Name ship: AMAZONE

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1939
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 1162 Z LEID 1939
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: D. & Joh. Boot N.V., Scheepsbouwwerf 'De Vooruitgang', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Yardnumber: 1125
Date Laid Down:
Launch Date: 1939-07-29
Delivery Date: 1939-09-16
Technical Data

Engine Manufacturer: D. & Joh. Boot N.V., Motorenfabriek 'De Industrie', Alphen aan den Rijn, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 180
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Industrie nr. 3158 Type 3VD7 (305x450)
Speed in knots: 9.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 250.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 113.00 Net tonnage
Deadweight: 320.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 14127 Cubic Feet
Bale: 13420 Cubic Feet
 
Length 1: 39.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 36.71 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.13 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.42 Meters Depth to Main Deck
Draught: 2.60 Meters Draught, summer
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1939-09-01 AMAZONE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Harmannus Vos, Hoogkerk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogkerk / Netherlands
Callsign: PCOI
Additional info:

Date/Name Ship 1945-12-27 AMAZONE
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Arend Vos, Hoogkerk, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hoogkerk / Netherlands
Callsign: PCOI
Additional info:

Date/Name Ship 1955-08-18 KORA
Manager: N.V. Wijnne & Barends' Cargadoors- en Agentuurkantoren, Delfzijl, Netherlands
Owner: Lieuwe Jan Kas, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFLI
Additional info:

Date/Name Ship 1961-08-31 NETTY
Manager: N.V. Scheepvaartbedrijf 'Gruno', Amsterdam, Netherlands
Owner: Klaas Boersma, Meppel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PGGC
Additional info:

Date/Name Ship 1963-00-00 NETTY
Manager: Ripmeester & Co N.V., Rotterdam, Netherlands
Owner: Klaas Boersma, Meppel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Meppel / Netherlands
Callsign: PGGC
Additional info:

Ship Events Data

1939-07-29: Algemeen Handelsblad 29-07-1939: Scheepsbouw. M.s. „AMAZONE”. Op de scheepswerf „De Vooruitgang" van D. en Joh. Boot N.V. te Alphen a. d. Rijn is met gunstig gevolg te water gelaten de nieuw gebouwde motorkustboot "Amazone", gebouwd voor rekening van kapt. J. H. Vos van Groningen. Het schip, bestemd voor de algemeene vrachtvaart, is voorzien van een sterk hellende plaatsteven en achter van een kruiserdek. De voortstuwing zal geschieden door een 180/198 P.K. 3 cyl. compressorlooze Diesel 4 tact „Industrie"-motor, te leveren door de motorenfabriek „De Industrie" te Alphen a. d. Rijn.

1939-09-01: Op 01-09-1939 als AMAZONE, zijnde een stalen motorschip, groot 708.04 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 24-08-1939 no. 6061, liggende te Gouwsluis, door S. de Jong, scheepsmeter te Amsterdam, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1162 Z LEID 1939 op het achterschip op achterschot van de lichtkap motorkamer aan B.B. zijde.

1939-09-16: Algemeen Handelsblad 16-09-1939: Scheepsbouw. M.s. „AMAZONE". Op den Nieuwen Waterweg vond de proefvaart plaats van het motorkustschip „Amazone", gebouwd door D. en Joh. Boot N.V. Scheepswerf „De Vooruitgang" te Alphen aan den Rjjn, voor rekening van kapitein J. H. Vos te Groningen, onder klasse Bureau Veritas en S.I. De afmetingen van het schip zijn: lengte 39 m, breedte 7.10 m, holte 2.85 m. In de motorkamer is voor voortstuwing geplaatst een 3 cyl. 180—185 P.K. „Industrie" Scheepsdieselmotor, gebouwd door de Motorenfabriek "De Industrie" te Alphen aan den Rijn.

1939-09-18: Zaans volksblad 18-09-1939: Geslaagde proeftocht „Amazone”. Alphen a. d. Rijn, Zaterdag. Het bij de Scheepswerf. „De Vooruitgang" te Alphen a. d. Rijn voor rekening van kapitein J. H. Vos te Groningen gebouwde m.s. „Amazone" heeft een goed geslaagde proeftocht gehouden. De afmetingen van het schip zijn: lengte 39 m., breedte 7.10 m. en holte 2.85 m. Het schip is voorzien van een Industrie Dieselmotor, met een capaciteit van 180—185 P.K.

1940-03-05: Haagsche courant 05-03-1940: Kustvaarders onder mitrailleurvuur. Door onbekend vliegtuig aangevallen. De Nederlandsche kustvaarders “Wasa", „Amazone" en „Boekelo" zijn tijdens de vaart op de Noordzee door onbekende vliegtuigen met mitrailleurvuur bestookt. De schepen waren Vrijdagavond om zeven uur uit New Castle on Tyne vertrokken, alle geladen met kolen voor België. Zij werden aangevallen, nadat zij ongeveer een uur gevaren hadden. De “Wasa" en de “Boekelo" hebben inmiddels de haven van bestemming bereikt. Zij kregen geen schade bij de beschieting. Men heeft niet gehoord, dat dit bij de Amazone wel het geval zou zijn. Een Engelsche boot, welke in de nabijheid van de Nederlandsche kustvaarders voer, werd gebombardeerd. Opvarenden van de “Boekelo” namen waar, dat van den Engelschen wal af een vliegtuig werd neergeschoten en in zee stortte. De “Amazone” zoek. Niets meer van het schip gehoord. Na de beschieting van de „Boekelo" en de „Wasa" (die, zooals gemeld, behouden in Terneuzen aankwamen), heeft men niets meer vernomen van de „Amazone", die eveneens door een Duitsch vliegtuig op Vrijdagavond, 1 Maart, onder vuur werd genomen. De ..Amazone", groot 249 ton, is eigendom van de reederij J. H. Vos te Hoogkerk. Het schip werd in bouwd bij Boot in Alphen a.d. Rijn. Er waren, toen de „Amazone" Vrijdag Engeland verliet, met bestemming voor Nederland, zeven opvarenden aan boord.
NvhN 05-03-1940: De „Boekelo", „Amazone" en „Wasa" beschoten. Behalve de gisteren reeds genoemde schepen, zijn ook de kustvaarders „Wasa", „Amazone" en Boekelo" aangevallen. De „Amazone", kapitein J. H. Vos en de „Boekelo", kapitein Veling, zijn beide Groninger schepen. De Boekelo arriveerde gisteren te Terneuzen, waar één der opvarenden aan de Nw. Rt. Crt. vertelde, dat het schip een lading kolen van Newcastle on Tyne naar Zelzate in België vervoerde. Vrijdagavond omstreeks zeven uur verlieten wij de haven van Newcastle on Tyne in gezelschap van de Nederlandsche zeemotorschepen Wasa en Amazone, aldus de zeeman. Wij hadden nauwelijks een goed half uur gevaren, toen boven ons schip een onbekend vliegtuig opdook. Het onthaalde ons op een regen van kogels, die echter alle hun doel misten en aan weerszijden van het schip in het water terechtkwamen. Wij zochten dekking in de stuurhut en zagen het vliegtuig na korten tijd in de richting van de Amazone verdwijnen. Dit vaartuig werd eveneens met mitrailleurvuur bestookt, waarna een Engelsche boot, die zich in onze nabijheid bevond, aangevallen werd. Wij voelden den luchtdruk van de bommen, die vlak bij ons explodeerden. Hoe het met dit schip is afgeloopen, is ons niet bekend. Ook de Wasa kreeg een beurt.
Ondertusschen werd ons schip voor de tweede maal aangevallen en vermoedelijk door een ander vliegtuig dan het eerste. Weer troffen de kogels geen doel. Wij zaten nog vrij dicht onder den wal en hier was men allesbehalve rustig gebleven. De stralenbundels van de machtige zoeklichten schoten omhoog en doorzochten het luchtruim. Na korten tijd had men een vliegtuig, dat zich vóór ons bevond, ontdekt en wij zagen het in zee neerstorten. Wij hebben toen onze reis vervolgd en ontmoetten later de Wasa. Hier bleek ook alles wel aan boord te zijn. De Amazone is gisteren behouden te Ostende aangekomen.

1940-04-02: Rotterdamsch nieuwsblad 04-04-1940. Amazone. IJmuiden, 2 April. Het Nederlandsche m.s.”Amazone” arriveerde heden te IJmuiden als bijlegger. Het schip heeft binnendoor de reis naar Harlingen voortgezet.

1940-05-16: Ingeschreven bij the Netherlands’ Shipping & Trading Committee, Londen (man. W. Thomas & Sons). 24 mei 1940 in timecharter bij Ministry of Shipping voor GBP 590, 10 sh. per maand. Nam deel aan de operatie 'Dynamo' (evacuatie van Duinkerken) en redde 549 personen. 19 april 1943 timecharter Ministry of War Transport. Deed in de oorlog dienst als Balloon Barrage vessel op de Thames bij Londen. Nam deel aan de operatie 'Neptune' (Invasie van Normandië.) 29 juni 1945 timecharter beëindigd.

Operatie Dynamo. Logboek AMAZONE. Bijgehouden door Lt. Cdr. L. M. Phillips, R. N.
25th May Sailed from Poole to Portsmouth.
26th May a.m. At Portsmouth. “Wiped” ship and stored with provisions.
p.m. Swung ship for compass adjustment.
Sailed at dark for Newhaven, in company the Skoots Pacific, Atlantic, Zeus and Passcholl.
27th May 0005 Sighted a surfaced submarine ½ mile east of Owers I.V.
0400 Anchored outside Newhaven harbour.
Sailed at dark for the Downe, in company with other skoots, led by the Foxglove.
28th May 0800ca Arrived Dover.
1300ca Sailed "for operation Dynamo", in company with 5 other skoots ( including the Pacific and the Pascholl) Amazone led the skoots at first, but fell behind.
½ mile west of Bray, beached the Amazone, bows in. Sent the ships 2 boats in.
29th May 0300 About 100 troops embarked. Proceeded.
10:00ca Arrived Dover. Disembarked 100 B.K.P.
30th May 0230 Sailed in company with Pacific but soon lost touch.
1000ca Arrived of Bray. Embarked about 100 troops, and sent in water drums by the empty boats.
1915 Proceeded, by route Y, the Fredanja in company.
2010 Off Middel Kerko buoy, a bomber dropped 3 bombs near the Fredanja.
2013 3 more bombs dropped close to Fredanja.
2018 3 more bombs between Amazone and Fredanja. No damage to Amazone.
2030ca Machine gunned; 4 soldiers wounded.
Proceeded in company with Fredanja whose engine bolts were fractored and compass damaged.
31st May 0645ca Arrived Ramsgate. Disembarked 320 B.K.P. and 18 French.
1215 Left Ramsgate for Dunkirk.
1440 Amazone fired at a bomber (already damaged by Destroyers) which flew past, low on the port side; she fell in sea 200 yards eastern.
1530 Anchored inshore, two miles east of Dunkirk. Sent rope in to lifeboat with intention of hauling it off from the beach by Amazone’s winch; the rope was, however, fouled by motor boats and by the "City of London" which came across the rope several times and finally collided with the Amazone.
1715 Embarked troops from the ship’s dinghy.
1845 Shifted one mile further east. "Commandeered a large M/B from "Hopper 103" (this was evidently the M/B Enterprise which had been towed to Dunkirk by the steam hopper Foremost 102)
2045 M/B returned with load and went back to beach.
2300 The ship’s dinghy returned but had to be abandoned. The M/B had run aground and was also abandoned.
2315 Proceeded to Ramsgate.
1st June 0500 Arrived Ramsgate. Disembarked 111 French troops.
The Amazone clutch was burnt out, and she took no further part in Dynamo.
(Lt. Cdr. Phillips transferred to the P/V Newhaven).
Total 549 (Met dank aan Jan Vos)
18-07-1944 Vertrokken uit Barry in konvooi EBC.45 met 38 andere vrachtschepen waaronder de Nederlandse m.s.”Att-S” 1937-466 BRT.en 2 escort vaartuigen met bestemming Seine Bay.
20-07-1944 Konvooi EBC.45 aangekomen in de Seine Bay.

1953-02-08: Het Vrije Volk 09-02-1953: ,Amazone' botst 8 Febr. Het Nederlandse motorschip „Amazone" is aangevaren door het Israëlische stoomschip „Hadar". Er bestaat geen direct gevaar voor het schip. De pompen kunnen het water bijhouden. De “Amazone" zal vanmiddag om vijf uur in Vlissingen aankomen. De bedoeling is, dat het schip dan binnendoor naar Vlaardingen-Oost vaart. Het was oorspronkelijk op weg van Vlissingen naar Engeland.
11-06-1953. Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart: No 35 Uitspraak van de Raad voor de Scheepvaart in zake de aanvaring op de Noordzee van het motorschip „Amazone" met het Israëlische schip „Hadar". Op 8 Februari 1953 is het motorschip „Amazone", op de reis van Bergen op Zoom naar Cork, op de Noordzee aangevaren door het recht van achter oplopende Israëlische schip „Hadar". In overeenstemming met het voorstel van de inspecteur- generaal voor de scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij artikel 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek zou instellen naar de oorzaak van deze aanvaring. Het onderzoek heeft plaats gevonden ter zitting van 26 Maart 1953, in tegenwoordig- heid van de inspecteur voor de scheepvaart J. Metz. De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der Scheepvaartinspectie, waarbij processen-verbaal van de verhoren van de kapitein en de roerganger van de „Amazone", zomede van een te Rotterdam afgelegde scheeps- verklaring en het scheepsdagboek, en hoorde als getuige de kapitein van de „Amazone", A. Borg. Uit de verklaringen en bescheiden is de Raad het volgende gebleken: Het motorschip „Amazone" is een Nederlands schip, toebehorende aan J. A. Vos, te Hoogkerk. Het meet 250 bruto-registerton en wordt voortbewogen door een 180 pk motor. Op 7 Februari 1953 vertrok de „Amazone", beladen met draineerbuizen, van Bergen op Zoom met bestemming Cork. De diepgang was vóór 8'3", achter 8'6". De bemanning bestond, inclusief de kapitein, uit 6 personen. Na te hebben gebunkerd en te hebben gewacht op het opklaren van de heersende mist, vertrok de „Amazone" 8 Februari te 4.30 uur van Vlissingen en ontscheepte te 9.45 uur bij NF 9 de loods. Vanhier werd gestuurd W.t.N.(k) naar de West Hinder. Het was goed weer en goed zicht, de wind was west. De kapitein en de roerganger bevonden zich in het stuurhuis. Van hieruit heeft men door twee ramen in het achterschot een ruim uitzicht naar achteren, slechts onderbroken door de schoorsteen. Te omstreeks 11.00 uur zag de kapitein vrijwel recht achteruit, iets aan bakboord, een meeligger, die later bleek het Israëlische schip „Hadar" te zijn, die de „Amazone" bleek op te lopen. De kapitein besteedde meer aandacht aan hetgeen vooruit in zicht zou komen en keek uit naar de West Hinder. Slechts af en toe keek hij naar achter en zag de „Hadar" meer en meer naderen. Toen hij te 11.29 uur weer achteniitkeek, zag hij, dat de voorsteven van de „Hadar" slechts 20 m van zijn achterschip was verwijderd. De kapitein gaf direct order hard s.b.-roer te geven en gaf 1 korte stoot. Terwijl het rad 'naar stuurboord werd gedraaid, meende hij op te merken, dat de „Hadar", die recht achteruit was, begon naar stuurboord uit te wijken. Hij hielp daarop de roerganger het roer, dat nog niet aan boord lag, bakboord aan boord te draaien; tevens gaf hij twee korte stoten. Vrijwel direct daarop, te 11.30 uur, voer de „Hadar" met de voorsteven tegen s.b.-achterschip ter hoogte van de bolder en drukte het achterschip naar bakboord, zodat de „Amazone" dwars vóór de steven kwam van het aanvarende schip. De steven van de „Hadar" gleed naar voren en bleef dan rusten ongeveer 2 á 3 m vóór het frontschot van de brug aan stuurboord. De „Amazone" kreeg zware slagzij over bakboord, water kwam aan dek en liep door de deur in het frontschot in de pantry en de kombuis. Vermoedelijk sloeg de „Hadar" toen achteruit, want zij kwam weldra vrij. De „Amazone" richtte zich weer; de motor werd gestopt. Men heeft van de „Hadar" geen enkel sein gehoord. Op verzoek van de „Amazone" bleef de „Hadar" in de buurt en vergezelde haar op de reis naar Vlissingen, waarheen de kuster besloot terug te keren. De „Amazone" was ernstig beschadigd, maar maakte niet veel water; dit kon met de pomp worden bijgehouden. Bij de loodsboot gekomen, kon de „Hadar" haar reis vervolgen; de „Amazone" ging binnendoor naar Vlaardingen. Ter zitting verklaarde de kapitein geheel overeenkomstig het hiervóór vermelde. Hij voegde daaraan toe, dat hij de „Hadar" te 11.00 uur voor het eerst opmerkte. Hij heeft daarna af en toe achteruit gekeken, maar hij vertrouwde er op, dat het schip wel zou uitwijken vóór het te dichtbij kwam. De vaart van de „Amazone" was 7 mijl, die van de „Hadar" werd door getuige geschat op 10 mijl. Getuige achtte het niet nodig een attentiesein te geven, want hij kon niet aannemen, dat de „Hadar" hem niet zag. De inspecteur voor de scheepvaart merkte op, dat bij de beoordeling van dit geval er wel rekening mee moet worden gehouden, dat men niet over verklaringen van de „Hadar" beschikt. Hij voerde daarna aan, dat dit geval dan zeer eenvoudig is. De „Hadar" liep de „Amazone" op en moest dus uitwijken. De „Hadar" deed dit niet en is daardoor schuldig aan de aanvaring. Het is wel bevreemdend, dat de „Amazone", nu de „Hadar" niet uitweek, geen attentiesein gaf. De inspecteur wijst er nog eens op, dat een wachthebbende officier niet alleen naar voren moet uitkijken, maar geregeld ook rondom, dus over de volle 360° zijn aandacht moet geven. De schuld aan de aanvaring ligt geheel bij de „Hadar". Het oordeel van de Raad luidt als volgt: Bij het geven van zijn oordeel is de Raad zich bewust, dat dit uitsluitend berust op de verklaringen, die van de zijde van de „Amazone" zijn gegeven. Van de „Hadar" zijn geen verklaringen overgelegd. De aanvaring op 8 Februari 1953 op de Noordzee tussen het motorschip „Amazone" en het Israëlische stoomschip „Hadar" is veroorzaakt, doordat dit laatste schip, dat de „Amazone" opliep, daarvoor niet is uitgeweken. Op het Israëlisch schip moet in het geheel niet zijn uitgekeken. Anders was het toch niet mogelijk in aanvaring te komen met een schip, dat zeker een half uur tevoren vooruit in zicht was gekomen. De Raad neemt het de kapitein van de „Amazone" niet kwalijk, dat hij geen attentiesein heeft gegeven. Het gebeurt, vooral bij het varen langs de aangewezen routes over de Noordzee, dikwijls, dat een oploper eerst op het laatste moment roer geeft en dan het andere schip passeert. Het moest kapitein Borg wel zeer onwaarschijnlijk voorkomen, dat men op de „Hadar" zijn schip niet zou hebben opgemerkt. De Raad sluit zich aan bij de opmerking van de inspecteur over het uitkijken door de officier van de wacht. Aldus gedaan door de heren mr. A. Dirkzwager, tweede plv. voorzitter, C. H. Brouwer, K. Visser en K. R. Bosma, leden, in tegenwoordigheid van 's Raads secretaris, mr. A. Boosman, en uitgesproken ter openbare zitting van de Raad van 20 Mei 1953. (Get.) A. Dirkzwager, A. Boosman.

1955-08-18: NvhN 18-08-1955: Kustvaarder AMAZONE verkocht. De ca. 320 ton metende kustvaarder AMAZONE van het scheepvaartbedrijf J. A. Vos te Hoogkerk is verkocht aan rederij Kora te Delfzijl, die het schip onder de nieuwe naam KORA in de vaart zal brengen. De Kora, ex-Amazone, werd in 1939 gebouwd bij fa. D. en J. Boot te Alphen a. d. Rijn. Het schip ligt momenteel voor onderhoudswerk bij de werf Welgelegen te Harlingen.

1961-09-01: NvhN 01-09-1961: Kora verkocht. De heer L. J. Kas te Delfzijl heeft zijn motorkustvaartuig Kora verkocht aan de rederij K. Boersma te Meppel.
De Kora heeft een draagvermogen van ongeveer 320 ton en behoort tot het gladdek type. Het schip werd in 1939 gebouwd bij de N.V. Scheepswerf D. en Joh. Boot te Alphen aan de Rijn en is voorzien van een 180 pk motor. Het schip heeft eerder gevaren onder de naam Amazone.

1963-07-02: Final Fate: Onderweg met 300 ton graan (milo corn) van Amsterdam (2 juli vertrokken) naar St. Helier (Jersey), t.h.v. Sandettie Lightvessel gezonken na aanvaring in dichte mist met het Italiaanse tanker 'Fina Canada'. De 5-koppige bemanning werd door de 'Fina Canada' gered.

1963-07-03: Het Vrije Volk 03-07-1963: Kustvaarder NETTY in Kanaal vergaan. (Van een onzer verslaggevers) De Nederlandse kustvaarder Netty, eigendom van de kapitein-reder K. Boersma uit Meppel, is dinsdag in het Kanaal gezonken na in dichte mist in aanvaring te zij geweest met de Italiaanse tanker Fina Canada. De beide schepen, respectievelijk 250 en 20.750 b. r. t. groot, bevonden zich niet ver van het lichtschip Sandetti. Het tankschip nam de vijf opvarenden van de Netty aan boord. Algehele zekerheid dat de kleine kustvaarder is ondergegaan was er in de loop van woensdagmorgen nog wel niet, maar in Rotterdam twijfelde niemand er meer aan. Was de Netty drijvende gebleven, dan zou zij intussen door de Duitse sleepboot Seefalke, die onmiddellijk uit Dover naar de plaats van de aanvaring vertrok, wel gevonden zijn. Naar de Rotterdamse cargadoor Ripmeester en Co N.V. ons meedeelde, is de Netty dinsdagmorgen omstreeks half vier onder bevel van kapitein Klaas Boersma uit IJmuiden vertrokken. Aan boord was een lading graan, bestemd voor het Kanaaleiland Yersey. De bemanningsleden van de kustvaarder zijn intussen in goede gezondheid in Zuid-Engeland aan land gegaan. De Netty dateerde uit 1939.
De Telegraaf 03-07-1963: Nederlandse kustvaarder gezonken.Van onze speciale verslaggever. Duinkerken, woensdag. De ca. 6-koppige bemanning van de 23 jaar oude Nederlandse kustvaarder „Netty" (250 brt.) heeft zich gisteravond in Het Kanaal met twee reddingboten in veiligheid kunnen brengen, nadat het schip in dichte mist werd aangevaren door een Italiaanse tanker van bijna 21.000 brt. Dit schip, de „Fina Canada" nam de opvarenden van de „Netty" aan boord, terwijl hun schip zonk. Onder hen was de schipper-eigenaar Klaas Boersma (40) uit Meppel, die gisternacht om één uur Amsterdam verliet met in de ruimen een lading graan voor Jersey.

Ship Masters Data

Images


Description: Amazone 1939
Image type: Photo

Description: Amazone 1939
Image type: Photo

Description: Amazone 1939
Image type: Photo

Description: Kora 1939 (ex Amazone)
Image type: Photo

Description: Kora 1939 (ex Amazone)
Image type: Photo

Description: Netty 1939 ex Kora ex Amazone.
Image type: Photo
Sources