Name ship: ALTAIR

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1966
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO number: 6609999
Nat. Official Number: 13733 Z ROTT 1973
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Shelterdeck open/closed
Masts:
Rig:
Lift Capacity: 2 deck cranes each with 5,0 tons SWL.
Material Hull: Steel
Decks: 2
Construction Data

Shipbuilder: Wärtsilä A/B Turku, Shipyard Åbo, Abö, Finland
Yardnumber: 1136
Date Laid Down:
Launch Date: 1966-03-17
Delivery Date: 1966-07-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Wärtsilä Diesel Oy, Turku, Finland
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 2400
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Sulzer-Wärtsilä nr. 1381/1386 Type 6TD56 (560x1000) 155 rpm.
Speed in knots: 14.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1599.00 GRT (open)
Gross Tonnage 2: 2777.00 GRT (closed)
Net Tonnage: 780.00 NRT (open)
Net Tonnage 2: 1437.00 NRT (closed)
Deadweight: 2585.00 Gross tonnage
Deadweight 2: 3639.00 tons deadweight closed (1016 kg)
Grain: 189129 Feet (Amsterdam)
Bale: 173482 Feet (Amsterdam)
 
Length 1: 91.55 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 82.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 13.97 Meters Depth to Main Deck
Depth: 7.90 Meters Depth, moulded
Draught: 5.401 Meters Draught, summer
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 4
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1966-00-00 ALTAIR
Manager: Argo Reederei Richard Adler & Söhne, Bremen, German Federal Republic
Owner: Argo Reederei Richard Adler & Söhne, Bremen, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / German Federal Republic
Callsign: DEIC
Additional info:

Date/Name Ship 1973-02-07 ALTAIR
Manager: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Zeerederij Nefkens (Ir. Harry Nicolaas Maria Nefkens) (16.2.1976 B.V.), Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCOA
Additional info: In charter bij Rotterdam-Ipswich Lijn B.V.

Date/Name Ship 1982-04-15 ALTAIR
Manager: J.B. Hoekstra Scheepvaart N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Rotterdam Intercontinental Line B.V., Rotterdam, Netherlands
Shareholder: Argo Reederei Richard Adler & Co., Bremen
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PCOA
Additional info:

Date/Name Ship 1982-04-22 ALTAIR
Manager: Pharos Enterprises S.A. de Panama, Panama, Panama R.P.
Owner: Pharos Enterprises S.A. de Panama, Panama, Panama R.P.
Shareholder:
Homeport / Flag: Panama / Panama R.P.
Callsign: HPKA
Additional info:

Date/Name Ship 1985-08-00 ROSAISABELLA
Manager: Naviera Transpapel C.A., Las Piedras, Venezuela
Owner: Naviera Transpapel C.A., Las Piedras, Venezuela
Shareholder:
Homeport / Flag: Las Piedras / Venezuela
Callsign: YYDB
Additional info:

Ship Events Data

1973-02-09: Op 09-02-1973 als "Altair", zijnde een stalen motorvrachtschip, metende 4529.70 m3 bruto inhoud volgens zeemeetbrief afgegeven te Helsingfors (Fin.) no 1323 d.d. 13-06-1966, liggende te Rotterdam, door A.H. Westerduin, ambtenaar van de Scheepsmetingsdienst te Rotterdam, van brandmerk 13733 Z ROTT 1973 voorzien door het inbeitelen op het achterschip aan B.B. zijde in achterwand dekhuis op het verhoogd achterdek 4.95 m. uit hekplaat, 0.25 m. uit de lengteas en 1.50 m. uit dek.

1975-12-17: Het Vrije Volk 17-12-1975: Schip aan grond. Helsinki. Het Nederlandse vrachtschip “Altair”(3600 ton) is gisteren voor de Finse westkust aan de grond gelopen. Twee Finse slepers zijn ter plaatse. De twintig opvarenden van de Altair lopen geen gevaar.
NvhN 22-12-1975: Altair is weer vlot.Het Nederlandse vrachtschip Altair van 3600 ton is zaterdag de haven van de Finse plaats Mantyluoto binnengesleept. Vorige week dinsdag liep het schip voor de Finse kust aan de grond. De Altair heeft vrij veel schade opgelopen.
De waarheid 22-12-1975: Nederlands schip weer vlot. Het Nederlandse vrachtschip 'Altair' van 3600 ton is zaterdag de haven van de Finse plaats Mantyluoto binnengesleept. Vorige week dinsdag liep het schip voor de Finse kunst aan de grond. De Altair heeft vrij veel schade opgelopen en het ziet er naar uit, dat het vaartuig moet worden gerepareerd voordat het de reis kan voortzetten.

1978-07-26: De Telegraaf 26-07-1978: De Rotterdam Intercontinental Line B.V. roept sollicitanten op voor de volgende functies: Voor het m.s "ALTAIR", ca. 3000 BRT IGHV) onder Ned. vlag varend in de Oostzee tussen Noordduitse havens en Finland: 2e stuurman GHV, dipl. S-2 of S -3 en B v.D. 2e W.T.K. dipl. MA. Sollicitaties aan de agenten J.B. Hoekstra Scheepvaart B.V., Scheepmakersstraat 15-17, Rotterdam, telef. 010-144333 tst. 198

1995-04-25: Final Fate: Op 22-03-1995, tijdens de reis van Mamonea naar Rio Haina schade opgelopen. 25-04-1995 aangekomen te Cartagena-Colombia om aldaar gesloopt te worden. Op 20-06-1995 aanvang sloopwerkzaamheden door Sociedad Industrial de Products S.A. (Sipsa) te Cartagena, Colombia.

Ship Masters Data

Images


Description: Altair 1966
Image type: Photo

Description: Altair 1966
Image type: Photo

Description: Altair 1966
Image type: Photo

Description: m.s. "ROSAISABELLA" at the Synchrolift of DIANCA in Puerto Cabello, Venezuela - May 1991
Made By: © Esman, M.T.J.A. (Marius)
Image type: Photo
Sources