ton, dat op 5 februari van Amsterdam is vertrokken op weg naar La Plata om een lading graan voor de regering te halen, heeft draadloos geseind, dat hij is gestrand op een rots van South Cima Island (Santo-groep, ONO van Madeira, 33.03N 16.16W). De gezagvoerder seint hierbij, dat hulp dringend wordt verzocht. Voor de bemanning blijkt geen gevaar te bestaan. 

RN 190240
De directie van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij heeft van de gezagvoerder van haar stoomschip CRIJNSSEN radio-telegrafisch bericht ontvangen, dat het s.s. ALKMAAR gestrand is nabij het eiland Fogo, hetwelk deel uitmaakt van de Kaap Verdische Eilanden. De gezagvoerder van het stoomschip STUYVESANT van dezelfde rederij, dat omstreeks dinsdagmiddag op de strandingplaats kan aankomen, heeft radio-telegrafisch opdracht gekregen, zich naar het stoomschip ALKMAAR te begeven, teneinde zo nodig te assisteren. Het stoomschip CRIJNSSEN vervolgt haar reis langs de gebruikelijke route. Volgens Lloyd’s te Londen zijn zowel de machine als de schroef nog intact van de ALKMAAR. De ruimen 1, 2 en 4 maken water.
Van andere zijde vernemen wij, dat de ALKMAAR als verloren wordt beschouwd, doch dat de bemanning is gered.

RN 210240
ALKMAAR bemanning op weg naar Nederland.
Het s.s. FARMSUM van de Stoomvaart Mij Oostzee, welk schip op weg is van Zuid Amerika naar Nederland, heeft de gehele bemanning van het s.s. ALKMAAR van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, dat zaterdag bij de Kaap Verdische Eilanden is gestrand, gistermiddag van een rots gehaald, waarheen zij met een boot was overgebracht. De FARMSUM is thans op weg naar het eiland Sint Vincent, waar vandaag het s.s. STUYVESANT de bemanning van de ALKMAAR heeft overgenomen om haar naar Nederland te brengen.

RN 090340
Op 16 februari, ‘s morgens om 4 uur, liep de ALKMAAR van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij bij een van de Kaap Verdische Eilanden op een rots en brak middendoor, zodat er tussen het voor- en achterschip een scheur van een meter ontstond. De bemanning wist zich in veiligheid te brengen door op de rotsen te springen. Nadat de opvarenden daar twee dagen hadden doorgebracht, kwam een Portugees oorlogsschip in de nabijheid, dat hen overnam. Van het oorlogsschip gingen zij over op een zeilboot en vervolgens op de FARMSUM van de Oostzee Mij., die hen naar Sint Vincent bracht, waar zij op de STUYVESANT van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij stapten om naar het vaderland terug te keren. Donderdagavond zijn de schipbreukelingen in IJmuiden aangekomen. Eén van de opvarenden heeft tijdens het onvrijwillig verblijf op de rotsen een foto gemaakt van het bergen van de eigendommen van de bemanning. Op de achtergrond het gestrande schip.