Name ship: AMBULANT

Terug naar de vorige pagina  |  Print record  |  Nieuwe zoekactie

Identification Data

Year built: 1925
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO number: 5357745
Nat. Official Number: 11338 GRON 1925
Category: Cargo vessel
Propulsion: Motor Vessel
Type: General Cargo
Standard Ship Type:
Type Deck: Flush deck
Masts: One mast
Rig: 1 derrick
Lift Capacity:
Material Hull: Iron
Decks: 1
Construction Data

Shipbuilder: Jac. Smit, Vierverlaten, Netherlands
Yardnumber:
Date Laid Down:
Launch Date:
Delivery Date: 1925-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: N.V. Kromhout Motoren Fabriek D. Goedkoop Jr., Amsterdam, Netherlands
Engine Type: Engine, Hot bulb (gloeikop)
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Kromhout Gloeikop Type (290x305).
Speed in knots:
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 142.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 90.00 Net tonnage
Deadweight: 180.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 10241 Cubic Feet
 
Length 1: 30.55 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.31 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.06 Meters Depth, moulded
Draught:
 
Configuration Changes

1964-00-00: 1964 nieuwe hoofdmotor: 2tew 3 cil 150 PK Alpha Type (x)

Certificate of Registry
Ship History Data

Date/Name Ship 1925-00-00 AMBULANT
Manager: Bontko Jan Vellinga, Kuinre, Netherlands
Owner: Bontko Jan Vellinga, Kuinre, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NCWF
Additional info: 1934 call sign PCOL

Date/Name Ship 1942-05-18 AMBULANT
Manager: Java-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Owner: Java-Sumatra Handelmaatschappij N.V., Amsterdam, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PCOL
Additional info:

Date/Name Ship 1947-12-24 THALEIA
Manager: Arne Nielsen, Dragør, Denmark
Owner: Arne Nielsen, Dragør, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Dragør / Denmark
Callsign: OYBI
Additional info: 1954 homeport Odense

Date/Name Ship 1961-00-00 THALEIA
Manager: A/S Bornholms Kulimport, Rønne, Denmark
Owner: A/S Bornholms Kulimport, Rønne, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Rønne / Denmark
Callsign: OYBI
Additional info: 1962 homeport Odense

Date/Name Ship 1964-00-00 THALEIA
Manager: A/S Horsens Kulkompagni, Odense, Denmark
Owner: A/S Horsens Kulkompagni, Odense, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Odense / Denmark
Callsign: OYBI
Additional info:

Date/Name Ship 1970-01-00 THALEIA
Manager: P. Riggelsen A/S, Åbenrå, Denmark
Owner: P. Riggelsen A/S, Åbenrå, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Åbenrå / Denmark
Callsign: OYBI
Additional info:

Ship Events Data

1926-02-22: NvhN 22-02-1926: Delfzijl, 22 Februari. Van hier vertrok naar Skive (Den.) met een lading briketten het op de werf van den heer Smit te Vierverlaten, nieuw gebouwde motorschip AMBULANT, kapitein en eigenaar de heer B. Vellinga, te Groningen. Het vaartuig is groot 255 kub. M. netto en is voorzien van een Kromhout motor van 80 p.k.

1928-04-16: Op 16.04.1928 liggende te Groningen door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen en ten verzoeke van Bontko Jan Vellinga, schipper te Kuinre, voorzien van een nieuw brandmerk door inbeiteling van 702 Z GRON 1928 op het achterschip, in voorkant stookhut. (Opm.: Brandmerk 11338 GRON 1925 is verwijderd.) Omschrijving: Motorschip met hulpzeilvermogen, hebbende 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, 1 achteronder met roef en stuurhut en ruimte v/d bemanning i/h voorschip, voorzien van een 2 cyl. ruwolie Kromhoutmotor van 80 Pk. Inhoud laadruimte: 403.37 m3.

1943-00-00: Begin 1943 door Duitsers gevorderd en op 8 maart 1943 in dienst gesteld van de Wasserschutzpolizei IJsselmeer. Na de oorlog teruggevonden.

1946-11-20: Uitspraak Raad voor de Scheepvaart naar aanleiding van het aan de grond lopen van het m.s. Ambulant in de Ulv Sund op reis van Kjöge naar Rotterdam met een lading gerst. De bemanning bestond uit 5 personen met E. Beens als kapitein en H.J. Scholte als stuurman. De kapitein navigeerde op Deense en Duitse kaarten en had voor vertrek de Berichten aan Zeevarenden ingezien maar geen veranderingen gevonden voor de door hem te volgen route. Op 20 november 1946 om 07.00 uur vertrok de Ambulant van Kjöge en om 12.45 werd de Bögestrom boei gepasseerd. Vanaf hier werd verder gestuurd naar de Kallehave brug. Het was nevelig en er stond een krachtige zuidelijke wind. Om ongeveer 16.30 uur werd door deze brug gevaren. Nadat het eerste witte baken aan bakboord was gepasseerd en het eerste rode baken aan stuurboord in zicht was ging kapitein Beens naar het toilet en liet het roer over aan stuurman Scholte. Voor dat hij naar beneden ging had hij order gegeven het eerste rode baken ruim aan stuurboord te houden en daarna Z.W.t.Z naar het tweede rode baken te sturen. De stuurman gaf het roer over aan de motordrijver om zich op de hoogte te stellen van de navigatie door het inkijken van de in de stuurhut liggende kaart. Het eerste rode baken werd volgens de stuurman op ruim 100 meter gepasseerd, het tweede rode baken werd door het slechte zicht nog niet gezien maar even later was dat wel het geval. Het schip liep volle kracht, 6 mijl. De kapitein voelde op het toilet dat het schip in ondiep water kwam en spoedde zich naar de brug en gaf de order “hard bakboord” en zei tot de stuurman dat het schip aan de grond zat. De stuurman had er zelf nog niets van gemerkt maar het schip bleef vast zitten. Het bleek onmogelijk met eigen middelen weer vlot te komen. Een deel van de lading werd gelost in een uit Kallehave gekomen lichter en in een passerende schoener. Op 23 november kwam het schip te 03.10 uur vlot Het schip bleek geen water te maken en na het innemen van de geloste lading werd de reis naar Rotterdam vervolgd. Oordeel van de Raad is o.a. dat gebleken is dat de Ambulant te veel de s.b.-zijde van het vaarwater heeft aangehouden. De Raad is van mening dat de stranding in dit geval te wijten is aan een samenloop van omstandigheden. Wel acht de Raad het onjuist dat het journaal niet behoorlijk is bijgehouden en dat de gebruikte kaarten in slechte staat verkeerden. Dat dit laatste op de stranding van invloed is geweest, is niet gebleken. Over een eventuele disciplinaire maatregel wordt niet gesproken. Gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant op 21 mei 1947.

1971-08-00: Final Fate: Te Aabenraa door de eigenaar gesloopt.

Ship Masters Data

Images


Description: 'Ambulant' - bj 1925
Image type: Photo

Description: Ambulant 1925 te Schiedam.
Made By: © Boersema, J. (Jacobus)
Image type: Photo

Description: Ambulant 1925 loading briquettes at Wesseling (for Denmark) in 08-1936. (Capt. Vellinga gives a "hand".)
Made By: © Boersema, J. (Jacobus)
Image type: Photo

Description: Thaleia 1925 ex Ambulant.
Image type: Photo

Description: Thaleia 1925 ex Ambulant at Abenraa in 08-1971 on the day demolition starts.
Made By: © Boersema, J. (Jacobus)
Image type: Photo
Sources