Name ship: AMBULANT II

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1910
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO number:
Nat. Official Number: 7510 GRON 1910
Category: Cargo vessel
Propulsion: Sailing Vessel
Type: Schooner-aak
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 1 derrick
Lift Capacity:
Material Hull: Steel
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Gebr. J. & G.W. Verstockt, Martenshoek, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date: 1910-10-03
Delivery Date: 1910-12-08
Technical Data

Ship is not motorized.
 
Gross Tonnage: 125.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 86.00 Net tonnage
Deadweight: 175.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 10241 Cubic Feet
Bale: 9712 Cubic Feet
 
Length 1:
Length 2: 28.96 Meters Registered
Beam: 6.35 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.03 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1917-03-00: Bij Scheepswerf 't Kromhout te Amsterdam van een motor voorzien: 2tew 2 cil 45 PK Goedkoop (gloeikop) Type (13¼x13¾) 6,5 Kn. Proefvaart 24 april 1917.

1927-01-00: Verlengd bij N.V. Scheepswerf en Gashouderbouw Jonker en Stans te H.I. Ambacht en voorzien van een 4tew 3 cil 90 PK Brons Nr. 1512 Type C/D (275x340), 8 kn. Proefvaart op 26 dec. 1927. GRT 156, NRT 99, DWT 210, L 32,22, B 6,36

1973-00-00: Voorzien van een andere GM hoofdmotor (1967) 165 PK

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1910-12-08 AMBULANT II
Manager: Hinderikus Tjeerd de Groot, Groningen, Netherlands
Owner: Hinderikus Tjeerd de Groot, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NCVW
Additional info:

Date/Name Ship 1917-01-08 AMBULANT II
Manager: C.V. Lefébure & Co., Amsterdam, Netherlands
Owner: C.V. Lefébure & Co., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCVW
Additional info: Aankoopprijs HFl. 70.000,--/ Jacobus Henri Marie Lefébure.

Date/Name Ship 1918-02-01 AMBULANT II
Manager: Anton Johannes Jacobus Diederik & Arelis van Egmond, Amsterdam, Netherlands
Owner: Anton Johannes Jacobus Diederik & Arelis van Egmond, Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCWV
Additional info: Aankoopprijs HFl. 70.000,--

Date/Name Ship 1918-03-04 AMBULANT II
Manager: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Ambulant II', Amsterdam, Netherlands
Owner: N.V. Vrachtvaart-Maatschappij 'Ambulant II', Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NCWV
Additional info: A.J.J. Diederiks & mej. A Geerts.

Date/Name Ship 1919-11-12 AMBULANT II
Manager: N.V. Rotterdamsche Scheepshypotheekbank, Rotterdam, Netherlands
Owner: N.V. Rotterdamsche Scheepshypotheekbank, Rotterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NCVW
Additional info:

Date/Name Ship 1921-07-01 ENGELINA II
Manager: Lukas Meulman, Groningen, Netherlands
Owner: Lukas Meulman, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NQBS
Additional info: Aankoopprijs HFl. 25.000,--

Date/Name Ship 1930-06-16 AMBULANT II
Manager: Lucas Meulman, Johannes Meulman Jr. & Arend Bonninga, Delfzijl, Netherlands
Owner: Lucas Meulman, Johannes Meulman Jr. & Arend Bonninga, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: NQBS
Additional info:

Date/Name Ship 1933-04-20 AVANTI
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Netherlands
Owner: Roelof Holwerda (2/3) en wed. Sjootje Meulman-Hylkema, Gasselternijveen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PCWM
Additional info:

Date/Name Ship 1939-03-21 NECTON
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Roelf Hukema, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDC
Additional info:

Date/Name Ship 1945-10-21 NECTON
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Wed. Hendrikje Hukema-Hamming (50%), Anne Veenma e.a. (6), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDC
Additional info:

Date/Name Ship 1949-02-03 NECTON
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: K. Veenma en Jurrien Hesseling, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDC
Additional info:

Date/Name Ship 1950-06-07 NECTON
Manager: Firma J.J. Onnes, Cargadoors-, Scheepvaart- en Bevrachtingsbedrijf, Groningen, Netherlands
Owner: Jurjen Hesseling (scheepsexpert), Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PGDC
Additional info:

Date/Name Ship 1952-01-23 MARJA
Manager: Firma A. van Dijk, Delfzijl, Netherlands
Owner: Jan Kosmis, Marten Huizenga, Sikko Roelf Eissens en Auko Doornbos, Delfzijl, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PFUP
Additional info:

Ship Events Data

1910-10-21: Op 21-10-1910 eerste meting te Hoogezand. Meetnummer: Hz1529N. Lengte: 30 m 78 cm, breedte: 6 m 37 cm, waterverplaatsing: 200,416 ton. Eigenaar: Hindrikus Tjerk de Groot, domicilie: Groningen.

1910-10-22: Dagregister deel 18, nummer 871, den vier en twintigsten October 1900 en tien. De ondergeteekende Hinderikus Tjerk de Groot, van beroep schipper wonende aan boord, gedomicilieerd te Groningen, verklaart dat hij is de eenige eigenaar van het te Martenshoek, gemeente Hoogezand, op de werf van Gebroeders G. en J. Verstockt, nieuw gebouwd en aldaar liggend stalen schoenerschip genaamd “Ambulant II”, netto groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter H. Pieters te Hoogezand den derden October negentienhonderd en tien, twee honderd zes en zeventig en een honderdste (276,01) kubieke meter of zeven en negentig en drie en veertig honderdste (97,43) ton van twee en drie en tachtig honderste (2,83) kubieke meter, welk schip nooit of te nimmer aan enig kantoor is te boek gesteld, Hoogezand 22 October 1910. H.T. de Groot. In de kantlijn staat bijgeschreven: 7510 en opnieuw geboekt 5/1048.

1917-07-05: Algemeen Handelsblad 05-07-1917: De schoener „AMBULANT II" uit Groningen, welke thans met eene lading hoepels voor Stavanger te IJmuiden zeilklaar ligt, is door den reeder H. de Groot aan de commanditiare vennootschap Lefébure en Co. te Amsterdam verkocht. Het schip is nu met een 45 P.K. Kromhout motor uitgerust en wordt bevaren door kapitein S. Bouman.

1917-12-03: De Telegraaf 08-12-1917: AMBULANT II. Aalborg. 3 Dec. De met hout geladen Nederl. kof „AMBULANT II" is Zondagmorgen op Normandshage gestrand. Door Sögaards Berging Mij. wordt getracht het vaartuig af te brengen.

1917-12-06: NRC 08.12.1917. Hamburg, 6 dec. De berging van den Nederlandschen schoener 'AMBULANT II', 2 dezer bij Halls op Nordmanshagen gestrand, is thans aangevangen. De 'Ambulant II', 17 oktober te Vastervik uitgeklaard, was voor Amsterdam bestemd.

1919-07-09: Door de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank in beslag genomen. Op 1 juli 1921 openbaar verkocht.

1928-12-17: Op 17-12-1928 als ENGELINA II, zijnde een stalen motorschoener, groot 443.21 m3, liggende te Vlissingen, door Pieter van Wouwe, scheepsmeter te Vlissingen, ten verzoeke van Lukas Meulman, schipper te Groningen, voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 1048 Z GRON 1928 op de reeling op het achterschip aan bakboordzijde. (Opm.: Merken van vorige branding: 7510 GRON 1910 zijn onvindbaar.)

1936-10-22: NvhN 22-10-1936: Delfzijl, 21 Oct. Het motorschip “Avanti”, kapt. Holwerda, en het motorschip “Atlantic”, kapt. Roossien, welke schepen alhier beide als bijlegger binnenkwamen, zetten heden beide de reis resp. naar Rotterdam en naar Colchester, voort.

1941-12-24: In Zwolle door de Duitsers in beslag genomen. In dienst op de route Lemmer-Delfzijl-Bergen v.v. Op 11-10- 1944 bij Wangerooge door een Brits vliegtuig beschoten. Kapitein Hukema, zijn vrouw en de knecht kwamen hierbij om het leven. De enige overlevende, matroos Klaas Dost, weet alleen het schip binnen te brengen. Op 14.04.1947 gaat het schip naar mevr. Hendrikje Hukema-Hamming (de moeder van Roelof Hukema) en mevr. Sjoerdje Veenma - van Wijngaarden (de moeder van Trijntje Veenma) en kleinere aandelen gaan naar A. Veema, D. Veenma, K. Veenma, J. Veenma, nog een J. Veenma, D. Schothorst en J. van der Werp, vrijwel allen met beroep vermeld; gezagvoerder en woonachtig te Groningen.
(Opm.: Volgens de heer Klaas Dost was de stuurman Kees Karel, die zwaar gewond werd. Verder volgens zijn verklaring was de beschieting op 1e Paasdag, 9 april om 10 uur 's morgens)

1953-08-21: Op 21.08.1953 verkocht aan Zandhandelaar Centinus Faasse te Goes. In 1954 uit de zeevaart en omgebouwd tot zandzuiger, met zuiginstallatie en voorzien van een zandbeun en een lang giek om te lossen, in de binnenvaart met brandmerk: 3092 B GRON 1954. Op 06.03. 1954 herdoopt in 'Paula F' van Centinus Faasse koopman te Goes. Op 04.10.1973 herdoopt in 'Paula F' (BR 30) van V.o.F. Stouten-Giljam, Bruinisse, voorzien van een andere GM hoofdmotor (1967) 165 PK Type. 671RA164 Nr. 671124548 tevens hebbende een 6 cyl. 2 takt zandpompdieselmotoren van 165 PK type 671LA48A, nr. GA27400 in de kokkelvisserij. 24.01.1974 'Paula F'(BR 30), Conservenfabriek Landa B.V., Hoogerheide. 05.06.1975 'Goe 2', Willem Faasse, Goes. In 08.1976 weer verbouwd tot zandzuiger. 09.10.1976 'Helena F', Zandhandel Faasse & Zoon B.V., Goes. Op 19.12.1980 verkocht aan Belfa PVBA, Merksem, België; naam ongewijzigd.(Belfa PVBA was een dochterbedrijf van Faasse.) Op 26-05-2005 keerde ze terug naar Nederland en kreeg brandmerk: 27016 B R 2005. In 09-2011 werd ze in Goes tot aan de romp gesloopt en werd een poging gedaan het casco te verkopen voor restauratie. In 11-2011 gesloopt.

Ship Masters Data

Date from: 1917
Captain: Bouman, S.
College:
Flagnumber: 0
Other information: 0

Images


Description: De AMBULANT II in de haven van Arhus tijdens de eerste wereldoorlog
Image type: Photo

Description: In beslagname d.d. 09-07-1919.
Image type: Photo

Description: Het schip onder de naam ENGELINA II
Image type: Photo

Description: Avanti 1910 ex Ambulant II ex Engelina II ex Ambulant II
Image type: Photo

Description: AVANTI 1910
Image type: Photo

Description: Necton 1910 (ex Ambulant II)
Image type: Photo

Description: Necton 1910 (ex Ambulant II)
Image type: Photo

Description: Necton 1910 (ex Ambulant II)
Image type: Photo
Sources

General information regarding this ship

 

NRC 310118
De Raad voor de Scheepvaart heeft gisteren een onderzoek ingesteld naar het aan de grond lopen op 1 augustus, 17 september en 2 december jl. van het motorzeilschip AMBULANT II (eigenares: de Naamlooze Vennootschap Lefébure & Co. te Amsterdam, schipper S. Bouman te Groningen). De schipper, die als getuige was gedagvaard, was niet verschenen, zodat verstek tegen hem verleend werd. De eerste stuurman, de heer T. Schuitema, werd als eerste getuige gehoord. HU deelde mee, dat het schip zonder ongeval van Amsterdam naar Stavanger was gevaren. Op weg van Stavanger naar Vestervik moest op 1 augustus jl. wegens het slechte weer in de naven van Malmö binnengelopen worden. Ten gevolge van de storm liet het anker los en sleepte. De kapitein beval de motor aan te zetten om het schip al te draaien, wat evenwel niet lukte. Met een sleepboot kwam het schip daarop vrij, maar bij die gelegenheid is een schroef gebroken. Intussen ging de gezagvoerder zich voortdurend aan sterke drank te buiten, zodat toen men van Malmö naar Kopenhagen was gevaren en aldaar was aangekomen, deswege bij de consul geklaagd is. Deze nam de schipper onder handen en bewerkte, dat een zestal van de equipage, dat had afgemonsterd willen worden, bereid bleef de reis voort te zetten. Bij Asinö raakte men opnieuw vast, ten gevolge van verkeerde bevelen. Getuige heeft zijn uiterste best gedaan om het schip vlot te krijgen. De schipper lag dronken in zijn kooi. In Kalmar waar geland werd, is get. door de consul met het commando over het schip belast. Te Vestervik kwam een nieuwe kapitein aan boord en schipper Bouman, die zei ziek te zijn, bleef daar achter. Bouman had in twee dagen tijds ongeveer 7 liter brandewijn gedronken. Ook vond men in zijn kooi nog 5 lege cognacflessen. Later is de AMBULANT II nogmaals gestrand voor de Halsbaai als een gevolg van een zware sneeuwstorm. Het schip bleef toen een dag vastzitten, zonder dat er evenwel schade was ontstaan. De verklaringen van deze getuige werden door de machinist en een matroos bevestigd. Het onderzoek in deze zaak werd daarop gesloten. De Raad zal later uitspraak doen.

NRC 070218
De Raad voor de Scheepvaart heelt gisteren uitspraak gedaan betreffende het stranden van het motorzeilschip AMBULANT II op de rede van Mandal, op het eiland Aspö bij de ingang van de Limfjord. In zijn uitspraak zegt de Raad: 
Wat de strandingen op de rede van Mandal en bij de Halsbaai betreft, is de Raad van oordeel, dat deze een gevolg zijn van natuurverschijnselen; bij de eerste was het de plotseling opkomende rukwind, waardoor hel anker los raakte, bij de tweede was het een sneeuwbui, welke het gezicht benam, zodat de lijn van de bakens, verloren ging en een uit de koers raken gemakkelijk kon voorkomen. Voorzichtiger ware het zeker geweest, indien men voor anker was gegaan, totdat de sneeuwbui voorbijgedreven was. Ernstiger is de strandlng bij Aspö, niet zozeer om de gevolgen, als wel om de oorzaak. Naar 's Raads oordeel toch vindt dit ongeval zijn oorzaak in de ongeschiktheid van de kapitein, bestaande in het misbruik maken van sterke drank, iets dat blijkens het boven medegedeelde herhaaldelijk bij de kapitein aan boord voorkwam. De vaart om de zuidkant van Zweden langs Øland naar Westervik leverde niet de minste bezwaren op, het weer was goed, de lichten waren duidelijk zichtbaar; dat men desniettegenstaande op een heel verkeerde plaats terecht kwam, te midden van klippen en ondiepten, kan slechts zijn reden vinden in een volkomen onjuist opgeven door de kapitein, die de wacht had, van de te sturen koersen en dit laatste was een gevolg, zoals uit de getuigenverklaringen voortvloeit van het feit, dat hij overvloedig sterke drank had gedronken en volkomen beneveld was. Het is dan ook niet verantwoord dat aan deze kapitein de levens van opvarenden en het behoud van bet schip worden toevertrouwd. Op deze gronden verklaart de Raad de kapitein onbevoegd om als schipper en stuurman dienst te doen op een schip.

AH 040918
IJmuiden, 3 september. De Ned. schoener AMBULANT II, bestemd voor Scandinavië, welke reeds enkele maanden hier in de Binnenhaven ligt, vertrok heden naar Amsterdam, teneinde een deel der lading te lossen, waarvan de uitvoer inmiddels verboden is.

NRC 131118
Bij aankomst te IJmuiden, gistermorgen van de vrachtschoener AMBULANT II, kapitein Van der Lip, is namens de rederij de gehele bemanning ontslagen, onder verdenking van oneerlijke handelingen. De AMBULANT II had vóór haar vertrek van IJmuiden aldaar reeds enige maanden onder  toezicht gelegen, onder verdenking goederen te willen vervoeren, waarvan de uitvoer verboden was. Waarschijnlijk waren in het schip goederen ingeladen, waarvan nadien en vóór het vertrek de uitvoer verboden werd, in ieder geval de AMBULANT II moest naar Amsterdam terugkeren om zekere goederen te lossen, alvorens te mogen vertrekken. Op 18 september vertrok de AMBULANT II naar Kopenhagen. Bij aankomst aldaar werden een aantal goederen niet gelost die wel ingeladen heetten, waaronder een grote partij sigaren. Onder verdenking die verduisterd te hebben, werd bij aankomst te IJmuiden de gehele bemanning in verhoor genomen. Daarbij is niet gebleken, dat deze bemanning zich aan die verduistering heeft schuldig gemaakt. De kapitein verklaarde, te Amsterdam met zijn bemanning aan boord  gekomen te zijn, toen reeds de gehele laadruimte verzegeld was en meende, dat de goederen, zo die aan boord geweest zijn, reeds uit het schip verdwenen waren, toen de tegenwoordige bemanning aan boord kwam. De rederij heeft niettemin de gehele bemanning ontslagen, mede omdat de bemanning beschuldigd wordt, opzettelijk de terugreis vertraagd te hebben. Hieromtrent deelde de gezagvoerder mee, dat drie man van zijn bemanning  geruime tijd te Kopenhagen in het hospitaal zijn opgenomen geweest, lijdende aan Spaanse griep.
De AMBULANT II ligt nu te IJmuiden te wachten op een nieuwe bemanning. 

Schriftelijk verslag van de heer K. Dost te Delfzijl over de beschieting van de NECTON.
Inmiddels (2014) is de heer Dost overleden.

Delfzijl, 24-06-200?
In het kort: Wij voeren op Zweden in 1942, 1943 met het m.s. NECTON.
We namen dan jongens van de zeevaartschool mee naar Zweden en in Stockholm werden ze dan bij de consul De Jonge afgeleverd.
En we namen heen en terug brieven, foto’s en microfilms mee, voor de verzetsgroep “Zwaantje”.
In 1943 – 30-10-1943 de laatste reis op Zweden werd het schip in beslag genomen door de O.T. in Delfzijl.
Op 9 april om 10 uur ’s morgens op 1e Paasdag 1944 werden we bij Wangerooge beschoten.
Kapt. R. Hukema en zijn vrouw T. Veenma worden gedood.
Stuurman Kees Karel raakt gewond.
Ondergetekende Klaas Dost en de scheepshonden hadden niks.
Getekend,
Klaas Dost – Kustweg – Delfzijl.