Name ship: ALWI

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: British Corporation Register of Shipping and Aircraft (BC)
IMO number: 5329994
Nat. Official Number: 1929 Z GRON 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: N.V. Scheepswerf 'Waterhuizen' J. Pattje, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 177
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-06-13
Delivery Date: 1939-08-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Klöckner-Humboldt-Deutz A.G., Cologne (Köln), Germany
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 195
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Deutz Type (240 x 360)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 279.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.00 Net tonnage
Deadweight: 340.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 42.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 39.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.44 Meters Depth, moulded
Draught: 2.68 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1952-00-00: Nieuwe hoofdmotor: 2tew 5 cil 300 PK Frederikshavn Type (230x400)

1957-00-00: Verlengd met 8,60 meter: Brt 346 Nrt 182 Dwat 494. Loa 46,41 B 7,04 H 3,41 Dg 3,00.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-08-05 ALWI
Manager: Albert Gerben Hedman Vrijburg, Kampen, Netherlands
Owner: Albert Gerben Hedman Vrijburg, Kampen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands
Callsign: PCOF
Additional info:

Date/Name Ship 1939-10-02 SIGURD
Manager: J. Haag, Gavle (Gefle), Sweden
Owner: Rederi A/B Staffan, Gavle (Gefle), Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Gavle (Gefle) / Sweden
Callsign: SGME
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 SIGBRIT
Manager: Svend E. Hansen, Svendborg, Denmark
Owner: Svend E. Hansen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OURD
Additional info:

Date/Name Ship 1949-00-00 SIRI II
Manager: Svend E. Hansen en E.W. v.d. Hude & Son, Svendborg, Denmark
Owner: Svend E. Hansen en E.W. v.d. Hude & Son, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OURD
Additional info:

Date/Name Ship 1974-00-00 SIRI II
Manager: Fru Iris M.R. Hansen, Svendborg, Denmark
Owner: Fru Iris M.R. Hansen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: OURD
Additional info:

Date/Name Ship 1976-00-00 SIRI MARIA
Manager: Flemming Petersen Partrederi, Aarøsund, Denmark
Owner: Flemming Petersen Partrederi, Aarøsund, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Aarøsund / Denmark
Callsign: OURD
Additional info:

Ship Events Data

1939-06-14: NvhN 14-06-1939: Waterhuizen. Van de N.V. scheepswerf "Waterhuizen," alhier, van den heer J. Pattje " is met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig „ALWI, onder klasse British Corporation en Scheepvaartinspectie, in aanbouw voor binnenlandsche rekening. Het schip dat 340 ton d.w. meet, zal van een 200 P.K. Deutz Dieselmotor worden voorzien. De kiel werd gelegd voor eenzelfde schip, eveneens voor binnenlandsche rekening.

1939-08-07: Op 07-08-1939 als ALWI, zijnde een motorvrachtschip, groot 791.01 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 18-07-1939 no. 6034, liggende te Waterhuizen, door J. Matthijssen, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1929 Z GRON 1939 op het achterschip aan B.B. zijde in achterschot kombuis.

1939-08-09: NvhN 09-08-1939: Delfzijl. Op de Eems vond de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe m.s. ALWI, gebouwd op de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje te Waterhuizen bij Groningen, voor rekening van kapt. A. G. H. Vrijburg te Kampen onder klasse British Corporation en Scheepvaart Inspectie, groote kustvaart. Het schip is van het gladdek type en is gebouwd met een dubbelen bodem, met een waterballast van 100 ton. Het heeft de stalen mast midscheeps waaraan twee stalen laadboomen voor lasten van twee ton. Voor de bediening hiervan zijn twee motorlieren geplaatst deze lieren zijn geleverd door den heer Ridderinkhof te Hasselt, deze motorlieren worden aangedreven door een 8 p.k. Deutz Diesel-motor. Het hijschgerei is geleverd met een certificaat van de Inspectie van Havenarbeid. Op het bakdek is een Ridderinkhof motorankerlier geplaatst, die wordt aangedreven door een 8 p.k. Deutz Dieselmotor. De afmetingen van het schip zijn als volgt: grootste lengte 40.90 meter, grootste breedte 7 Meter en grootste holte 2.90 Meter. Het heeft een D.W. van ca. 340 ton en het heeft een bruto inhoud van 279.23 Reg. ton en een netto inhoud van 131.11 reg. ton. In de motorkamer is voor de voortstuwing een direct omkeerbare 6 cylinder Deutz Dieselmotor geplaatst met een vermogen van 195 p.k. Als hulpmotor is hier verder een Deutz Dieselmotor van 8 p.k. geplaatst voor het aandrijven van de hulpwerktuigen en de dynamo. Het schip is geheel electrisch verlicht wat geleverd is door den heer Eekels te Hoogezand, verder is het schip geheel centraal verwarmd. Het is voorzien van een radio-peilapparaat en van een ballansroer waarmede het op de proefvaart gemakkelijk bestuurbaar bleek te zijn. Het is keurig betimmerd en het is geheel naar de eisenen des tijds ingericht, het behaalde op de proefvaart in ballasttoestand een snelheid van 9.7 mijl, zoodat het na de proefvaart met volle tevredenheid door den kapitein werd overgenomen. Het schip zal hier voor het eerst ijzeraarde laden met bestemming voor Engeland.

1939-10-13: Eemsbode 13.10.1939:
Het motorschip 'ALWI', kapitein-eigenaar de heer Vrijburg van Kampen, is naar Zweden verkocht. Dit is thans het derde schip van de Groninger vloot dat naar Zweden werd verkocht. De 'Alwi' was circa 325 ton d.w. en werd dit jaar gebouwd bij de Scheepswerf Pattje te Waterhuizen onder klasse Br. Corperation. Het schip is van 195 P.K. Deutz dieselmotor voorzien. De 'Alwi' werd inmiddels reeds in Solvesborg afgeleverd.

1939-10-13: MvhN 13-10-1939: Groninger motorschepen naar Zweden verkocht. Van de vier in Karlsham liggende Nederlandsche motorschepen, zijn behalve de Dollard, thans ook de ALWI, Abro en Geziena Henderika verkocht aan de reederij Svea te Stockholm. Voor de verkoop van Nederlandsche schepen naar het buitenland, moet aan de Regeering goedkeuring worden gevraagd, welke reeds voor de ALWI, Geziena Henderika en Dollard is verkregen.

1952-07-00: Classed BC until 7/52, then BV.

1954-10-25: 25-10-1954 m.s. SIRI II af Svendborg, 282 B. R. T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Svendborg til Aabenraa i ballast. Kollideret d. 25/10 54 i Aabenraa havn. Søforklaring og søforhør i Aabenraa d. 26/10 54. Kl. 1235, da S. II under en let SV.-lig brise skulle gå til kaj i Aabenraa sydhavn Ø. for
m.s. „RES. NOVA“ af Zwartsluis, svigtede omstyringen, da skruen under manøvre kobledes til, og motoren sattes på langsomt frem. Umiddelbart efter tørnede S. II med stævnen mod R. N.s stb.s bov og svingede ud i havnen. Stb.s anker blev stukket i bund, og det forsøgtes at få skruen til at gå bak, men da dette ikke lykkedes, stilledes skruen på stop. Lidt senere, da S. II.s fart var standset, og skibet havde passeret R. N., begyndte skruen pludselig at gå bak, og kort efter tørnede S. II.s agterstævn mod R. N. midtskibs. Ved kollisionen fik S. II buler for og agter. Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, at omstyringsmekanismen svigtede.

1959-11-27: 27-11-1959 m.s. SIRI II af Svendborg, 346 B. R. T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Halmstad til Ventspils. Kollideret d. 27. nov. i Københavns havn.
Søforklaring og søforhør i Nykøbing F. d. 5. dec. Kl. ca. 1810, da S. II under en jævn SØ.-lig brise passerede det nordre molehoved ved Indsejlingen til Københavns havn tæt om stb. og styrede ret på det faste grønne fyr på redmolen, sås ca. 2 streger om stb. et rødt lys og lodret derover et hvidt lys fra et skib, som senere viste sig at være „CROSSFJORD“ af Skärhamn. Roret lagdes hårdt bb. over samtidig med, at 2 korte toner afgaves med fløjten. Noget senere hørtes fra C. 3 korte toner, hvorefter motoren i S. II kastedes fuld kraft bak samtidig med, at 3 korte toner afgaves med fløjten.
Kort efter tørnede C. med stævnen mod S. II.s stb. bov, hvorved der opstod en del ovenbords skade. Anm. Søforklaring fra C. foreligger ikke.
1962-03-mrt m.s. SIRI II af Svendborg, 346 B. R. T. Bygget 1939 af stål. På rejse fra Rønne til Lemvig med stenmel. Grundstødt d. 3. marts i Limfjorden. Søforklaring i Lemvig d. 7. marts. Kl. 1745, da S. II under en let SV.-lig brise passerede den røde 1-kost på Middelgrund, sattes
kursen mod den første hvide 1-kost på Marbjerg Tunge, samtidig med at farten mindskedes. Kort efter tog skibet grunden på Middelgrund og blev stående. D. 5. marts kom S. II flot ved fremmed hjælp, tilsyneladende uden at have taget skade. Anm. Ministeriet må antage, at grundstødningen skyldes, dels at føreren blev blændet af stærkt sollys, dels at farvandsafmærkningen på grund af is ikke var på plads.

1981-04-27: Final Fate: Onderweg van Denemarken naar Hull met een lading soda, ten gevolge van een zware storm lek gesprongen en gezonken ten oosten van Spurn Head in pos. 53.33.21.N. - 00.55.06.O. (Op een mijl van het West Solegasveld.)

1982-00-00: Wrak door de Marine opgeblazen.

Ship Masters Data

Images


Description: Alwi 1939
Image type: Photo

Description: De 'Alwi' tijdens de afbouw in 1939 bij Scheepswerf Pattje.
Image type: Photo

Description: Sigurd 1939 ex Alwi.
Image type: Photo

Description: Sigurd 1939 ex Alwi.
Image type: Photo

Description: 'Siri II' (ex 'Alwi')
Image type: Photo

Description: Siri II 1939 ex Sigbrit ex Sigurd ex Alwi.
Image type: Photo

Description: Siri II 1939 ex Sigbrit ex Sigurd ex Alwi.
Image type: Photo

Description: De Deense 'Siri Maria' (ex 'Alwi')
Image type: Photo
Sources