Name ship: AMBO

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1928
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
IMO number:
Nat. Official Number:
Category: Tanker
Propulsion: Motor Vessel
Type: Tanker, Oil
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts:
Rig:
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Odense Staalskibsvaerft A/S, Odense, Denmark
Yardnumber: 28
Sub-contractor Hull: none,
Date Laid Down:
Launch Date: 1928-00-00
Delivery Date: 1928-06-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Burmeister & Wain's Maskin-Og Skibsbyggeri A/S, Copenhagen, Denmark
Engine Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 12
Power:
Power Unit:
Eng. additional info: twee B&W-diesels, elk 6 cyl. 21Ż"-39"
Speed in knots:
Number of screws: 2
 
Gross Tonnage: 7691.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 4710.00
Deadweight: 12675.00
Liquid: 737000 Cubic Feet
 
Length 1: 456.8 Feet (British) Registered
Beam: 59.7 Feet (British) Registered
Depth: 33.7 Feet (British) Registered
Draught:
 
Configuration Changes

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1928-06-00 JANE MĂRSK
Manager: A.P. M÷ller, Copenhagen, Denmark
Owner: A/S D/S Svendborg & D/S af 1912 AS, Kalundborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Kalundborg / Denmark
Callsign: NHBM
Additional info: since 01-01-1934: OYIC

Date/Name Ship 1940-05-00 AMBO
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Tankstoomboot Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Owner: Nederlandsch-Indische Maatschappij voor Zeevaart IV N.V., Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign:
Additional info:

Ship Events Data

1940-05-10: Toen Denemarken in april 1940 door de Duitsers was bezet, werd de JANE MAERSK, liggend te Tarakan, door de Nederlandse autoriteiten ge´nterneerd. Op 10 mei 1940 aldaar in beslag genomen en als AMBO onder Nederlandse vlag gebracht.

1942-03-02: Final Fate: De AMBO, die dienst deed als hulp-vloottanker bij de Koninklijke Marine, werd op 2 maart 1942 te Soerabaja door de bemanning tot zinken gebracht ter voorkoming van inbeslagname door de Japanners. (opm: het door velen vermelde feit, dat het schip later door de Japanners werd gelicht en na herstel als TEIKAI MARU of ook wel TATEBE MARU of KEMBU MARU in de vaart zou zijn gebracht en later (30 december 1944) door Amerikaanse vliegtuigen tot zinken zou zijn gebracht, is hoogstwaarschijnlijk fout door verwarring met een ander schip. Japanse officiele bronnen vermelden niets over een zodanig schip of feit)

Ship Masters Data

Images

Sources