Name ship: ALPHARD

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1916
Classification Register:
IMO number:
Nat. Official Number: 9358 ROTT 1916
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 52
Date Laid Down:
Launch Date: 1915-12-18
Delivery Date: 1916-01-20
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (25 , 41 & 67 - 45)
Speed in knots: 9.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 3551.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 2170.00 Net tonnage
Deadweight: 6350.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 362000 Cubic Feet
Bale: 333000 Cubic Feet
 
Length 1: 361.40 Feet (British) Registered
Beam: 49.90 Feet (British) Registered
Depth: 22.10 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

1927-05-24: Liggende te Schiedam van een nieuw brandmerk voorzien: 206 Z ROTT 1926

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1916-01-20 ALPHARD
Manager: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart-Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NCTM
Additional info:

Ship Events Data

1936-05-07: Final Fate: De ALPHARD vertrok op 7 mei 1936 van Rotterdam in ballast naar Melilla/Bizerta om daar lading in te nemen. Het weer was af en toe mistig en met wisselende vaart passeerde men om 16.35 uur die dag het lichtschip Noord Hinder op ongeveer 3 ˝ mijl afstand. Vandaar werd richting lichtschip Sandettie gestuurd. Om 20.40 uur van 7 mei 1936 werd de mist weer dikker. Om 20.46 uur hoorde men een mistsein recht vooruit. De machine werd gestopt en kort daarna werd achteruit geslagen, doch om 20.49 uur werd de ALPHARD aangevaren door het grote Duitse stoomschip New York van de H.A.P.A.G., die haar aan bakboord trof, eerst ter hoogte van de achterkant van de voorkuil, vervolgens bij luik II, daarna bij de machinekamer en ten slotte bleef de New York in de campagne van de ALPHARD steken. Bakboordzijde van de ALPHARD was geheel vernield, het schip kreeg slagzij over bakboord en maakte snel water. Terstond verlieten alle 26 opvarenden de ALPHARD en kwamen veilig aan boord van de New York. De ALPHARD was vrijwel onmiddellijk na de aanvaring gezonken. De ramp vond plaats ten oosten van de Sandettie-Bank nabij het lichtschip Sandettie, in positie 51°14’NB en 02°44’OL. De ramp was te wijten aan de dichte mist.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources


Year: 0000-00-00
Source: Book
Description: Behouden Vaart 1905 - 1955 Een halve eeuw Scheepvaart. Gedenkboek Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij. N.V. - Jaar 1955.
Op de uitkijk, aan het roer. NIGOCO 75 Jaar. - Jaar 1980 - Donia Pers Producties, Rotterdam.
Van Nievelt, Goudriaan & Co. 1905 - 1980. ISBN 90 228 1850 0 - Jaar 1981 - Unieboek B.V., Bussum.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij (NIGOCO) - ISBN 90 6013 029 4 - Jaar 1995 - De Alk B.V., Alkmaar, Holland.
De vlag gestreken. De laatste jaren van de rederij Van Nievelt, Goudriaan & Co. door George Reuchlin. - Jaar 2000.
General information regarding this ship

RN 211215
Aangaande het Zaterdagmiddag (opm.: 18 dec.) circa 2 uur door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij met goed gevolg te water gelaten schroefstoomschip ALPHARD in aanbouw voor Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij., kan nog worden meegedeeld dat dit het 5e schip is dat door bovengenoemde bouwmeester voor de genoemde rederij in de loop van dit jaar werd te water gelaten. De hoofdafmetingen van dit schip zijn 359’ x 50‘ x 24’ 6”, het laadvermogen bedraagt 6.200 ton, terwijl de eveneens door de Droogdok Mij. te leveren machines aan het schip een snelheid van 10 knoop geven zullen. Schip en machines worden in de hoogste klasse van Bureau Veritas geplaatst en volgens de Schepenwet gebouwd. De gebruikelijke ceremonies werden verricht door mevrouw Van Nievelt.