Name ship: HARALD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1904
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: Two masts
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Craig, Taylor & Co. Ltd, Stockton-on-Tees, Great Britain
Yardnumber: 103
Date Laid Down:
Launch Date: 1904-04-20
Delivery Date: 1904-05-31
Technical Data

Engine Manufacturer: North Eastern Marine Engineering Company Ltd, Sunderland, Great Britain
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 870
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 19, 31 & 51-33
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1802.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1149.00 Net tonnage
Deadweight: 2900.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 148000 Cubic Feet
Bale: 138000 Cubic Feet
 
Length 1: 280.00 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 38.30 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 18.30 Feet (British) ***Unknown***
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1904-05-31 HARALD
Manager: Van IJsselsteyn & Fils, London, Great Britain
Owner: Harald Steamship Company Ltd, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: NVLW
Additional info:

Date/Name Ship 1905-00-00 HARALD
Manager: A.C. Lensen, Terneuzen, Netherlands
Owner: N.V. Maatschappij Stoomschip Harald, Terneuzen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terneuzen / Netherlands
Callsign: NVLW
Additional info:

Date/Name Ship 1912-00-00 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Owner: N.V. Maatschappij Stoomschip Harald, Terneuzen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NVLW
Additional info:

Date/Name Ship 1914-02-00 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Owner: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: RCLT
Additional info:

Date/Name Ship 1914-09-08 CE
Manager:
Owner:
Shareholder:
Homeport / Flag:
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1918-10-12 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Owner: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign: RCLT
Additional info:

Date/Name Ship 1920-11-18 HARALD
Manager: James Westoll, London, Great Britain
Owner: The Shipping Controller, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1921-00-00 HARALD
Manager: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Owner: Westfälische Transport A.G., Emden, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Emden / German Federal Republic
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1921-10-16 HARALD
Manager: Seereederei Frigga A.G., Hamburg, Germany
Owner: Seereederei Frigga A.G., Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RCLT
Additional info:

Date/Name Ship 1933-01-06 BALTIA
Manager: Orion' Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Rostock, Germany
Owner: Orion' Schiffahrtsgesellschaft m.b.H., Rostock, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Rostock / Germany
Callsign: DHKM
Additional info:

Date/Name Ship 1939-05-26 HUGO OLDENDORFF
Manager: Egon Oldendorff, Lübeck, Germany
Owner: Egon Oldendorff, Lübeck, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Lübeck / Germany
Callsign: DHKM
Additional info:

Ship Events Data

1914-09-08: In augustus 1914, bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog te Kronstadt liggend, door Rusland in beslag genomen en op 8 september 1914 in dienst gesteld als transportschip ‘CE’ van de keizerlijke Russische Marine.

1918-10-12: Na de vrede tussen Duitsland en de (inmiddels) Sovjet-Unie werd de HARALD aan Duitsland teruggegeven en op 12 oktober 1918 weer in de vaart gebracht.

1920-08-27: Op 27 augustus 1920 als herstelbetaling aan de geallieerden uitgeleverd en op 18 november 1920 aan Groot-Brittannië overgedragen.

1948-03-16: Final Fate: De HUGO OLDENDORFF, door ge geallieerden na de capitulatie van Duitsland in beslag genomen, werd op 16 maart 1946 door hen met een lading gasmunitie in het Skagerak tot zinken gebracht. (De HUGO OLDENDORFF lag bij het einde van de oorlog in mei 1945 beschadigd te Lübeck).

Ship Masters Data

Date from: 1911
Captain: Veldman, Lucas
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description:
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

RN 190711
Londen, 17 juli. Het Nederlandse stoomschip HARALD is van St. Petersburg op de Tyne aangekomen met verlies van de grote mast en een gedeelte van de deklast, hebbende met stormweer te kampen gehad. 

NRC 290811
De Raad voor de Scheepvaart heeft heden een onderzoek ingesteld inzake het gedeeltelijk verliezen van de deklast door het stoomschip HARALD, kapt. Lucas Veldman, rederij A.C. Lensen, beiden te Terneuzen.
Blijkens door de kapitein voor de Raad afgelegde verklaring, had hij te St. Petersburg hout met deklast geladen voor Newcastle. Het laden was geschied door Russisch werkvolk. Aan dek waren gegoten ijzeren potten, waarin de stutten konden worden geplaatst. De deklast was achter 12½ en voor 12 voet hoog. Het schip had een certificaat voor de houtvaart.
De 10e juli werd St. Petersburg verlaten; alles was behoorlijk gestuwd. Spoedig nadat men in de Noordzee was gekomen, stak een krachtige wind op, die toenam tot een hoge, moeilijke zee, waardoor het schip veel water overboord kreeg.
De 16e juli kwam in de namiddag een zware zee opzetten, waardoor het schip slagzij maakte aan stuurboord, een deel van de achter lading sloeg weg. Een van de masten knapte af en bleef schuin hangen; een gedeelte van de reling en van de kajuit ging mee overboord. De machine werd onmiddellijk stopgezet om op te klaren. Met de overhangende mast is de Tyne in gevaren.
Verschillende leden van de Raad betwijfelden of de lading en stuwage wel in orde geweest zijn, nu gebleken is, dat ze niet tegen het ruwe weer hebben gekund. Uit de officiële cijfers blijkt, dat de windkracht 7 en niet, gelijk de kapitein opgeeft, 8 of 9 is geweest.
De Raad zal later uitspraak doen. 

NRC 120911
Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart heeft heden uitspraak gedaan in de zaak van het stoomschip HARALD van de Maatschappij Stoomschip Harald, gezagvoerder L. Feldmann. (opm.: is kapt. Lucas Veldman).
Van dit stoomschip is op de reis van St. Petersburg naar Grimsby op de Noordzee een gedeelte van de deklast overboord gegaan, waardoor de mast is afgebroken, een gedeelte van de reling vernield en verschillende scheepsbenodigdheden verloren zijn gegaan. Het onderzoek heeft ingevolge de tijdens het onderzoek van de Raad gegeven beschikking ook gelopen over de vraag of het ongeval is te wijten aan een daad of nalatigheid van de kapitein. Het vermoeden van de Raad als zouden het ballasten en stuwage te wensen hebben gelaten, is door het onderzoek niet bevestigd. De Raad heeft geen verklaring kunnen vinden van het feit, dat op 15 en 16 juli het schip zware slagzijde te loevert heeft gemaakt en zichzelf weer opgericht heeft. De schuld hiervan kan daarom niet aan de kapitein worden gegeven, hoewel het voor deze aanbevelingswaardig is gebleken zich meerdere kennis omtrent de inrichting van een schip eigen te maken en maatregelen te nemen, waardoor hij in de toekomst beter kan weten hoe in moeilijke omstandigheden te handelen.