Name ship: ALWINA

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1906
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Cargo vessel
Propulsion: Steamship
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Raised quarter deck
Masts: Gearless
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Yardnumber: 4
Date Laid Down:
Launch Date: 1906-05-16
Delivery Date: 1906-06-02
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Netherlands
Engine Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (15 , 25 & 41 - 36)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1115.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 660.00 Net tonnage
Deadweight: 1850.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 81000 Cubic Feet
 
Length 1: 230.00 Feet (British) Registered
Beam: 34.30 Feet (British) Registered
Depth: 13.80 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1906-06-02 ALWINA
Manager: Firma Jos. De Poorter, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Holland-Gulf Stoomvaart Maatschappij, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NOVQ
Additional info:

Date/Name Ship 1922-08-00 KOHLENIMPORT
Manager: Kohlen-Import A.G., Königsberg, Germany
Owner: Kohlen-Import A.G., Königsberg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Königsberg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1925-00-00 KOHLENIMPORT
Manager: Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrts A.G., Königsberg, Germany
Owner: Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrts A.G., Königsberg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Königsberg / Germany
Callsign: HDKJ
Additional info:

Ship Events Data

1906-05-17: DS 17.05.1906: Van de werf der Rotterdamsche Droogdok Maatschappij is gisteren te water gelaten het stoomschip ALWINA, gebouwd voor de Holland-Gulf Stoomvaart Mij te Rotterdam. Met een draagvermogen van 1600 ton zijn de afmetingen: 230’ x 34’ x 16’. Het stoomschip krijgt geen masten en winches daar het steeds door werktuigen van de wal zal worden geladen en gelost.

1906-06-06: NRC 06.06.1906: Rotterdam, 5 juni. Op zaterdag 2 juni had een welgeslaagde proeftocht plaats van het door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor rekening van de Holland Gulf Stoomvaart Maatschappij gebouwde stoomschip ALWINA, dat op 16 mei jl. te water was gelaten.
DS 06.06.1906: Het nieuwe stoomschip ALWINA is heden van Rotterdam naar Naaldwijk vertrokken om aldaar te laden in Poortershaven.

1906-06-06: NRC 09.06.1906: Nieuwe Waterweg, 8 juni. Het nieuwe stoomschip ALWINA vertrok heden naar Rouaan.

1906-10-12: NRC 12.10.1906: Rotterdam, 11 oktober. Het stoomschip ALWINA, dat op de thuisreis van Caen naar hier in het Ouistrehamkanaal door het onklaar raken van een tros, met de schroef op een zich onder water bevindend voorwerp heeft gestoten, staat thans in het Gemeentedok No 3 voor onderzoek. Gebleken is, dat van twee bladen ongeveer een voet en van een blad een halve voet is afgebroken. De machines zullen ook onderzocht worden.

1915-02-23: NRC 23.02.1915
(Geen datum) De firma Jos. De Poorter alhier, rederij van het Ned. s.s. ALWINA, heeft van het Ministerie van Buitenlandse Zaken bericht ontvangen, dat het Engelse gouvernement heeft medegedeeld dat dit stoomschip, hetwelk sinds 19 januari te Falmouth ligt, wordt vastgehouden als verdacht van handelingen in strijd met de neutraliteit. De lading sulphetic, bestemd voor de Centrale Guanofabrieken, wordt vrijgelaten. De ALWINA was gekomen van Huelva en bestemd voor Rotterdam. De firma De Poorter heeft nadere inlichtingen gevraagd. (opm: zie NRC 200415)

1915-04-20: NRC 20.04.1915: De lading van het Nederlandse s.s. ALWINA, dat op weg van Huelva naar Rotterdam te Falmouth was aangehouden, is vrijgelaten en wordt op een ander schip overgeladen. Het schip zelf wordt nog vastgehouden. (opm: zie NRC 230215)

1929-00-00: Stond nog in LR 1929/30 daarna onbekend.

1930-03-03: Final Fate: Op reis van London naar Helsigør is de KOHLENIMPORT op 3 maart 1930 gezonken en verloren gegaan op 11 mijl ten noordoosten van Terschelling na in dichte mist in aanvaring te zijn gekomen met het Zweedse SS Gudur. Alle opvarenden van de KOHLENIMPORT konden zich redden. De KOHLENIMPORT was op deze laatste reis beladen met cokes.

Ship Masters Data

Images


Description:
Image type: Photo

Description:
Image type: Photo
Sources