Name ship: ALPHA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1936
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5254371
Nat. Official Number: 1748 Z GRON 1936
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Two masts
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. van Diepen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 820
Date Laid Down:
Launch Date: 1936-07-26
Delivery Date: 1936-09-08
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot, Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 4
Power: 250
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie Type (305x450)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 347.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 174.00 Net tonnage
Deadweight: 400.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 23000 Cubic Feet
Bale: 22000 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 41.02 Meters Registered
Beam: 7.34 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.96 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1954-10-00: Gehermotoriseerd met een 4tew 4 cil 250 PK Industrie nr. 3065 Type 4VD7.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1936-09-04 ALPHA
Manager: Freight Express Ltd, London, Great Britain
Owner: Pieter Engel Beck, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCNE
Additional info:

Date/Name Ship 1939-00-00 ALPHA
Manager: Carebeka N.V., Groningen, Netherlands
Owner: Pieter Engel Beck, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCNE
Additional info:

Date/Name Ship 1941-05-14 LEUVEHAVEN
Manager: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Europeesche Kustvaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFON
Additional info:

Date/Name Ship 1942-04-01 LAT 29
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info: Inzet bij 6e Handelsschutz Flottille Borkum

Date/Name Ship 1942-07-00 LAT 41
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Owner: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1946-04-17 LEUVEHAVEN
Manager: N.V. Gebroeders van Uden's Scheepvaart- en Agentuur Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Europeesche Kustvaart, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PFON
Additional info:

Date/Name Ship 1955-01-13 REALITY
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Gebr. Sander & Arnoldus van der Luit, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGYT
Additional info:

Date/Name Ship 1963-02-08 NOLLOTH
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Arnoldus van der Luit Jr., Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PGHR
Additional info: In charter Zuid-Afrika

Ship Events Data

1936-09-05: Op 05-09-1936 als ALPHA, zijnde een motorvrachtschip, metende 983.04 m3, liggende te Groningen, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Pieter Engel Beck, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1748 Z GRON 1936 op het achterschip aan B.B. zijde in achterkant kombuis.

1936-09-09: NvhN 09-09-1936: Scheepsbouw. Heden vond op de Eems de in alle opzichten uitstekend geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip ALPHA. Dit schip is gebouwd onder klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-Inspectie op de werf van de Gebr. van Diepen te Waterhuizen voor rekening van kapt. P. Beck te Groningen. Het schip is van het raised-quarter deck type met kruiserhek en het is van een gedeeltelijke dubbele bodem voorzien, zoodat het een groote ballast capaciteit heeft, hetgeen de zeewaardigheid zeer ten goede komt. Het heeft twee stalen masten met twee stalen laadboomen, terwijl het stuurhuis midden op het schip geplaatst is. Op het bakdek is de voorste laadlier geplaatst. Deze lier wordt gedreven door een 14 P.K. motor, die tevens bij het hijschen der ankers gebruikt kan worden. De achterste laadlier is bij de achtermast opgesteld; deze lier wordt eveneens gedreven door een 14 P.K. motor. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een 4-tact Industrie Diesel motor geplaatst. Deze motor is in vier cylinder uitvoering met een vermogen van 250 P.K. bij 300 omwentelingen per, minuut. De motor werd ingebouwd door de Gebr. van der Helm te Groningen, vertegenwoordigers der Industrie motorenfabriek te Alphen aan de Rijn. Behalve deze hoofdmotor bevind zich verder nog een 14 P.K. hulpmotor in de motorkamer voor het aandrijven van de pompen, de luchtcompressor en de dynamo. De geheele verlichting geschiedt electrisch. De electrische installatie werd ingebouwd door de fa. Herman G. Eekels te Hoogezand. Het schip is van een stroomlijn-ballansroer voorzien, waarmede het op de proefvaart uitstekend bleek te besturen, terwijl tevens met het schip uitmuntend goed kon worden gemanoeuvreerd. Het behaalde een snelheid van 10 mijl. Na de proefvaart werd het schip, dat er keurig uit ziet en dat een zeer solide indruk geeft, zeer ten genoegen door de kapitein-eigenaar overgenomen. Het schip meet bruto 347 Reg. ton en netto 174 Reg. ton, terwijl het D.W. ca. 400 ton bedraagt. De afmetingen zijn: lengte tusschen de loodlijnen 41 M., breedte 7.35 M. en holte 3 M. Na de proefvaart is het schip naar Groningen vertrokken om aldaar te laden.

1936-12-05: NvhN 05-12-1936: Delfzijl, 4 Dec. Het motorschip “Alpha”, kapt. Beck, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is met een lading aardappelen op weg van Hobro naar Londen. Het wacht alhier op beter weer om daarna de reis voort te zetten.

1937-01-21: NvhN 21-01-1937: Delfzijl, 20 Jan. Het motorschip “Alpha”, kapt. Beck, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met anthraciet van Swansea met bestemming Bremen.
NvhN 22-01-1937: Delfzijl, 22 Jan. Het motorschip “Alpha”, kapt. Beck, dat alhier als bijlegger binnenliep, op weg van Swansea naar Bremen met een lading anthraciet, vervolgde heden weer de reis.

1937-05-31: NvhN 01-06-1937: Delfzijl, 31 Mei. De motorschepen Velocitas, kapt. Kunst, en Alpha, kapt. Beck, die alhier als bijlegger binnenliepen, resp. op weg van Norrkjöbing naar Exeter, beladen met hout en op weg van Kragerö naar Par, beladen met steen, zetten heden hun reis weer voort.

1937-07-22: NvhN 22-07-1937: Delfzijl, 21 Juli. Het motorschip “Alpha”, kapt. Beck, dat alhier als bijlegger binnenliep, zette heden de reis weer voort. Het schip is beladen met gez. Hout van Norrkjobing met bestemming Douglas.

1938-03-26: NvhN 28-03-1938: Delfzijl, 26 Maart. Het motorschip “Alpha”, kapt. Beck, liep hier heden met lichte motorschade binnen. Het schip is beladen met klei van Für met bestemming Colchester en het zal de schade alhier herstellen.

1940-05-00: In mei 1940 opgelegd in de Coenhaven te Amsterdam. Daarna naar scheepswerf van Goor & Spiekman, Zwartsluis gesleept.

1941-11-27: Te Rotterdam door de Duitsers in beslag genomen voor de rederij Noord-Europeesche Houtvaart, Amsterdam met de bedoeling om pit props vanuit Lulea naar de kolenmijnen in het Ruhrgebied te vervoeren. Echter naar Hamburg gevaren voor verbouwing tot Leichte Artillerie Träger. Op 7 nov. 1944 verlaten bij Wangeroog aangetroffen met een gebroken schroefas. Door een Duits korvet naar Wilhelmshafen gesleept en daar opgelegd. In april 1945 zwaar beschadigd tijdens gevechten in de omgeving van Wilhelmshafen. Op 22 febr. 1946 door de sleepboot 'Hector' van Wijsmuller van Delfzijl gesleept naar Rotterdam. Ze was bij Scheepswerf Delfzijl (Gebr. Sander) hersteld.

1946-03-22: Eemsbode 22.03.1946: Zondagmorgen arriveerde hier de Nederlandsche zeesleepboot “Blankenburg”van L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst te Rotterdam om het m.s. LEUVEHAVEN het welk hier indertijd van Bremerhaven arriveerde naar Rotterdam te slepen.

1946-04-17: 17.04.1946 weer in de vaart als LEUVEHAVEN- PFON.

Extra informatie van Theo Dorgeist: - 05.1940: Im Coenhaven, Amsterdam aufgelegt. 14.05.1940: Dort von den Deutschen Truppen vorgefunden. 19.09.1940: Durch die Hafenüberwachungsstelle Amsterdam dort zur Prise erklärt. 02.04.1941: Durch die Reederei wir die Sonderregelung zur freien Fahrt des Schiffes unter niederländische Flagge im Deutschen Machtbereich unterzeichnet. 05.1941 ?: Für kleine Umbauten an die Scheepswerf Van Goor & Spiekman, Zwartsluis verlegt. 16.05.1941 Lt. deutschen Prisenhof Unterlagen in LEUVEHAVEN [PCON] umbenannt und der N.V. Europeesche Kustvaart (N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur Mij., managers), Rotterdam verkauft. 24.06.1941: Eintragung im Seeschiffsregister Rotterdam. 07-07.1941: Erste und einzigste Reise von Delfzijl nach Dänemark. - 24.07.1941: Erfasst von der KMD Rotterdam zum Einsatz als Artillerieträger. 25.07.1941: Zusammen mit Audacia, Europa, Prinses Beatrix, Beta und Paraat zum Umbau als Artillerieträger in Rotterdam übernommen. Umbau bei ? 01.04.1942: Indienststellung als LAT 29. 00.07.1942?: An die 6. Hafenschutzflottille. Später DB 41 / LAT 29 oder DW 41/LAT 29. 14.02.1942: Als DW 41/LAT 29 in der Nordsee auf eine britische Luftmine gelaufen. 1942/1943: Nach Reparatur als LAT 41 neu i.D. gestellt. 10.05.1945: Als Kümo LEUVEHAVEN ex ALPHA 347 BRT in Bremerhaven gemeldet. 00.10.1945: Zurück an die Niederlande ? 00.00.1946: Reparatur der Kriegsschäden bei der Bauwerft Scheepswerven Gebr. van Diepen N.V., Waterhuizen. 17.04.1946: Durch die N.V. Europeesche Kustvaart (N.V. Gebr. van Uden's Scheepvaart & Agentuur Mij., managers), Rotterdam wieder als LEUVEHAVEN in Fahrt genommen.


1954-02-21: Tijdens de reis van Rotterdam naar Kopenhagen op de Nieuwe Waterweg bij Poortershaven na een aanvaring met het Japans m.s. 'Kamogawa Maru' (1952, 7202 Brt) en gezonken. 2 bemanningsleden kwamen om. Op 26 febr. 1954 door W.A. van der Tak gelicht en naar Nienhuis & van der Berg gebracht voor onderzoek. Op 26 maart 1954 gesleept te Delfzijl aangekomen en hersteld bij Scheepswerf Sander. Doorverkocht.

1954-12-21: NvhN 21-12-1954: LEUVEHAVEN werd REALITY. Het motorschip Leuvehaven, dat onlangs door de heer A. v. d. Luit te Delfzijl werd gekocht van de N.V. Scheepswerf Gebr. Sander te Delfzijl is door de nieuwe eigenaar herdoopt in Reality met als thuishaven Delfzijl. Dit schip meet ca. 400 ton deadweight en behoort tot het raised quarterdek type, terwijl in de machinekamer een 240 p.k. motor staat opgesteld. Enige tijd geleden werd het vaartuig op de Nieuwe Waterweg aangevaren door een Japans vrachtschip waarbij het zonk. Het behoorde toen nog toe aan de rederij Europese Kustvaart te Rotterdam. Het wrak werd door de N.V. Scheepsbouw en Reparatiebedrijf Gebr. Sander te Delfzijl van deze firma gekocht en geheel herbouwd en vernieuwd.

1955-01-13: Op 13.01.1955 als REALITY (ex Leuvehaven), zijnde een motorschip, groot 983.04 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te 's Gravenhage no. 5083 d.d. 20-08-1936, liggende te Delfzijl, door J.D.J. Postma, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen, opnieuw van hetzelfde brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1748 Z GRON 1936 op het achterschip aan B.B. zijde in het dekhuis op het verhoogd achterdek, 4.68 m. uit hekplaat, 0.97 m. uit lengteas en 1.40 m. uit dek. (Opm.: Bij onderzoek zijn geen merken van de teboekstellig ten hypotheekkantore of sporen daarvan aangetroffen.)

1963-01-11: NvhN 11-01-1963: Scheepskok wilde flat kopen. Lange reeks diefstallen aan boord van Delfzijlster coaster opgehelderd. De rijkspolitie te water in Amsterdam heeft de 25-jarige scheepskok A. M. uit de hoofdstad aangehouden, verdacht van een lange reeks diefstallen, sinds 1958 gepleegd aan boord van de kustvaarder “Reality” uit Delfzijl. In het huis van de kok in Amsterdam trof de politie een opslagplaats van goederen ter waarde van vele duizenden guldens aan. Inmiddels is komen vast te staan, dat alle goederen afkomstig zijn uit de lading van het schip of van de bemanningsleden. Kok had sleuteltje van geldkist.Tot nu toe heeft de kok, die binnenkort voor de Officier van Justitie zal worden geleid, alleen de diefstal van het scheerapparaat van kapitein Toxopeus willen bekennen. In de loop der jaren is voor duizend gulden aan geld verdwenen uit het geldkistje van de kapitein en van enige bemanningleden. M. bleek in het bezit van een sleuteltje van de geldkist. In het huis van de kok is een grote hoeveelheid textiel, schoeisel, een schrijfmachine, proviand, gereedschappen en de hele scheepsbibliotheek beslag genomen. Sinds 1958 werden aan boord van de “Reality“ steeds diefstallen uit de lading of uit de bezittingen van de bemanning geconstateerd. Geruime tijd dacht men, dat de werkkrachten in buitenlandse havens de schuldigen waren. Volgens de politie had de kok het plan om als vrijgezel een flat van 22.000 gulden te kopen. Hiervoor zou hij de opbrengst van zijn diefstallen hebben bestemd.

1965-04-30: Final Fate: Tijdens de reis van Kaapstad naar Mossel Bay en Port Elisabeth met een volle lading stukgoed, tussen Olifant's Point en Blaauwberg Point, 10 mijl van Cape Point bij Slangkop op een onbekend onderwater voorwerp lek gestoten, aan de grond gezet en gebroken in pos. 34.17.Z - 18.23.O . De bemanning werd met een helicopter gered. Het wrak werd ter plekke gesloopt.
Algemeen Handelsblad 01-05-1965: (Zaterdag) Schip uit Delfzijl bij Kaapstad aan de grond. Bemanning via lijnen gered. De 347 ton metende Nederlandse vrachtvaarder “Nolloth” uit Delfzijl is vanochtend op ongeveer 4.8 km afstand van Slangkop (Zuid-Afrika) door de bemanning verlaten. Het schip , was lek gestoten en had ongeveer drie en een halve meter water in de machinekamer gekregen. Slangkop ligt op 16 km afstand van Kaapstad. De “Nolloth”, die in charter voer voor een kustrederij te Durban, zond gisteren haar eerste noodsein uit. Daarop koerste het Noorse schip “Thorshope” (5.756 ton) naar de “Nolloth” en bleef verscheidene uren in de nabijheid. De “Nolloth” waarschuwde echter geen reddingsboten uit te zetten wegens de enorme stortzeeën. In een reeks noodsignalen gedurende de gehele nacht gaf het Delfzijlse schip kennis van de vruchteloze strijd van de bemanning tegen het over de dekken stormende water. In de laatste berichten werd gemeld, dat het schip stevig aan de grond zat op een zandbank. Een reddingsploeg te land heeft de bemanning met behulp van naar het schip geschoten reddingslijnen aan land gehaald. Later is gemeld, dat alle negen leden van de bemanning zijn gered door een helikopter van de marine en veilig aan land zijn gezet in de nabijheid van de plaats, waar de “Nolloth” is gestrand.
NvhN 28-02-1966: Vergaan bij Kaap Goede Hoop. Schuld kapitein Nolloth is niet gebleken. De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam is van oordeel dat van schuld van de kapitein-eigenaar van het m.s. Nolloth (347 brt.), A. van der L. uit Delfzijl aan het vergaan van zijn schip niet is gebleken. De Nolloth stootte op 30 april 1965 op een onbekend voorwerp nabij Kaap de Goede Hoop, liep daarna op het strand en moest als verloren worden beschouwd. Vaststaat wel, aldus de Raad dat er slordig genavigeerd is, maar dat dit in oorzakelijk verband staat met het stoten en lek raken van de Nolloth is niet zeker. Wat het schip nu precies geraakt heeft kan niet worden vastgesteld.



Ship Masters Data

Images


Description: DE proefvaart en oplevering van de 'Alpha' op 8 sept. 1936
Image type: Photo

Description: Alpha 1936
Image type: Photo

Description: Leuvehaven 1936
Image type: Photo

Description: Leuvehaven 1936
Image type: Photo

Description: Leuvehaven 1936 - foto schade na aanvaring op de Nieuwe Waterweg 21-02-1954.
Image type: Photo

Description: Leuvehaven 1936
Image type: Photo

Description: Reality 1936 ex Leuvehaven ex Alpha
Image type: Photo

Description: 'Reality' (ex 'Alpha')
Image type: Photo

Description: Nolloth 1936 ex Reality ex Leuvehaven ex Alpha after stranding 30.04.1965
Image type: Photo

Description: Nolloth 1936 ex Reality ex Leuvehaven ex Alpha after stranding 30.04.1965
Image type: Photo
Sources