Name ship: HARM

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1950
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number: 5142944
Nat. Official Number: 2581 Z GRON 1950
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity: 2 ton each
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. Bodewes, Scheepswerf 'Volharding', Foxhol, Netherlands
Yardnumber: 124
Date Laid Down:
Launch Date: 1950-09-02
Delivery Date: 1950-11-02
Technical Data

Engine Manufacturer: Werkspoor N.V., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 370
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Werkspoor Type (270x500)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 492.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 296.00 Net tonnage
Deadweight: 650.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 34000 Cubic Feet
Bale: 33000 Cubic Feet
 
Length 1: 50.15 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 46.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 8.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.92 Meters Depth, moulded
Draught: 3.17 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1950-11-02 HARM
Manager: G.J. Bodewes, Scheepswerf Bodewes-Gruno en Bodewes Scheepswerf Volharding, Foxhol, Netherlands
Owner: N.V. Rederij Motorschip 'Harm', Foxhol, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Foxhol / Netherlands
Callsign: PENM
Additional info:

Date/Name Ship 1968-12-24 HARM
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf "Gruno", Groningen, Netherlands
Owner: N.V. Rederij Bofo, Sappemeer, Netherlands
Shareholder: G.J. Bodewes, G.J.F. Bodewes, J.T.H. Bodewes-Grol, H.J. Bodewes en R. Hensen, Foxhol
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands
Callsign: PENM
Additional info:

Date/Name Ship 1970-01-08 GEORGIOS
Manager: Kasdaglis Bros., Piraeus, Greece
Owner: Kasdaglis Bros., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SVQM
Additional info: Call sign in 1974: SV3341

Date/Name Ship 1975-00-00 SABATIS
Manager: I. & S. Bastas & others, Piraeus, Greece
Owner: I. & S. Bastas & others, Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3341
Additional info:

Date/Name Ship 1980-00-00 SABATIS
Manager: Coronation Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Owner: Coronation Shipping Company Ltd., Piraeus, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece
Callsign: SV3341
Additional info:

Date/Name Ship 1981-00-00 JUPITER IV
Manager: Zambesi Maritime Corp., Panama, Panama R.P.
Owner: Zambesi Maritime Corp., Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HO3378
Additional info:

Ship Events Data

1950-10-31: Op 31.10.1950 als HARM, zijnde een stalen motorschip, groot 1394.57 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 28.10.1950 no. 8266, liggende te Foxhol, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2581 Z GRON 1950 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op verhoogd achterdek, 3.18 m. uit hekplaat, 1.26 m. uit lengteas en 1.38 m. boven dek.

1950-11-03: NvhN 03-11-195: Proefvaart m.s. HARM. Op de Eems heeft gisteren de proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig „Harm", dat bij de Scheepswerf Volharding van Gebr. Bodewes te Foxhol werd gebouwd voor rekening van de N.V. Rederij Harm te Hoogezand. Tijdens de proefvaart behaalde het schip, dat is uitgerust met een 370 p.k. dieselmotor, een snelheid van 10 mijl.
NvhN 03-11-1950: Ongeval tijdens proefvaart. Schoonmoeder van kapitein viel van trap. Tijdens de gistermiddag op de Eems gehouden proefvaart van het ms HARM, kapitein D. Westerhuis, viel de schoonmoeder van de kapitein, mevr. Koekoek uit Kielwindeweer, van een trap. Het schip voer onmiddellijk naar Delfzijl terug, waar geneeskundige hulp werd ingeroepen. Op advies van de behandelende geneesheer werd mevrouw Koekoek, die vermoedelijk een hersenbloeding had gekregen, naar een ziekenhuis in Groningen vervoerd.

1955-03-23: 23.03.1955 tijdens de reis van Londonderry naar Lissabon met een lading aardappelen op de rotsen van Bally-ferris Point gedreven en aanzienlijke bodem en schroefschade opgelopen.Op eigen kracht vlot gekomen en naar Belfast voor inspectie in een dok drooggezet.

1956-12-00: 03.12.1956 tijdens de reis van Rotterdam naar Ostrand met een lading phosphate op de rede van Brunsbuttel in aanvaring met Duitse kustvaarder “CATRIN” 1956-299 BRT. Na inspectie reis vervolgd.

1958-01-07: 07.01.1958 te Cardiff in aanvaring met Britse “DEERPOOL”1950-5169 BRT.

1958-11-00: 03.11.1958 te Nordhavns Vaerft aangekomen voor reparatie bodemschade van een stranding.

1959-04-25: 25.04.1959 tijdens de reis van Rotterdam naar Stocka in ballast in de sluizen van Brunsbuttelkoog in aanvaring met Finse “NORRO” 1959-499 BRT. Lichte schade opgelopen en reis vervolgd.

1959-08-14: Aan de grond gelopen bij Elaphonisi Lighthouse, Kreta. Op 17.08.1959 vlotgebracht met bodemschade en gerepareerd te Iraklion, Griekenland.

1959-11-01: 01.11.1959 tijdens de reis van Rotterdam naar Malmo Oost van Gjedser in aanraking met een wrak.

1961-03-09: 09.03.1961 na het verlaten van Randers op 18 mijl van Landsort machineschade opgelopen, waarna door een Zweedse ijsbreker cq sleepboot “GRANDGROGG’ 1957-198 BRT naar Stockholm gesleept.

1996-00-00: Verdere levensloop onbekend. Lloyd's 1996 laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Ship Masters Data

Images


Description: 2 nov. 1950: proefvaart 'Harm'.
Image type: Photo

Description: De 'Harm' in 1969 opgelegd bij Scheepswerf Bodewes Volharding te Foxhol.
Image type: Photo

Description: De Griekse 'Sabatis' (ex 'Harm')
Image type: Photo
Sources