Name ship: ABRO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1935
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number: 5094161
Nat. Official Number: 1702 Z GRON 1935
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 2 derricks
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Scheepswerf J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen, Netherlands
Yardnumber: 163
Date Laid Down:
Launch Date: 1935-07-12
Delivery Date: 1935-08-31
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Machinefabriek 'Bolnes' v/h J.H. van Cappellen, Bolnes, Netherlands
Engine Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 3
Power: 150
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Bolnes Type (260x370)
Speed in knots: 8.00
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 200.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 121.00 Net tonnage
Deadweight: 265.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 12361 Cubic Feet
Bale: 11800 Cubic Feet
 
Length 1: 35.00 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 33.23 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.53 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.41 Meters Depth, moulded
Draught: 2.39 Meters Draught, maximum
 
Configuration Changes

1956-01-00: In Januari 1956 een nieuwe hoofdmotor: 2tew 4 cil 200 PK Bolnes Type (190x350), 8 Kn.

1963-04-00: In April 1963 bij scheepswerf Cassens te Emden omgebouwd tot mosselzuiger.

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1935-08-31 ABRO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Salomon Salomons Rzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCBZ
Additional info: Fl. 45.000

Date/Name Ship 1942-08-01 ABRO
Manager: Köster, Wesseloh & Wichmann, Hamburg, Germany
Owner: Deutsches Reich - Transportflotte Speer, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-04-00 SPREE
Manager: Deutsches Reich - Transportflotte Speer, Hamburg, Germany
Owner: Deutsches Reich - Transportflotte Speer, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign:
Additional info:

Date/Name Ship 1945-09-00 ABRO
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Salomon Salomons Rzn., Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PCBZ
Additional info:

Date/Name Ship 1955-03-16 DUBHE
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Hendrik-Jan Engelsman & Pieter Smeltekop, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PDTP
Additional info:

Date/Name Ship 1963-04-24 DUBHE
Manager: Wilhelm Poppe, Varel, German Federal Republic
Owner: Wilhelm Poppe, Varel, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Varel / German Federal Republic
Callsign: DDBD
Additional info:

Date/Name Ship 1972-08-00 DUBHE
Manager: Wilhelm & Heino Poppe, Varel, German Federal Republic
Owner: Wilhelm & Heino Poppe, Varel, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Varel / German Federal Republic
Callsign: DDBD
Additional info:

Ship Events Data

1935-07-12: Het Vaderland 13.07.1935: Het m.s. 'ABRO' in aanbouw op de Scheepswerf van J. Pattje te Waterhuizen, voor rekening van kapitein S. Salomons, is met goed gevolg te water gelaten. Het schip wordt voorzien van een Bolnes-dieselmotor, met een capaciteit van 150 pk.
NvhN 13.07.1935: Waterhuizen. 12 Juli. Van de scheepswerf „Waterhuizen" van den heer J. Pattje, alhier is, met gunstig gevolg te water gelaten het kustschip „ABRO". Dit schip heeft een draagvermogen van 250 Eng. tonnen d.w. en wordt voorzien van een 150 P.K. Bolnes-Dieselmotor. Een ander zal worden geleverd onder hoogste klasse Germ. Lloyd en is bestemd voor kap. S. Salomons. Dadelijk daarna werd de kiel gelegd voor een motorkustschip van 350 ton d.w., waarin een 200 P.K. App. Brons-Dieselmotor zal worden gebouwd, eveneens voor binnenlandsche rekening.

1935-08-24: Op 24-08-1935, als ABRO, zijnde een motorvrachtschip, groot 565.41 m3, liggende te Waterhuizen, door A. Kraaijema, scheepsmeter te Groningen, ten verzoeke van Salomon Salomons, scheepskapitein te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 1702 Z GRON 1935 op het achterschip aan stuurboordzijde in achterkant lichtkap motorkamer.

1935-08-30: Het Vaderland 31.08.1935: Gisteren heeft op de Eems nabij Delfzijl een goed geslaagde proeftocht plaats gehad van het m.s. 'ABRO', kap.-eigenaar S. Salomons. Het schip is gebouwd op de Scheepswerf van gebroeders Pattje te Waterhuizen, onder klasse Germ. Lloyd en is 250 ton d.w. De hoofdmotor is een 150 pk Bolnes diesel, terwijl er voorts nog 2 Lister dieselmotoren van elk 5 pk zijn opgesteld voor aandrijving van de winch en dynamo. Op de proefvaart werd een snelheid van cica 7,5 mijl behaald.
NvhN 02.09.1935: Proefvaart m.s. „ABRO”. Vrijdag vond op de Eems te Delfzijl de goed geslaagde proefvaart plaats van het nieuwe motorschip Abro. Dit schip is gebouwd op de werf van den heer J. Pattje te Waterhuizen voor rekening van kapt. S. Salomons te Groningen, onder klasse Germ. Lloyd en scheepvaart-Inspectie, groote kustvaart. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 35.50 M., breedte op het grootspant 6.50 M. en holte in de zijde 2.60 M. Het is groot netto 121 Reg. ton en bruto 199 Reg. ton, terwijl het D.W. 250 ton bedraagt. Voor de voortstuwing is in de motorkamer een twee tact Bolnes Dieselmotor van 150 P.K. geplaatst. Verder bevindt zich hier een 6 p.k. Lister motor als hulpmotor voor aandrijving van de lens-ballastpomp, de compressor en de dynamo. De geheele verlichtlng van het schip geschiedt electrisch. De dynamo kan zoowel door de hoofdmotor als door de hulpmotor werden aangedreven, terwijl de accumaulatoren, die automatisch geladen worden, voor deze verlichting zorgen als beide motoren stil staan. Deze electrische installatie werd geleverd door het, Technisch Bureau Herman G. Eekels te Hoogezand. Aan dek is achter de mast een motordeklier geplaatst, die van een Lister motor van 6 P.K. is voorzien. Het laad- en losgerei is vervaardigd volgens de voorschriften van de Inspectie van Havenarbeid. Het schip, dat gebouwd is met plaatsteven en kruiserhek behaalde een snelheid van 8 1/2 mijl. Na de proefvaart werd het zeer ten genoegen door den kapitein overgenomen.

1936-07-13: NvhN 13-07-1936: Delfzijl, 11 Juli. Het motorschip “ABRO”, kapt. Salomons, liep hier heden als bijlegger binnen. Het schip is beladen met gez. Hout van Norrsundet met bestemming Kampen.

1937-02-25: NvhN 26-02-1937: Delfzijl, 25 Februari. De motorschepen Jo, kapt. Pepping; Annie, kapt. Bonninga en ABRO, kapt. Salomons, die alhier als bijlegger binnenliepen, zetten heden hun reis weer voort, resp. naar Antwerpen, Charlestown en Slikkerveer.

1940-10-28: Op 28 oktober 1940 ernstige huidschade opgelopen bij een stranding bij Ystad. (Zweden). Het schip was, samen met de 'Boekelo', in ballast onderweg naar Finland. Vanwege slecht weer had de 'Boekelo', die een krachtiger motor had, de 'Abro' op sleeptouw. Ze liepen beide aan de grond. Vlotgebracht en gerepareerd.

1940-11-00: Eemsbode 05.11.1940 Twee coasters gestrand. De te Groningen thuisbehorende motorschepen 'Abro', kapitein Salomons, en de 'Boekelo', kapitein Veling, welke schepen de vorige week van Delfzijl naar de Oostzee zijn vertrokken, zijn ter hoogte van IJstad tijdens stormachtig weer gestrand. Beide schepen zitten op de stenen; nadere gegevens zijn nog niet bekend.
Eemsbode 08.11.1940 De 'Abro' en de 'Boekelo' weer vlot. De Groninger motorschepen 'Abro' en'“Boekelo', welke tijdens slecht weer op de Zuid-Zweedse kust gestrand zijn, konden dinsdag met assistentie van een sleepboot vlot komen en zijn op eigen kracht te IJstad binnengelopen. De schade wordt daar opgenomen: wanneer er reparaties te verrichten zijn, komen de schepen hiervoor naar Groningen terug.

1941-03-00: In maart 1941 door de Duitsers in beslag genomen in Delfzijl, maar weer vrijgegeven. Op 30 juli 1942 door de Kriegsmarine, Dienststelle Rotterdam in beslag genomen voor 'Unternehmen Wiking' en op 1 augustus 1942 overgenomen en toegevoegd aan de Transportflotte Speer, Abt. Kiel. Voer op Noorwegen voor de bevoorrading van de Duitse troepen aldaar. Als retour lading vervoerde het schip cementblokken voor de stranden in België en Frankrijk. In april 1945 herdoopt in 'Spree' van dezelfde eigenaren. Op 9 mei 1945 vrijwel onbeschadigd teruggevonden te Storsteines (bij Tromsö), Noorwegen. In september 1945 weer terug aan de eigenaar.

Informatie van Theo Dorgeist: 1940, 1941, 6. Jan.: Von der Küstenüberwachungsstelle Groningen im Hafen Groningen zur Prise erklärt. 27. Jan.: Durch Unterzeignung der so genannten Sonderregelung für den Einsatz im deutschen Machtbereich unter niederländische Flagge frei gegeben. 1942, 30. Juli: Erfassung des Schiffes durch die KMD Rotterdam für das “Unternehmen Wiking”. 1. Aug.: Übernahme des Schiffes durch die KMD Rotterdam für die Transportflotte Speer. 14. Aug.: Nach Hamburg ausgelaufen. 31. Aug.: Mit den Leichter W 6 im Schlepp nach Kristiansand – Süd ausgelaufen. 24. Sept.: In Norwegen angekommen. 1. Okt.: Bereederung durch Köster, Wesseloh & Wichmann, Hamburg. 1944: Als Verteilerschiff in Alta und Tromsö eingesetzt. 1945: In Narvik stationiert. April?: In SPREE umbenannt. 9. Mai: Bei Kriegsende in Storsteines (bei Tromsö. (anschließend durch Seetransportchef Norwegen eingesetzt ?) 21. Juni: Von der norwegischen Marine übernommen. Sept.: An den Besitzer zurück gegeben.


1957-09-16: Leeuwarder courant 16-09-1957: Wind duwde „Swift" in Harlingen tegen coaster. Nauwelijks waren de trossen van de Engelse lijnbooi „Swift" zaterdagmiddag los, of in het midden van de Nieuwe Willemshaven te Harlingen kwam het schip in de greep van rukwinden. Het dreef naar de kade en botste tegen de aan de wal liggende kustvaarder „DUBHE". Deze kwam vrij fors in aanraking met het remmingswerk en de huid liep aan bakboordzijde een aantal deuken op. Verzekering dekt de schade.

1963-04-25: NvhN 25-04-1963: m.s.”DUBHE” verkocht naar Duitsland. De rederij H.J.Engelsman e.a. te Delfzijl heeft het motorkustvaartuig “Dubhe” verkocht aan de rederij Poppe te Varelerhafen ( Duitsl.), die het schip zal gebruiken voor de zand-en schelpenwinning. De Dubhe heeft een draagvermogen van ongeveer 265 ton en behoort tot het gladdektype. Het schip werd in 1935 gebouwd bij de Scheepswerf J. Pattje te Waterhuizen (Gron.) en is voorzien van een 200 pk motor. Het schip heeft eerder gevaren onder de naam “Abro”.

1984-10-00: Final Fate: In oktober 1984 gesloopt bij Jade Stahl G.m.b.H., te Wilhelmshaven.
(In 2000 laat Lloyd’s pas de registratie vervallen.)

Ship Masters Data

Images


Description: Abro 1935
Image type: Photo

Description: Abro 1935 op het Noordzeekanaal
Image type: Photo

Description: Abro 1935 at Maassluis.
Image type: Photo

Description: Abro 1935 (en Boekelo 1939) gestrand op 28.10.1940.
Image type: Photo

Description: Abro 1935 op de werf om de opgelopen schade van de stranding in 11.1940 te repareren.
Image type: Photo

Description: 'Dubhe' (ex 'Abro')
Image type: Photo

Description: Dubhe 1935 ex Abro
Image type: Photo

Description: De schelpenzuiger 'Dubhe' liggende te Varel, Dld., mei 1979.
Image type: Photo
Sources